Jump to content

Hva koster båtholdet ditt?


Baltic

Hvor mye koster det å ha det båtholdet du har nå, totalt pr. år?  

369 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Er mest spent på hvilket forbruk eg vil få. Har nå 26fot/200hk diesel og 30 knop. Før hadde eg en snekke på 24fot/34hk og 8 knop. Må nok legge av litt mer til drivstoff, men l/nm tror eg ikke blir så galt...

<{POST_SNAPBACK}>

Ser ikke bort fra at du får lavere l/nm med den nye båten. Det gjorde i alle fall jeg da jeg gikk fra 25 fot/62 hk til 25 fot/230 hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte at man i denne pollen regner alle kostnader man vet. Har man tapt penger på en båt er det jo naturlig å ta med det tapet (event. fordelt på antall år man har hatt båten),- og motsatt ved gevinst ved salg. Har man ikke solgt enda tenkte jeg at vi ikke regner med et eventuelt verditap/gevinst på båten. Vi forutsetter da at båten beholder sin kroneverdi.

 

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hei,

Skal avskriving taes med? 

 

Mange har jo også fått med seg prisstigningen og da er kanskje ikke ikke totalen så stor allikevel...

<{POST_SNAPBACK}>

 

Jeg viser til mitt opprinnelige innlegg (over) hvor jeg skriver om nettopp denne problemstillingen :smiley:

Link to post
Share on other sites

Båtplass, forsikring, opplagsplass, opptak og utsett koster meg ca 4000kr i året. Jeg har ikke lån på båten, og regner dermed heller ikke kapitaliseringskostnader.

 

Derimot har man et visst forbruk av bensin, som til stadighet forfines når Quindebestet etterspør regnskapstall. Jeg har notert gjennomsnittlig 8000kr på hver av de siste 3 sesongene, men det er strengt konfidensielt...

 

I tillegg kommer en egen post for oss med V8, kalt "risere og slanger". Innføres på budsjettet hvert 7-10 år, sist ble posten bokført med minus 6000kr i regnskapet. Derav ca halvparten opplyst til ettersyn hos Quindebestet... Minimum 5 år til neste gang posten inntrer.

 

(Egentlig skulle kalesja vært byttet, men det blir for dyrt å kjøpe. 12 - 14 000kr hos Hansen. Quindebestet har sagt seg villig til å sy, bare jeg kjøper stoff. Det blir nok løsningen.)

 

Jeg synes det er verdt hver krone. Egentlig er jeg heller ikke overbevist om at fullstendig åpenhet i regnskapet overfor Quindebestet ville medført borgerkrig, da hun også setter pris på båten.

 

Men hvorfor ta noen sjanser...?

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Da jeg kjøpte båten i 2001 begynte jeg å føre regnskap over utgiftene. I løpet av de snart 4 årene jeg har hatt båten har jeg brukt 60.000 i rep/vedlikeholdsutgifter, 20.000 i forsikring og 20.000 i drivstoff. Til sammen 100.000 eller 25.000 i snitt pr. år. I tillegg kommer kapitalkostnaden som jeg ikke har beregnet - jeg kunne innbetalt kjøpesummen for båten på huslånet, men det hadde jo ikke vært så artig. De største vedlikeholdsutgiftene har vært; overhaling av dieselpumpe, nye dysespisser, ny powertrimpumpe, ny startmotor og lekkasjetest av drev.

 

100.000 på båtbruk over 5 år er jo ganske mye penger, men en del av reparasjonsutgiftene tror jeg at jeg hadde fått igjen ved et eventuelt salg da prisen på min type båt er en del høyere nå enn da jeg kjøpte den.

 

Kjøpte ny bruktbil på samme tid som jeg kjøpte båten og den har snart falt like mye i verdi som båtbruken min har kostet meg. Vi har hatt mye mere glede av de 100.000 som båten har kostet oss en det som bilen har falt i verdi.

