Jump to content

Hva koster båtholdet ditt?


Baltic

Hvor mye koster det å ha det båtholdet du har nå, totalt pr. år?  

369 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Jeg vet at mange helst ikke vil vite hvor mye båtlivet koster pr. år. Kanskje blir noe av sjarmen borte hvis man begynner å telle kroner. Men uansett hvordan man snur og vender på det så koster det penger, tildels mye penger. Slik er det jo også med bil, hytte, ferie generelt osv. osv. Forskjellen på bil og båt er jo at båter holder seg mye bedre i verdi enn biler. Avskrivningen (verdiforringelsen) på biler er i mange tilfeller den største kostnaden ved bilhold. Heldigvis tror jeg ikke det er ofte slik med båter.

 

Jeg tenkte at man i denne pollen regner alle kostnader man vet. Har man tapt penger på en båt er det jo naturlig å ta med det tapet (event. fordelt på antall år man har hatt båten),- og motsatt ved gevinst ved salg. Har man ikke solgt enda tenkte jeg at vi ikke regner med et eventuelt verditap/gevinst på båten. Vi forutsetter da at båten beholder sin kroneverdi.

 

Men man bør regne med rentekostnaden. Har man lånt penger blir disse rentene tatt med og har man ikke lån bør man regne på alternativ plassering på høyrentekonto i bank.

 

Ellers tar man med båtplasskostnader (selveiet plass beregnes som over), leie for både sommer og vinter (event. opplag).

 

Når det gjelder investeringer i utstyr til båten regner vi bare utskiftning av deler som kostnad (inkl. arbeidskostnadene). Investeringer som oppgraderer båten er i dette tilfellet en utgift, men ikke en kostnad.

 

Så kan den enkelte ta med drivstoffutgifter, service, bryggeleie på turer, forsikring, event. driftskostnader til VHF og andre relevante kostnader den enkelte måtte ha (ikke mat, drikke el. andre kostnader den enkelte ville hatt uansett og ikke oppgraderingsutgifter).

Link to post
Share on other sites

Helt enig!

 

Når det er sagt - det ble jo skrekkelig mange alternativer, da. Litt færre grupper (lengre intervaller i hver), og det hadde vært enklere å trekke noen konklusjoner.  :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Kan til dels være enig, jeg òg,- når det gjelder å telle 'båtpenger', men dette er jo, som alltid, frivillig!

 

Tror nok de fleste av oss ikke trenger å telle så voldsomt, vi har vel en anelse i hodet... :wink:

 

Tenkte det kunne være interessant å se et bilde på hvor mye penger vi bruker på båt. Som før er det bare å hoppe over for de av dere som ikke liker denne pollen, men jeg mistenker nok at de fleste av dere stadig vil være innom for å se hvordan bildet arter seg etterhvert... :wink::lol: Sånn er vi mennesker :yesnod:

 

KOB, hva mener du med at det ville vært enklere å trekke noen konklusjoner hvis det hadde vært lengre intervaller i hvert alternativ?

 

Å ja, nå skjønner jeg! Det skulle ha vært flere alternativer over kr.100.000,- Kanskje opp til kr. 200.000,- ??? :wink: Beklager! Jeg er ikke vant med så store tall :wink:

 

Det er vel ikke bare å rette opp i pollen nå, etterpå... :confused:

 

:sailing::seeya:

Redigert av Baltic (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vanskelig spørsmål å svare på.... Skifta båt sent i fjor så der er en del usikkerhet ute å går men jeg strekte fingeren i lufta og fant et tall, trolig en god del titalls prosent feil i en eller annen retning.......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

KOB, hva mener du med at det ville vært enklere å trekke noen konklusjoner hvis det hadde vært lengre intervaller i hvert alternativ?

 

Å ja, nå skjønner jeg! Det skulle ha vært flere alternativer over kr.100.000,- Kanskje opp til kr. 200.000,-  ???    :wink:      Beklager! Jeg er ikke vant med så store tall    :wink:

 

Det er vel ikke bare å rette opp i pollen nå, etterpå...    :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Nei, det går nok ikke å angre seg. Det jeg mente var at det kanskje hadde holdt med intervaller større enn 5.000, det være seg 10.000, 20.000, kanskje 25.000, hva vet jeg. Da ville det danne seg et tydeligere bilde. Dessuten er det kanskje flere som er som jeg - som forsåvidt forsøker å holde oversikt over et regnestykke (og som strengt tatt vet hva moroa koster), men som egentlig helst ikke vil vite hvor mye det.. Og i hvert fall ikke fortelle det til admiralinnen :wink:

 

Men - tabellen din holder vel sånn noenlunde. :smiley:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Dette er vanskelig å svare på hva man egentlig skal ta med i kostnadene. Noen av kostnadene kan ikke måles direkte i kroner i øre. Men i direkte kostnader med drivstoff, service, bla-bla så trur jeg er oppe i ca 30 - 35.000,-.

