Gerhard Startet 6.Juli.2014 Del på Facebook Startet 6.Juli.2014 Hei, Vi har litt oppstykket ferie i år og får 2 en ukers turer. En av de har vi tenkt å ta innover Oslofjorden. Jeg regner med at det er god plass i fellesferien. Vi har vært mye rundt Håøya / Borgen og i området Sandvika - Asker. Men ikke så mye helt inne: Hovedøya. Lindøya, Gressholmen, Langøya. Hva finnes av havner der? På nett finner jeg bare Gressholmen (og Aker brygge + noen båthavner på fastlandet). Hvordan er det å gå til land på disse øyene? Fortrinnsvis uten jolla. Vi er ikke så glade i å ligge på svai. Kom gjerne med andre tips også: Bunnefjorden, Ildjernet, Steilene ? Mvh, Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 6.Juli.2014 Del på Facebook Svart 6.Juli.2014 På steilene kan du ligge longside, eller bruke grønne plasser som er ledige. Fin plass synes jeg. Jeg bruker også Gressholmen en del. Billig og trivelig plass, med strømstoløpe på brygga. Der er det ikke vann, så det må du ha på tanken før du kommer Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 6.Juli.2014 Del på Facebook Svart 6.Juli.2014 (redigert) Flytebrygge på Husbergøya hvor man kan legge seg, enkelt og greit, her er det også grillplass. Skjælholmene er fine når det er stille, Skinnerbukta på Malmøya, her er det le for syd, øst og nordavind og fin kveldssol. I bukta på nordsiden av Langøyene har Oslofjorden Friluftsråd lagt ut noen bøyer hvor man kan ligge på svai, hvis dere mot formodning skulle få lyst til dét. Det kan være fristende å ligge til land på vestsiden, men her kan det bli sjø fra skipstrafikken så båten må i tilfelle ligge langt fra land. Hvis man vil sitte på uteservering og nyte kveldssola er Signalen på Nesoddtangen brygge ypperlig, hvis man ringer Oksval Båthavn er det noen få gjesteplasser der man sikkert kan ligge, og så er det 15 min å gå. Også fint på Hellviktangen, her er det forsåvidt mulig å ligge ved den gamle dampskipsbrygga, eller ved tilsvarende på Hellvikstrand (max 3t tror jeg). Steilene er alt nevnt, og der er det fint. I tillegg til å ligge i gjestehavna er det en morken brygge nord på Storsteilene hvor man kan ligge longside, det blir litt heis fra danskebåten som man må være obs. på, så det er ikke ideelt, men det går stort sett greit. Nordre Langåra/Middagsbukta, her er det bolter på land og beskyttelse mot de fleste vindretninger. Videre innover i Bunnefjorden - det er fint langs Svartskog-landet på østsiden, men man er avhengig av stille vær, og akkurat hvor det er best å ligge vet jeg ikke. Redigert 6.Juli.2014 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 7.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2014 Takk for det. Da har vi noen sikre muligheter. Hva med Hovedøya. Den har jo litt historie som kan være fint å se. Er det gjesteplasser eller andre muligheter der? Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Danske Svart 23.August.2014 Del på Facebook Svart 23.August.2014 Følger med ...har fået snekke ved sandvika og ønsker weekendture/dagstur indre oslofjord. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 23.August.2014 Del på Facebook Svart 23.August.2014 Hvis man vil sitte på uteservering og nyte kveldssola er Signalen på Nesoddtangen brygge ypperlig, hvis man ringer Oksval Båthavn er det noen få gjesteplasser der man sikkert kan ligge, og så er det 15 min å gå. Hva med betongbrygga rett nordfor Signalen? SVJV brukes den ikke til ferger/kollektivtransport? Jeg har brukt den et par ganger ifbm påmønstring av mannskap - skulle jeg ha kommet med båt og ønsket meg servering på Signalen, ville jeg ha lagt meg der og ikke på Oksval. