Jump to content

Værutsatt områder, Lista- Jæren kontra Rakke-mølen


Ternen32

Recommended Posts

Skal hente båt i stavanger og gå sjøveien hjem til Telemark, mange snakker om Jæren-Lista og det høres nesten ut som man skal passere Bermuda triangelen noen ganger.

 

Nå har jeg mang en gang passert Rakkebåane - Mølen i båter av diverse størrelser og fasonger :) men mitt spørsmål er hvordan er Jæren Lista i forhold til dette området ?

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Jæren - Lista er betydelig værre enn Rakke. Gikk der i fjor sommer med kulig. Veldig grisete stampesjø. Snakket med en kar i en 55 fot motorseiler på havna i Sirevåg: Vi stopper opp, ingen fremdrift. Det er i tillegg få muligheter for å søke nødhavn på strekningen (Obrestad og Sirevåg). Det er snakk om en strekning på 40 - 50 nm. Lurt å ta en kikk på værmeldingen før man legger ut. Har fått ulike råd om hva som er beste strategi for å unngå stampesjøen: Gå tett på land eller gå langt ut med 200 meter under kjølen.

Link to post
Share on other sites

Er ikke selv så bekymret :) tror a plankehaugen skal komme seg trygt over, Har dog med madammen og ungene så har ikke lyst til å skremme livskiten ut av dem. :nonod: . tar dette som start på ferie så vi har god tid. hadde en prat med Liland ved Listeid trekket, men han trodde ikke han ville klare å ta båten vår over der så da får vi finne litt finvær på turen :)

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Planlegger tur nedover sørlandet fra Stavanger førstkommende lørdag. Foreløpig så ser det ut som værgudene setter en liten stopper for dette. Meldt om SØ kuling 12-14 m/s fra fredag av!! :thumbsdown:

Stikker nok snuten ut fra Tananger grytidlig lørdag og kjenner på forholdene før vi evnt går sørover....kjedlig å ligge på vent helt til sjøen har roet seg også!

 

Dere som har vært nedover dette strekket mange ganger i mye vind.....Sørøst vinder er vel ikke det verste vel? Men klart, i kuling blir det humpetur uansett :smiley:

Link to post
Share on other sites

hei Kaskazi,

jeg planlegger stavanger -mandal på søndag. Værmeldingen er foreløpig usikker, men ca 5-7 m/s sørlig vind. hadde egentlig tenkt å dra lørdag, men da er vinden varslet til 10-12 m/s.

Hvor mye vind og vær er det forsvarlig å legge ut i?

Link to post
Share on other sites

Jeg unngår Lista i Kuling hvis jeg kan ! Der blir det fort brytende frådende brølende sjø...

Av mine topp tre ukomfortabel i båt situasjoner så er 2 av dem rundt Lista !

Jæren har jeg litt mindre respekt for, men den er lang og kjedelig, og for all del kan den være værhard nok den også.

 

Det er og stor forskjell på medvind og motvind, ihvertfall på fremdriften, og ihvertfall i seilbåt...

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Rakke er ingenting, så hvis det er sammenligningen din blir du overrasket. Det er under en time til beskyttet farvann og en kan når som helst snu. Lista har ikke spesielt mye vind, men en må være lenge på havet. Og ukomfortabelt i kuling (som overalt ellers i ubeskyttet farvann).Har bare seilt forbi 3 ganger, to komfortable og en humpete.

Link to post
Share on other sites

Har ikke selv vært utenfor lista, bare blitt matet med skrekkhistorier :) Færder-rakke-mølen har jeg vært mang en gang og selv måttet søke nødhavn på lille færder, hvorav derfor jeg bruker dette stykket som sammenlikning. Alene skal jeg tåle litt humpete sjø, men vil ikke utsette Samboer og ungene for den opplevelsen, så da forsøker vi å være litt forsiktig. :yesnod:

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Har ikke selv vært utenfor lista, bare blitt matet med skrekkhistorier :) Færder-rakke-mølen har jeg vært mang en gang og selv måttet søke nødhavn på lille færder, hvorav derfor jeg bruker dette stykket som sammenlikning. Alene skal jeg tåle litt humpete sjø, men vil ikke utsette Samboer og ungene for den opplevelsen, så da forsøker vi å være litt forsiktig. :yesnod:

 

Fornuftig holdning du har til å tenke på samboer / ungers opplevelse, er mang en "sjømann" som har ødelagt lysten på båtlivet for resten av familien ved å ture fram i grov sjø. Har vært med rundt lista i seilbåt fram og tilbake, da var det omtrent helt vindstille og nydelig. Så innrett deg etter værmeldingene, og start grytidlig om morgenen da det er som stillest. Evt ta turen i et par strekk, hvis det bygger seg opp vind og sjø underveis. Havn etter Jæren / Dalane finner du bl.a. i Rekefjord, Hidra / Flekkefjord.

Link to post
Share on other sites

På strekket Jærens rev - Lista: hvor lang tid tar det før det bygges opp sjø med sørlig kuling? Fersk melding sier jevn kuling fra 08.00 morgen tidlig av....

Vi tenker å prøve oss utpå før lunsj i morgen og kanskje komme klar alt for mye sjø....noe å satse på tro?

PS: ikke meningen å stjele tråden ;-)

Link to post
Share on other sites

Må dessverre vente på reisefølge som ikke klarer å komme fra jobb før lunsj. Jeg tar selv "gjemmekontor" siste dag før ferien.

Får vi ikke brukbare forhold over i morgen er jeg redd vi må vente til mandag/tirsdag for at sjøen skal roe seg....

Jeg var litt spent når vi reiste sørover i fjor men iår kjenner jeg det kribler litt ekstra når jeg vet det skal blåse opp!

Jaja, tar ingen sjangser med dyrbar last ombord ;-)

Link to post
Share on other sites

Litt feilformulert fra min side: Reisefølget i båt nr 2 er ikke klar før lunsjtider. Jeg og mitt mannskap er steinklar til å sette kurs NÅ men dårlig kompis å bare reise fra. Da venter vi heller sammen noen dager i Ryfylke ;-)

Hadde nok passert Egersund nå hadde det kun stått på oss.....hehe

Link to post
Share on other sites

Vi har en liten plan om å gå over søndag eller tidlig neste uke. Fruen er litt redd på sjøen så venter nok til det blir rolig nok til å få en noenlunde behagelig tur over.

 

Tidligere var det vanlig at frue og barn tok bil / buss f.eks. fra Stavanger til Farsund for at de skulle slippe å være engstelige / bli skremt bort fra båtlivet for resten av livet. Så det er jo fortsatt et alternativ. Selv om dagens båter er større og mer hurtiggående enn tidligere, blir de fortsatt små i forhold til værforholdene.

 

En erfaren båtmann med + 30 fot båt som jeg arbeidet sammen med i fjor, uttalte etter fjorårets båttur at nå var det siste gang han tok båten rundt Lista. Likte seg dårlig pga tøffe forhold, og sjøen ble etter hvert så stor at han ikke turte snu heller. Neste gang ble det båt-trekket!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...