Jump to content

Hjelp til verdivurdering av cranchi 40 atlantique

DieselDahl

Recommended Posts

Jeg skal se på en 2000mod Cranchi Atlantique for en kompis til uken og det er ikke alltid så lett å vite hva en slik tilårskommen flybridgebåt skal koste. Jeg er interessert i både synspunkter på hva som trekker prisen ned/ potensielt påkost, hvordan sammenligne med andre lignende båter, hvor mye skiller det for alder og timer? Og også om noen med god peiling kan ha tid til å ta en titt. Jeg har ikke sett den selv ennå men forstår at den trenger ny elektronikk, ny teak ute, oppe og inne, men skal være i teknisk god stand med to TAMD63P med kun 500 timer.

Ny teak all over kan fort koste et par hundre høvdinger. 100-150' går meget fort på ny elektronikk.

Så er det styret/ prosjektet med å være byggeleder for slikt arbeid.

Motorene er gode som du sikert vet, og du vet vel bedre enn de fleste hva du skal se etter ;-)

Cranchi Atlantique er nok ikke de mest ettertraktede/ vel ansette båtene i dette segmentet, men det betyr absolutt ikke at det er noen dårlig båt.

På bakgrunn av det som allerede er kjent som må gjøres, tyder det ikke på en båt som ikke har vært for høyt elsket og tatt vare på, så da kan det fort bli endel mer som må fikses og krever både penger og innsats.

Pris? Vanskelig å si, men hadde ikke følt for å gå mye over millionen for en slik båt som fort kan vise seg å være et lite prosjekt.

Sjekk ting nøye og vær realistisk med tid og kostnader som kreves og bruk det mot selger for det det er verdt.

P40 og PH 40 er vel de ypperste rasekattene i dette segmentet. Har hørt flere som jobber i bransjen (meglere og forhandlere) som mener at en riktig pris for en greit velholdt og delvis oppgradert båt er ca 1,5 mill i dagens marked.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Jeg ser også på en Cranchi Atlantique. Er også interessert å høre om noen har erfaring med denne båten.

Hva må man regne med i totale drifstkostnader pr år på en slik båt (service, forsikring osv), dieselforbruk? Sjøegenskaper?

Bør man heller gå opp i pris for å kjøpe en P40 eller PH38 (rundt 2000-tallet)?

Både selger og evt kjøper er kompiser så det handler om å avklare riktig verdi. Det er ikke nødvendigvis prekært med ny teak all over, ei heller å bytte ut all elektronikk. Det blir isåfall jeg som må gjøre jobben og skaffe det som trengs tipper jeg. Men det er ikke nytt. Det blir en avveining om oppgradering gir verdiøkning som står i forhold til kostnad. Motorene er jeg ikke bekymret for. Vedlikeholdet er gjort av seriøse folk og båten er innelagret. Jeg forventer at disse maks klarer å svelge 150 l/timen og sånn rundt 100 kanskje i marsj?

Er ikke enkelt å avklare verdi når det gjelder eldre objekter. Tror magefølelsen må rå her. Det viktigste jeg ville konsentrert meg om er å avklare objektets faktiske tilstand og evt. faktiske oppgraderingsbehov for å gi problemfri drift i noen år framover. Her kan man gi anbefalinger, anmerkninger etc.

Er elektronikken eldre enn 10 år så regnes det jo i vår verden som om det eksisterer et oppgraderingsbehov selv om den kan være velfungerende i 10 år til. Det kommer kun an på øynene som ser.

Det ligger forøvrig en tilsvarende båt på finn.no

http://www.finn.no/47738067

Det er en ting jeg ofte merker meg i annonser og det er vekten på båten. Dette sier noe om byggematerialer, tykkelse etc. Rett og slett soliditeten i objektet.

Denne båten er 3 fot lengre enn en Fairline Phantom 40. Hvorfor er den nesten 2 tonn lettere der begge er utstyrt med mer eller mindre samme utstyrtpakke (generator) etc.?

(PH40 veier 12,6 tonn tørr.)

Den burde jo vært to tonn tyngre?

Selv den 43 fots versjonen av samme båt (med den tyngre IPS-installasjonen) er jo lettere enn PH40. Dette gjør meg litt betenkt.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=47718374&searchclickthrough=true

Men det er jo ting som ikke har noe med det trådstarters innledningsvise spørsmålsstillinger å gjøre.......

