bullfrog Startet 3.Juli.2014 Del på Facebook Startet 3.Juli.2014 HeiHar fått så mange ulike svar fra verftet som har jobbet med båten min at jeg føler jeg må ha en "second opinion". Hadde et spørsmål her inne tidligere angående en ulyd fra det splitter nye giret mitt. Kom frem til at dette var noe som heter girklakking. (Har også en drøy kast/sleng i akslingen når giret er koblet fremover på lavt turtall når jeg også har denne ulyden.) Jeg fikk beskjed fra verftet om at dette ikke var noe å gjøre med, og at jeg bare kunne ha girspaken koblet i revers ettersom klakking utelukkende er til stede når giret er koblet fremover, og kjøre båten fremover ved hjelp av omstyringssystemet. Fikk nå kontrabeskjed om at dette ikke var bra for giret likevel. Giret var ikke laget for at akslingen skulle gå mot klokka over lang tid og at jeg burde bytte svingningsdemper(?) eller dempingsplate mellom motor og gir, da det var uheldig å bruke giret når denne girklakkingen var til stede. Vil et bytte av dempingsplate ha noen effekt på dette tror dere?Noen som vet om dette er en del som vanligvis koster mye penger, og om det er veldig omfattende å få byttet dette? (Motoren er forøvrig en BWM marinediesel 45hk)På forhånd takk! Mvh. Simon Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 3.Juli.2014 Del på Facebook Svart 3.Juli.2014 Dempeplate vil ikke ha noen innvirkning på girklakking nei. Defekt dempeplate gir seg gjerne utslag i kraftige vibrasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.Juli.2014 Del på Facebook Svart 3.Juli.2014 Defekt/slitt demperplate gir gjerne klirring på lave turtall. Det trenger ikke gi noe spesielt av vibrasjoner. Kast i aksling er noe helt annet, denne må rettes/byttes uavhengig av alt det andre. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
rogeri Svart 3.Juli.2014 Del på Facebook Svart 3.Juli.2014 Underskriver på det index hevder, den behøver ikke være slitt eller defekt en gang. Centaflex har for enkelte motortyper en demperplate hvor fjærene er av progressiv gummi. Den vil med meget stor sannsynlighet hjelpe mot tannhjulsklapring og raklelyder. På samme måte vil kritiske turtallsområder gi klapring og rakling hvis motoren rister mye på lavt turtall. Sjekk av oppretting og motorlabber kan være en god ide. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Juli.2014 Del på Facebook Svart 3.Juli.2014 Føyer meg inn i 'hylekoret' fra de andre her. Bare at demperplaten kan være del av årsakssammenheng. Om man leser instruksjoner fra de forskjellige gearfabrikanter, vil man fra tid til annen finne reservasjoner mot at man ikke garanterer for 'systemvibrasjoner'. Og at man må beregne frekvenser i så måte. Men hvis du har kast i akslingen ved lavt turtall, ville jeg nok startet å forske på årsaken der. Måleur med magnetfot får du hos eksempelvis Biltema for den smukke sum av 219 kroner: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Indikatorklokke-191443/. Får du utslag her, så er det bare å gå videre, sjekke om akslingen går i bend, oppretting, motorfundamenter etc. Hvis det ikke er noe i den retningen, så kan en ekstra torsjonsmyk demperplate fra eks. Centaflex være saken. Jeg vurderte en slik en gang i tiden, men fant at den var for dyr. Tatt i betraktning at det ikke var sikkert at det ville hjelpe. Så, av en annen grunn, skiftet jeg gearingsforhold i kassen. Og raklingen på lavt turtall forsvant som dugg for solen. Hos meg var det altså massens totale sum som stemte med egenfrekvensen i gearet. Omgearingen løftet altså systemet ut av kritisk turtall. Så da antar jeg at ditt neste spørsmål vil være noe i retningen 'hvordan finner jeg ut av dette med kritisk turtall'? Svar: 'Vet ikke'. Men det er kostbart, tid- og ressurskrevende. Sitér dette innlegget Link to post
bullfrog Svart 6.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2014 (redigert) Først av alt, takk for alle svar. Beklager sen respons fra meg. Kunnskapsnivået blant dere her inn er åpenbart veldig høyt! Akslingen har nylig vært rettet og har for kort tid siden fått kontrollert at motoren står slik den skal, så det burde ikke være noe galt der. Motoren vibrerer kraftig slik jeg vurderer det på lavt turtall. Det kan se ut til at en Centaflex demperplate kan være det jeg må prøve, hvis det finnes noe som passer til mitt system.. Takk igjen for alle nyttige tips og svar! :) Redigert 6.Juli.2014 av bullfrog (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 6.Juli.2014 Del på Facebook Svart 6.Juli.2014 Hvis motoren vibererer unormalt mye på riktig tomgangsturtall ville jeg sjekket motorlabbene på nytt. Har selv måttet justere min omm med 100 omdr. på tomgang. (850) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.