 

Opplevelsene er verd denne utgiften. :smash: i hvert fall dersom man begynner å sammenligne den tiden man kjøre på bilferie langs E-6'n, skrekk og gru.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Som SveinHa kjøpte jeg ny båt seint i fjor høst. Kjøpte en "utgammel båt" av et forholdsvis annerkjennt merke til en grei pris. For å få den i den stand jeg ønsker har jeg til nå brukt ca 60.000 etter at den ble kjøpt, tror det holder slik noen unde før sjøsetting. Om en ikke regner dette for båtpenger og regner jeg med reine driftskostnader, båtplass, forsikring, normalt vedlikehold og div. "små" oppgradering (10.000 ? ) til kr 25.000 pr år. Om dette holder vet jeg ikke men tror ikke det er helt på tryne når det gjelder en plastsnekke med 1000 liter i diesel forbruk og forholdsvis ny motor 96 mod.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Hmmm......., ønsker vel egentlig ikke å summere kostnadene for båtholdet.

 

Det er klart jeg tar vare på kvitteringer og fører opp utgiftene, men jeg ønsker egentlig ikke å summere annet enn de direkte uungåelige utgiftsposter som må fram i lyset når familien har tilsvarende spørsmål. Da blir utgiftene til bryggeleie, vinteropplag og forsikring raskt (og grovt :-) ) summert, det andre går i potten for hygge, fornøyelse, investering (!!!) og "rimelig ferietur".

 

Så blir det undring hvert eneste år når man ser gjennom selvangivelsen, hvor i all verden så mye penger kunne forsvinne....

 

Nei, totalsummen den forblir i stillhet på regnearket mitt, og når noen rydder opp etter meg om forhåpentligvis mange år, da er dette sikkert bare småpenger :-)

Link to post
Share on other sites

Båtlivets priser varierer noe fra år til år ettersom hvor mange prosjekter man skal gjennomføre. I snitt tror jeg for egen del på et sted mellom 20 - 25.000 kroner uten å ha regnet stort på det. Kanskje noe mer når man tar med leie av båtplass og opplag.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Båtlivet koster - bare å erkjenne det. Men det er vel verdt hver krone. Raskt anslag tilsier ca 25.000 pr. år i driftskostander. Dette inkluderer forsikring. båtplass, diesel, servicedeler, vinteropplagsplass og opptak/utsetting. Uforutsette kostnader kommer på toppen.

 

Likevel :flag: :flag: :flag: for båtlivet!!

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tjaa... hvor mye kan dette koste da... Med ny båt så regner jeg med investeringer av nye ting førte året , lite forbruk utnenom båtplass og forsikring de neste par årene og så en økning igjen ved service og ekstra pleie av båten.

Dette blir bare synsing, men tipper rundt 25000 i året. I alle fall ikke mer de første 10 årene. Skal ha båten ute hele året.

Om dette skurrer for dere som er erfaren båteiere så hyl gjerne ut....

 

Dette er min første sesong. Båt er kjøpt uten lån og med de rentene det er nå så blir ikke kapitalutgiftene så store.

Jeg har kjøpt en båt av ukurant merke, så om jeg skulle selge den om noen år så holder den seg nok ikke så godt i verdi som mer kjente merker.

Båtplass 5000, forsikring 4000, innkjøp av diverse som hittil for meg har vært nødvendig ved førstegangskjøp av båt kr. 15000.

Link to post
Share on other sites

Som en annen kar i båthavna sa.

 

En kammerat av han lurte på om båtlivet kunne være noe for han.

Svar:

Dersom du liker å stå i en kald dusj å rive i stykker tusenlapper er nok båtlivet noe for deg.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Som en annen kar i båthavna sa.

 

En kammerat av han lurte på om båtlivet kunne være noe for han.

