Jump to content

Lakkering av trebåt


moreli

Recommended Posts

Hei, jeg kjøpte en trebåt i fjor, en viksten 25. har nå skrapet båten ren for lakk og har vært rundt å spurt om råd om hva jeg skal gjøre, å fått masse forkjellige motsigelser.

 

Jeg har tenkt å lakke båten, noen sier at jeg må olje båten først og så lakke, mens andre sier at da vil lakken slippe etter hvert på grunn av fettet i oljen, og at jeg derfor må lakke rett på treværket,

er det noen her som har noe erfaring som kan hjelpe meg.

 

Har lest alt om hvordan jeg lakerer, så den delen skal gå greit.

Link to post
Share on other sites

Både Jotun og Owatrol har systemer hvor de anbefaler Olje, deretter lakk (Clipper I =Olje + Clipper 2 =lakk) og Owatrol har sin D1=Olje, D2 er lakk(nesten). Jeg har alltid brukt olje først, deretter lakk, men la oljen trekke godt inn i treverket og tørk av det som ikke trekker inn. Hvis det blir en hinne av oljen , kan det hende at lakken ikke fester så godt. Oljen forhidrer at bordet trekker til seg så mye vann, og kan også forhindre råte.

 

Fred Ivar

Link to post
Share on other sites

Hvorfor lakk?????

 

Lakk er ikke annet enn en blank hinne som ligger "utenpå" veden, på samme måte som maling!!

Impregnerende effekt tilnærmet null, holder på fukt og flasser av!!!

 

Jeg ville brukt Jotun sin Clipper 1 og 2 formula!!

Alternativt Owatrol D1 og D2.

International har også egnet stoff for dette.

Nummer 1 trekker inn og impregnerer. Nummer 2 beskytter og gir den ønskede glans!

 

Nærmere info om dette finner du på nettet.

Har også god erfaring med blanding av amerikansk terpentin blandet i tretjære og med sistestrøk Benarolje.

 

Meeeen at det finnes mange meninger,ja....!!!!

Link to post
Share on other sites

Jeg har prøvd både jotun og owatrol sitt system og begge har sittet som et skudd. Owatrol sin er minst arbeidskrevende da den ikke krever mattsliping mellom strøkene. Samt letttere årlig vedlikehold. Dog mener jeg at jotun holdt lengere på glansen. Den taper seg jo litt etterhvert som sesongen går. Kjært barn har vel mange navn men at nr 2 behandlingen til begge typer er tilnærmet lakk vil jeg påstå iallefall hva tetthet gjelder.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jeg har tenkt å lakke båten, noen sier at jeg må olje båten først og så lakke,

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hei.

 

Et lite råd. Finn ut hvilet bunnstoff du skal ha. Skal stoffet i vann innen et døgn eller 2 er det ikke noe å gjøre, men kan stoffet stå på land i ukesvis så stoff båten før du oljer. Får du knapp tid på slutten er det ikke godt å få stoffet til å henge på olja. Bommet selv noen ganger på det.

 

 

Johnny

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Heisann

 

Jeg har brukt benar olje blandet med amerikans terpentin.

De aller første strøkene med 70 % terpentin og 30 % benarolje. Så et par strøk med 50 /50 til treverket er helt mettet. Når treverket er helt mettet og tørket brukte jeg ren benarolje. Fikk et meget bra resultat :smiley:

Redigert av 2715e (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.......Fikk et meget bra resultat

Interessant!

 

Bra resultat er o.k. sånn med en gang - men stod det seg over tid? Det er påfølgende år du får jobben, hvis herligheten ikke sitter.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Interessant!

 

Det er påfølgende år du får jobben, hvis herligheten ikke sitter.

Enig! Nå har jeg nettop brukt timevis på å fjerne D2 fra dekket på snekka. Det ble lagt på ifjor. Begynte å komme fuktighet under lakken i forbindelse med frost i vinter. Det er nok et poeng å holde båten så luftig og tørr som mulig. Forsøker i år med 50 strykninger med Interpreg olje deretter 7-8 lag med Schooner lakk.

 

Ellers har jeg også D1/D2 på skutesiden og det er jeg svært fornøyd med.

mvh john øivind

Link to post
Share on other sites

Heisann

 

Jeg har brukt benar olje blandet med amerikans terpentin.

De aller første strøkene med 70 % terpentin og 30 % benarolje. Så et par strøk med 50 /50 til treverket er helt mettet. Når treverket er helt mettet og tørket brukte jeg ren benarolje. Fikk et meget bra resultat :smiley:

Matilda er belhandlet med samme oppskrift. Bruk Benar UV i toppstrøket, så reduserer du solblekingen endel. Benar kan også tones med litt farge. Benar'n er litt mykere enn owatrol, men like blank.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

  • 9 år senere...

hei

 

jeg planlegger å fjerne lakk innvendig på snekken (tre) for så å gi den olje på skroget både over og under tiljene + på tiljene. Den har ikke fått lakk de siste mange år så den flasser og er blitt litt mørk i treet enkelte steder. Overveier å grunne/impregnere med rå linolje + terpentin ( 30/70 ) og så 50/50 og så Jotun Benarolje eventuelt Owatrol D2 til sist.

Noen som har synspunkter på dette?

Linolje koster bare ca 40% av prisen på Jotun Clipper 1 olje ....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...