Link to post
Share on other sites

Hei Baltic. Du som stadig starter diverse poller. Så vidt jeg kan se får du inn svar som spenner relativt jevnt fra 5.000 til 100.000. Javel. Og så da? Er det mye eller lite? Er det en pram eller et flytende luksushotell? 5.000 for litt flytende luksus er jo ikke ille. Kanskje båten også er boligen? Denne pollen gir jo ikke filla av nytting informasjon. Bare en masse tall som spriker i alle retninger. Har du noe mål med denne?

 

I din forrige meningsmåling liret du av deg dette utsagnet. Har du fått kalde føtter og lurer på hva båtlivet egentlig koster? Derfor denne pollen? :smiley:

 

Dette innlegget er ment som input til at poller bør ha et snev av nytteverdi eller underholdningsverdi. Mulig jeg er sær, men jeg ser verken nytten eller underholdningen.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Dette innlegget er ment som input til at poller bør ha et snev av nytteverdi eller underholdningsverdi. Mulig jeg er sær, men jeg ser verken nytten eller underholdningen.

 

Lotus

<{POST_SNAPBACK}>

Hva behager??? Skal jeg først spørre deg om hva du synes før jeg starter en poll :confused:

 

Da må jeg skuffe deg,- er jeg redd :smiley:

 

Men det er jo tydeligvis mange andre som kan se noe underholdningsverdi i denne pollen. Hvorfor i all verden bryr du deg hvis du ikke skjønner noe av dette??? Det er jo fortsatt ledig plass for deg til å skrive dine innlegg som du ønsker, utenom denne pollen. Ikke sikkert alle vi andre ser like stor nytteverdi i alle dine innlegg heller,- men slik må det nok være,- ser du...

 

Jeg har sagt det før og jeg sier det gjerne igjen, pollen er frivillig! Skulle vel ikke være så vanskelig å forstå...

 

Jeg kan også fortelle deg at jeg kan telle såpass og har hatt båt lenge nok til at jeg vet at det koster. Om jeg har fått kalde føtter av den grunn? Langt derifra! For oss er dette en prioriteringssak,- sålenge vi føler for det. Jeg har råd til å ha den båten jeg har, men det kan jo komme tider der man, i en periode, vil prioritere annerledes. Hvem vet?

 

Beklager hvis denne pollen har skapt problemer for deg og dine. Når det gjelder utsagn jeg har 'liret av meg' i tidligere emner: Hvor ydmyk skal man være for å behage deg da? :confused: Plager det deg at jeg har en ny Scand 29 Baltic?

 

Men jeg legger dette bak meg og ønsker deg, og alle, en fin båtsommer :smiley::seeya::sailing:

Redigert av Baltic (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva koster det å lekkasjeteste et drev?

<{POST_SNAPBACK}>

Mener å huske at det kostet ca. 3.000,- inkl. skifte av simmeringer på akslingene, skifte av tetning på utg. aksling (drevknuten), flushing av drevet og påfylling av ny olje. Oljen kostet alene ca. 500,-. Da hadde jeg demontert drevet og levert det til verkstedet.

Redigert av saga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skjønner det er dyrt å ha båt i Oslo, eller så er jeg lurt... :headbang:

 

Betaler kr 9000 i året for en 3m båtplass (joda, den ligger jo på beste vestkant, ved Sandvika).

Så er det kr 3000 i transport for opplag i hagen, tur/retur.

Forsikringen er på kr 1500.

 

Altså kr 13500 før jeg har begynt på vårpussen. Kanskje drøyt med tanke på at jeg har en gammel over 20 år gammel 25-foter.

 

Noen som har tips for rimeligere båthold, uten å måtte flytte? Er jo sykt deilig å ha indrefileten av Oslofjorden rett utenfor havna. Og like deilig å ha båten i hagen :yesnod:

 

Denne sesongen er forhåndsbetalt - sees på fjorden! :sailing:

Link to post
Share on other sites

Hei Baltic.

Du trenger ikke spørre meg før du lager en poll, men du skulle spørre deg selv. Hadde håpet du kunne svare på hva du ønsket å oppnå med denne pollen. Hva viser tendensen? Bruker folk mye penger på sin store eller lille båt?

 

Du trenger ikke være ydmyk for å behage meg, men kanskje litt ydmyk når du får beskjed om at pollene dine er tullete. Andre har jo gitt klare tilbakemeldinger på tidliger poller.