Tyngst er ikke altid best. Da burde Bavaria toppe :) jeg ha ikke andre innvendinger enn FB. Det var årsaken til at vi ikke så mer på Cranhi A. Det er veldig få som har skiftet elektronikk, teak av disse årganger. Selv valgte vi en Azimut 42. Men tilfeldigheter avgjør. Liker de Italienske linjene

Vi sees!

Er virkelig denne Cranchi 40 43 fot lang? For meg virker det som litt juksefot med baugspyd etc. Ut fra bredden kan vel denne båten mer sammenlignes med Princess 38? For så vidt samme med Vaagen 420 (som er min drømmebåt) som begynte sitt liv som Vaagen 39, den har samme bredde. Limer man på gigantiske badeplattformer og baugspyd blir det jo litt villedende...

Redigert av Komodo (see edit history)

Så ut som en fin båt! Kan ikke være all værden kvalitet på teaken på disse båtene! Trodde det skulle vare noen år lengre? er det ikke bare å pusse ned å olje eller ha det ubehandlet, som hos Astor. Lit skeptisk til el anlegg i amerikanske båter. En på brygga vår har en meget fin Sea-Ray 325. ble overaska over hvor fin den var inni til å være amerikansk! Han starta med å bytte ut det meste av det elektriske, for det holt ikke mål. Trykknapper på kalesje så ikke spessielt bra ut. Han er bilmekaniker så han har gjort det meste selv var også D-serie ombord som trengte lit oppgraderinger! Men prisene på disse er jo lit snillere i forhold til skandinaviske produsenter

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Cranchi er italiensk da. Eid av Azimuth tror jeg?

De har en litt annen stil enn de engelske, men 14 år gammel cabincruiser er litt umoderne uansett hvor den kommer fra så litt må man regne med. Har sett teak og salong av tvilsom kvalitet på engelske båter også. Jeg er ikke helt sikker på om jeg likte cockpit så godt med el-skap nede ved beina.... Men vi får se, kanskje fungerer det bra.

Er virkelig denne Cranchi 40 43 fot lang? For meg virker det som litt juksefot med baugspyd etc. Ut fra bredden kan vel denne båten mer sammenlignes med Princess 38? For så vidt samme med Vaagen 420 (som er min drømmebåt) som begynte sitt liv som Vaagen 39, den har samme bredde. Limer man på gigantiske badeplattformer og baugspyd blir det jo litt villedende...

Forskjellen på Cranchi-fot og feks Nimbus-fot er at Cranchi ikke lyger på seg lengde. Sier de at en båt er 40 fot, er det 40 fot pluss badeplattform og baugspyd. Kler du av disse to ting på en 33fots Nimbus er den vel 29 fot. Og setter Nimbus på ei feit fenderlist framme og bak, vokser båten en halv fot. På feks min båt står det 34 på siden. Men mange annonserer den som 37 foter på Finn. Den er oppgitt med lengde o.a 11.37. Jeg velger å kalle det en romslig 34 foter...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Er vel ganske stor forskjell på hvordan plattformene er bygd. På min båt er de en ren integrert del av skroget slik det er på alle nyere Fairline/Princess og ikke noe påskrudde greier. Enkelte har jo i dag senkbar variant.

På enkelte båter er badeplattformen nærmest som en garderobehylle som er snekret fast i skroget og danner en forlengelse. Dette er ikke sammenlignbart med førstnevnte integrasjon.

Det er vel skrogets lengde som er det viktige her. Ikke det man har skrudd på i ettertid og som hver for seg danner forlengelse av båten. Om man skal måle det slik tror jeg at VHF-antenna mi muligens er det akterste punktet da den vinkler akterover fra flybridge.:-)

Den er 40 fot i en havn med lengdebegrensning og 43 fot når du skal skryte og ha størst mulig båt :wink: ...

Derav min forklaring på størrelsen på vår båt. En romslig 34 foter...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Ok. Da forholder vi oss til at Cranchi 34 er 34 fot og at Cranchi 40 er 40 fot. Så får det bli en annen diskusjon hvorvidt en Cranchi 40 er sammenlignbar med en Fairline 40 Phantom eller Princess 40. Det har ikke jeg inngående nok kunnskaper til å mene noe om, jeg bare tok bredden litt i betraktning :smiley:

Forkalringen ligger i Cranchis egne opplysninger. LOA 13,13 meter. L. hull: 11,83 meter.

Det er en viss forskjell her ja. Bredden er også mindre enn Fairlines 40-foter som også har en lengre faktisk skroglengde enn overnevnte.

Konklusjon: Cranchi 40 er en liten 40-foter sammenliknet med en Fairline 40.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...