Jump to content

Værutsatt områder, Lista- Jæren kontra Rakke-mølen


Ternen32

Recommended Posts

Vi tenker å prøve oss utpå før lunsj i morgen og kanskje komme klar alt for mye sjø....noe å satse på tro?

PS: ikke meningen å stjele tråden ;-)

 

Har vært forbi der i både fint og dårlig vær - jeg ville definitivt ikke stanget sørover i kuling på tiden du nevner. Å stange i flere timer er ikke gøy. Vent heller til etter lunch på søndag så får du bedre forhold rundt Lista også. Hvis du absolutt skal dra ville jeg gått langt ut rett nord for Egersund - kan bli veldig rotete og merkelige bølger der.

Link to post
Share on other sites

Jeg sjekket nettopp noen gribfiler med værkart for Jæren/Lista de kommende dagene.

Det ser ut for å bli en vindfull helg, med opptil 20 knops vind fra SØ - og da kan jeg love at det skal bli en laaaang tur å komme seg rundt ....

 

Og hvis det stemmer som det står i en annen tråd at dette dreier seg om en gammel trebåt som er kjøpt usett, dvs kun sett noen bilder av båten - da setter jeg spørsmålstegn ved om det er forsvarlig å legge ut på en slik tur med ukjent båt og motor. :confused:

Sørg iallefall for at selgeren blir med på turen, vil han ikke det - så sier det kanskje sitt .... :diving: :diving:

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg har rundet Lista en del ganger med MTB og har til tider sett ekkle krappe bølger der som hadde vært meget ubehagelig i småbåt! høye brytende bølger med kort bølgelengde.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

hei Kaskazi,

jeg planlegger stavanger -mandal på søndag. Værmeldingen er foreløpig usikker, men ca 5-7 m/s sørlig vind. hadde egentlig tenkt å dra lørdag, men da er vinden varslet til 10-12 m/s.

Hvor mye vind og vær er det forsvarlig å legge ut i?

 

Det er vanskelig spørsmål å besvare. Svaret avhenger av hvor mye ubehag man ønsker å utsette seg for. Og ikke minst familien. Selv ville jeg ikke gått denne strekningen i liten kuling. Da er det bedre å avvente været. Sørlig vind er vel ikke den værste vindretningen på denne strekningen, men som andre har skrevet i denne tråden så blir det uvanelig mye ubehagelig sjø her.En god regel til sjøs er at: Når du er i tvil så er du ikke i tvil.

 

Ha en riktig god tur sørover. Sørlandet er en juvel for oss båtfolk :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Vi hadde tvilsom værmelding rundt Lindesnes/ Lista og videre til Stavanger for mange år siden. Da reiste kone og barn med bussen, jeg tok turen alene. Startet svært tidlig på morgenen, hadde dermed en grei tur. Plan B var landligge i Egersund, men det viste seg unødvendig. Dermed var alle glade og fonøyde, og hele familien har hatt flotte turer over Jæren etter det. Er vokst opp med alle somre rett inn fra Rakke, og har respekt for det området også. Vi pleier gå langt ut, både forbi Rakke, over Jæren, og rundt Lista.

 

Som min gamle mentor og skipper på liten frakteskøyte med fartsområde Egersund - Måløy sa: "Da e´kje faorleg å ve på sjøen, da er naor ein treffe land problema e der"

Laholm

Link to post
Share on other sites

Det er det jeg forsøker å si ttil madamen også, hun føler seg tryggere nærme land, så hun er ikke helt glad når jeg ligger langt ute. :)

 

Når vi var ute i guttedagene i båt med min far, sa han alltid at vi måtte gå nærme land, for det var der fisken stod. :fishing: Men vi visste jo at han ikke var særlig svømmedyktig, så vi tok ikke dette helt for god "fisk"... :lol: (Han ble en bedre svømmer når de begynte å farte til Syden i godt voksen alder!)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...