 

For meg skaper denne pollen ingen problemer. Og det plager meg slett ikke at du har en Baltic. :smiley:

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Baltic.

Du trenger ikke spørre meg før du lager en poll, men du skulle spørre deg selv. Hadde håpet du kunne svare på hva du ønsket å oppnå med denne pollen. Hva viser tendensen? Bruker folk mye penger på sin store eller lille båt?

 

Du trenger ikke være ydmyk for å behage meg, men kanskje litt ydmyk når du får beskjed om at pollene dine er tullete.  Andre har jo gitt klare tilbakemeldinger på tidliger poller.

 

For meg skaper denne pollen ingen problemer. Og det plager meg slett ikke at du har en Baltic.  :smiley:

 

Lotus

<{POST_SNAPBACK}>

:lol::cryin::lol::cryin::lol:

 

Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte...

 

Jeg velger å bare le :lol:

 

Man får ta det med godt humør,- da ordner det meste seg. Ha en god båtsesong, Lotus! La nå ikke økonomien ødelegge hele moroa da... :seeya::sailing::smiley:

 

Hvis det er noe du lurer på så send meg en IM så kan jeg kanskje hjelpe deg å lage en poll :lol::wink:

Redigert av Baltic (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg fører utgifter til alt som har med hus , bil , hytte og båt å gjøre på egne Excel-ark. Det er nesten blitt en hobby i seg selv. Jeg er en notorisk kvitteringssamler... :crazy:

 

I fjor så kom båten på nøyaktig 63.360.- alt inkludert, avrundet til nærmeste hele krone... :smiley:

Link to post
Share on other sites

I fjor så kom båten på nøyaktig 63.360.- alt inkludert, avrundet til nærmeste hele krone... :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

Kr. 63.360. Det må jeg si. Det er nok flere en meg som er veldig overrasket nå, spesielt i forhold til kostnaden for bilen og hytta. Hvordan er dette mulig? Ola brukte jo over 200.000 på båten og han elsker jo amcar høyest av alt. Og hva med de 48,3% i pollen som bruker 20.000 eller mindre på båten sin inkludert drift, vedlikehold, avskrivning og det hele. Siden den halvparten i snitt tydeligvis ikke bruker mer enn skarve 10-15.000, så kan de ikke like båtliv noe særlig? Når man ser hvor få kroner en stor del av oss er villige til å bruke på båt og båtliv så sier det jo en hel del om hvor ræva båtlivet egentlig er, gjør det ikke?

 

Lotus :smiley:

Link to post
Share on other sites

Huff... Etter å ha fjernet det gamle bunnstoffet fant jeg noen skader. Dette kunne bli en noe dyrere start på sesongen enn vanlig, men da kom min far med to bæreposer fulle av godsaker for båtreperasjoner. Nå er det ikke slik at jeg ikke har råd til dette selv så synes derfor det var ekstra hyggelig gjort. Må nok låne bort båten mye i sommer :yesnod: Uansett, Takk Halvor (pappa) for all hjelpen.

Link to post
Share on other sites

Kr. 63.360. Det må jeg si. Det er nok flere en meg som er veldig overrasket nå, spesielt i forhold til kostnaden for bilen og hytta. Hvordan er dette mulig?

Lotus   :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

Det er ikke driftsutgifter for et normalår, båten ble mye brukt i fjor + at det ble investert i plotter.

Plotter med utstyr kom seg på 30k og drivstoff på nesten 20K. Vips..., så har du svidd av de 1000-lappene.