Svar:

Dersom du liker å stå i en kald dusj å rive i stykker tusenlapper er nok båtlivet noe for deg.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Det var jo positivt sagt... :lol:

 

Kan jo ikke si at jeg har samme følelsen,- laaangt derifra :nono:

 

Det er viktig å ha et båthold som står i forhold til økonomien til den enkelte. Blir båten en 'klamp om foten' er det ikke noe stas. Slik er det med det meste! Derfor har det jo vært sagt at båtlivets gleder øker omvendt proporsjonalt med størrelsen. Tror nok at økonomien er en vesentlig årsak til dette. En ting er sikkert,- man trenger ikke stor og kostbar båt for å ha glede av sjø og båtliv... :smiley:

 

Jeg har i et annet innlegg fortalt om min oppvekst i Lofoten med en 13 fots Rana Båsen og 9 HK Suzuki. Med den har jeg hatt utrolig mange spennende og flotte turer og den la grunnlaget for min interesse for båt og skjærgårdsliv.

 

Men for all del, det er jo heller ingen ulempe å ha en flott båt/-er (m/jolla),- såfremt økonomien tåler det :wink::sailing::seeya:

Link to post
Share on other sites

Ja, dette var ikke noe gøy å tenke på, men bensin utgiftene er nok de største for meg så langt. I fjor brukte jeg båten nesten hver eneste dag i ca fire uker. Det kostet! Fikk regningen for båtplassen sist uke. Skulle tro jeg leide hele brygga. Men moro er det lell.

Link to post
Share on other sites

Båtlivet koster - bare å erkjenne det. Men det er vel verdt hver krone.

<{POST_SNAPBACK}>

Har vel ikke noen oversikt ennå da dette blir først sesong med denne båten.

Men sån røfflig regnet vil jeg tro at båtplass, forsikring, diesel ( som nok blir det dyreste) samt årlig motorvedlikehold og vårpuss vil bli noe rundt 45 -50 000.

Overgangen fra det vi hadde på Oda, Sanvik 25, blir nok godt og vel det dobbelte, regnet mellom 15 og 20 alt i alt med den.

 

I år blir det en mye høyere sum, men vi hadde planlagt, vært på utkikk etter båt en stund (år) og regnet med å ta en del oppussing så det meste av utgiftene til den jobben var lagt til side, heldigvis. :yesnod:

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Nei - nei - NEI! HVORFOR skulle du ta opp dette emnet :cryin::headbang:

Trodde jeg brukte 3-4 tusen i drivstoff og 1500 til lagring + 2000 for brygge og medlemskap i båtklubben! Denne pollen fikk meg til å regne over alle de momentene du nevnte og måtte nesten gange beløpet med pi i andre potens!! :headbang::headbang:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Nei - nei - NEI! HVORFOR skulle du ta opp dette emnet :cryin:  :headbang:

Trodde jeg brukte 3-4 tusen i drivstoff og 1500 til lagring + 2000 for brygge og medlemskap i båtklubben! Denne pollen fikk meg til å regne over alle de momentene du nevnte og måtte nesten gange beløpet med pi i andre potens!!  :headbang:  :headbang:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Nettopp... :lol::lol::lol:

 

Men når man ser hvor mange kroner en stor del av oss er villige til å bruke på båt og båtliv så sier det jo en hel del om hvor herrrrlig båtlivet er :yesnod:

 

 

:sailing::seeya::smash:

Redigert av Baltic (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Første sesong vi hadde båt holdt jeg regnskap på alt til båten. Finner det nå uinteressant å følge med på dette så lenge vi har råd til det vi trenger. Ingen vits å deppe over alle tusenlappene som "flyr" avgårde etterhvert som "kjekt å ha" tingene kjøpes inn. Når vi er på sjøen og tar i bruk utstyret vi bruker pengene på ser vi fort at det somregel ikke er bortkastede penger for vår del. Det viktigste er at det er lagt ned litt energi i tankeprossesen før et innkjøp som evt koster litt. Dette gjør at vi ikke ofte har angret på det vi har kjøpt.

 

Drivstoff og vedlikeholdsutgifter bruker jeg heller ikke mye tid på å gruble over.

 

Men vi har hele tiden en oversikt over hva vi ønsker oss koster :yesnod:

 

 

GeV

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Nå har eg pusset opp båter hver vinter, og føler at eg ikke kan ta med disse utgiftene (tjener jo dette inn igjen).

 

Med eigen privat brygge og opplagsplass blir det ikke så mye utgifter annet enn forsikring (2500,-), kran (1500,-) og diesel (???)

 

Er mest spent på hvilket forbruk eg vil få. Har nå 26fot/200hk diesel og 30 knop. Før hadde eg en snekke på 24fot/34hk og 8 knop. Må nok legge av litt mer til drivstoff, men l/nm tror eg ikke blir så galt...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...