Jump to content

Ulyd i gir og sleng i aksling. Burde jeg bytte dempingsplate?


bullfrog

Recommended Posts

Hei

Har fått så mange ulike svar fra verftet som har jobbet med båten min at jeg føler jeg må ha en "second opinion". Hadde et spørsmål her inne tidligere angående en ulyd fra det splitter nye giret mitt. Kom frem til at dette var noe som heter girklakking. (Har også en drøy kast/sleng i akslingen når giret er koblet fremover på lavt turtall når jeg også har denne ulyden.) Jeg fikk beskjed fra verftet om at dette ikke var noe å gjøre med, og at jeg bare kunne ha girspaken koblet i revers ettersom klakking utelukkende er til stede når giret er koblet fremover, og kjøre båten fremover ved hjelp av omstyringssystemet. Fikk nå kontrabeskjed om at dette ikke var bra for giret likevel. Giret var ikke laget for at akslingen skulle gå mot klokka over lang tid og at jeg burde bytte svingningsdemper(?) eller dempingsplate mellom motor og gir, da det var uheldig å bruke giret når denne girklakkingen var til stede.

 

Vil et bytte av dempingsplate ha noen effekt på dette tror dere?

Noen som vet om dette er en del som vanligvis koster mye penger, og om det er veldig omfattende å få byttet dette?

(Motoren er forøvrig en BWM marinediesel 45hk)

På forhånd takk!

Mvh. Simon

Link to post

Underskriver på det index hevder, den behøver ikke være slitt eller defekt en gang. Centaflex har for enkelte motortyper en demperplate hvor fjærene er av progressiv gummi. Den vil med meget stor sannsynlighet hjelpe mot tannhjulsklapring og raklelyder.

På samme måte vil kritiske turtallsområder gi klapring og rakling hvis motoren rister mye på lavt turtall.

Sjekk av oppretting og motorlabber kan være en god ide.

Link to post

Føyer meg inn i 'hylekoret' fra de andre her. Bare at demperplaten kan være del av årsakssammenheng. Om man leser instruksjoner fra de forskjellige gearfabrikanter, vil man fra tid til annen finne reservasjoner mot at man ikke garanterer for 'systemvibrasjoner'. Og at man må beregne frekvenser i så måte. Men hvis du har kast i akslingen ved lavt turtall, ville jeg nok startet å forske på årsaken der. Måleur med magnetfot får du hos eksempelvis Biltema for den smukke sum av 219 kroner: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Indikatorklokke-191443/. Får du utslag her, så er det bare å gå videre, sjekke om akslingen går i bend, oppretting, motorfundamenter etc. Hvis det ikke er noe i den retningen, så kan en ekstra torsjonsmyk demperplate fra eks. Centaflex være saken. Jeg vurderte en slik en gang i tiden, men fant at den var for dyr. Tatt i betraktning at det ikke var sikkert at det ville hjelpe. Så, av en annen grunn, skiftet jeg gearingsforhold i kassen. Og raklingen på lavt turtall forsvant som dugg for solen. Hos meg var det altså massens totale sum som stemte med egenfrekvensen i gearet. Omgearingen løftet altså systemet ut av kritisk turtall. Så da antar jeg at ditt neste spørsmål vil være noe i retningen 'hvordan finner jeg ut av dette med kritisk turtall'? Svar: 'Vet ikke'. Men det er kostbart, tid- og ressurskrevende.

Link to post
Svart (redigert)

Først av alt, takk for alle svar. Beklager sen respons fra meg. Kunnskapsnivået blant dere her inn er åpenbart veldig høyt!

 

Akslingen har nylig vært rettet og har for kort tid siden fått kontrollert at motoren står slik den skal, så det burde ikke være noe galt der. Motoren vibrerer kraftig slik jeg vurderer det på lavt turtall. Det kan se ut til at en Centaflex demperplate kan være det jeg må prøve, hvis det finnes noe som passer til mitt system..

 

Takk igjen for alle nyttige tips og svar! :)

Redigert av bullfrog (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...