Så er det forsikring da. Det er altså fullt mulig. :cryin:

 

Som om ikke det er nok, så kommer jo den h£|v£t£$ skattefuten på toppen av det hele, og lopper meg for resten. Hørte jeg strilefse og havreskjorte, her er det bare å betale og se glad ut.. :headbang::lol: (PS, baksmellen er ikke ført under båtutgifter.. :confused: )

Redigert av Brutus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Råtippet først i underkant av 50.000. Et litt mer gjennomtenkt budsjett for sesongen viser som følger:

 

Båt: Tresfjord Ultra 30, 2xAD41

 

Drift

Timer/år: 100 Snitt forbruk l/h: 25 Snitt kr/lit: 6,2

SUM: 15.500

 

Vedlikehold

Olje: 700 Filter: 1000 Zink, belger: 1500 Båt utvending (inkl bunnstoff): 800 Div. rep: 2000

SUM 6.000

 

Båtplass/opplag/forsikring

Årsavgift: 1600 Slipp: 1200 Forsikring: 6000

SUM: 8.800

 

Avskrivning

Pris ny 1989: 900.000 Ant. år: 30

SUM: 30.000

 

 

TOTALT: 60.300 :eek:

 

Som gir en snittpris pr driftstime: ca 600 NOK/h

 

Og det er UTEN div. nyinvesteringer.......

Edmund.Larsen, Hardanger.

Link to post
Share on other sites

Ikke alle som vil være så ærlig og realistisk som deg.

 

Imidlertid er det jo noen som klarer å få mere penger for båten enn dem selv gav og da blir jo bildet fort et helt annet.

 

Ofte kommer det jo fort noen kroner på posten "div. nyinvesteringer" og kanskje da ødelegger det noenlunde OK 'økonomibildet'.

 

Båtlivet kan være både herlig og dyrt, men man kan være heldig ved salg av båten og på den måten berge mye av økonomien i 'prosjektet'.

 

God sommer alle sammen! Vi drar på BILFERIE til Lofoten i morgen :seeya:

Link to post
Share on other sites

Imidlertid er det jo noen som klarer å få mere penger for båten enn dem selv gav og da blir jo bildet fort et helt annet.

Kanskje, men jeg er ikke sikker på om det dekker inflasjonen eller renta på et eventuelt lån. Dersom du har en båt til 900 båtpenger og intet lån blir det litt formueskatt, for den formuen regnes på en helt annen måte enn hytter, hus eller aksjer for den saks skyld. :headbang:

 

Jeg er ikke sikker på hvordan jeg skal regne finanskostnad for båten min ettersom den nokså sikkert kommer til å overleev meg. Hvordan arvingene mine eventuelt vil regen gir jeg en god dag i (men med godt vedlikehold er det en mulighet for at de overlever båten de også). Det er også en viss fare for at jeg bytter båt en gang eller to før jeg setter to streker under båtregnskapet. :wink:

 

Artig å sammenligne driftstoffutgifter på motor og seil. Jeg bruker nok ikke diesel for mer enn 2-3.000 kr i året, men regner jeg realistisk på avskrivning av seil, skjøter og fall er jeg redd for at det blir 10-11.000 til. (Da regner jeg med en garderobe med et storseil og tre forseil.)

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

God sommer alle sammen! Vi drar på BILFERIE til Lofoten i morgen :seeya:

kjører dere ned raftsundet en tur? Ser dere en gammel viksund ligge der så stikk innom (hytta)

 

vel, jeg har hatt 2 båter siden 2002, og det har kostet meg 200000,- regner ikke med selve verdien av båtene, dette er utgifter jeg ikke ser igjenn om jeg selger. I tillegg kommer diesel og forsikring.

 

regner med at utgiftene stabiliserer seg til et lavere nivå med tiden, den båten jeg har nå skal jeg ha en stund

Link to post
Share on other sites

Jeg har tenkt "grundig" i gjennom dette, drivstoff 3000,- forsikring 4500,- båtplass/ div meldemsavgifter 4000,-. Men så kommer all ekstra investeringene...

ny Motor/aksling/trimflaps/kalesje/kjøleskap og andre "dippe tutter" 170000,- totalt.....

Vil jo få noe av dette igjenn v et hypotetisk salg. Men ser en på en reel markedspris idag for båt med ny motor, så bør jeg vel legge på en 10000,- i nedskrivning pr år(5års horisont) så da blir det nok en rundt 30000,- m/alt pr år.. Men da har jeg jo MIN båt. Men som dere andre sier endel av konene vil nok synest det er veldig mye 2500,- pr mnd... kan få mye fine gardiner/sofaer etc for det i heimen og... nok best og holde dette litt for oss selv...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...