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Pequod Svart 23.August.2014 Del på Facebook Svart 23.August.2014 Hva med betongbrygga rett nordfor Signalen? SVJV brukes den ikke til ferger/kollektivtransport? Jeg har brukt den et par ganger ifbm påmønstring av mannskap - skulle jeg ha kommet med båt og ønsket meg servering på Signalen, ville jeg ha lagt meg der og ikke på Oksval. Det kan være et sjansespill. Fergeselskapet bruker den gjerne til å fortøye en av fergene der innimellom. Vet ikke om det er noe fast rutine på det, og jeg tror gjerne det er på kvelden slik at mannskapet overnatter og ferga er klar til å settes inn i rushet på morgenen. Men jeg skulle vel tro at hvis du sitter på Signalen og har utsikt mot båten, så skulle det vel gå greit så lenge du er innstilt på å måtte løpe fra tallerkenen hvis det plutselig kommer en ferge som har tenkt å legge til der. Kaia er vel også ganske sliten og har en del oppussingsbehov... Til av- og pålessing av mannskap og passasjerer fungerer den vel bra. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 23.August.2014 Del på Facebook Svart 23.August.2014 (redigert) Forøvrig er det jo flytebrygger på Lindøya også? Til venstre for selve kaia der pumpene står? Der ligger det til stadighet båter i lengre tid enn det tar å gå på kiosken og handle. Jeg har selv fortøyd der et par ganger og tatt en liten fotosafari rundt på øya i en time eller to, og har ikke fått noen sure blikk eller bemerkninger av den grunn. Det er forøvrig gjesteplasser ved Revierhavna på Hovedøya, men jeg har ikke prøvd dem. Du må ut med depositum (1000.-) til båtforeningen for å låne nøkkel. I sommersesongen er det jo nattevakt der, og da slipper du unna depositum. Det er også noen få gjesteplasser ved Kroa, men den er forbeholdt de som faktisk skal bruke kroa. Det er også en flytebrygge ved Gressholmen Kro på Gressholmen, men det er vel nok også forbeholdt gjestene der. Men hvis du kommer innom mens kroa er stengt skulle jeg vel ikke tro at det er noen problemer å legge til der. Redigert 23.August.2014 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
tobixen Svart 23.August.2014 Del på Facebook Svart 23.August.2014 Jeg har lagt inn litt info om Nesoddtangen på Båtwiki nå - http://www.baatwiki.no/wiki/Nesoddtangen - har et mål om at alt av relevante destinasjoner (og en hel del irrelevante destinasjoner) i indre Oslofjord skal inn i Båtwiki'en etterhvert, men det går ikke helt raskt :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Ms Fortuna Svart 23.August.2014 Del på Facebook Svart 23.August.2014 Gamlebrygga på Nesoddtangen er erklært farlig av Nesodden Kommune, og bør ikke brukes. Det var og hovedargumentet for at man for noen år siden ikke ville la MS INNVIK ligge der. Kaia er i ferd med å smuldre opp. I tillegg er det massivt svell der fra skipsfarten på vei inn og ut. Har lagt ut en liten oppdatert info om Husbergøya nå, for de som vil ta seg en tur dit istedenfor... http://msfortuna.no/Husberg%C3%B8ya.html K Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 23.August.2014 Del på Facebook Svart 23.August.2014 Hva med betongbrygga rett nordfor Signalen? SVJV brukes den ikke til ferger/kollektivtransport? Jeg har brukt den et par ganger ifbm påmønstring av mannskap - skulle jeg ha kommet med båt og ønsket meg servering på Signalen, ville jeg ha lagt meg der og ikke på Oksval. Selv om det er fendret med kraftige bildekk vil du ikke ligge der når danskebåten passerer, eller en hvilkesomhelst hekksjøgeneral forøvrig. Anbefales ikke. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 23.August.2014 Del på Facebook Svart 23.August.2014 Har lagt ut en liten oppdatert info om Husbergøya nå, for de som vil ta seg en tur dit istedenfor... http://msfortuna.no/Husberg%C3%B8ya.html Og også på Husbergøya er det en stor brygge hvor man kan ligge longside. Ikke så utsatt som på Nesoddtangen, men anbefaler heller innsiden av flytebrygga. Hvis den rette idioten passerer er det ikke noe særlig å ligge longside i det heletatt... Svjv. brukes Husbergøya av Oslo kommune til utflukter for ungdom i ny og ne. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 23.August.2014 Del på Facebook Svart 23.August.2014 (redigert) Gamlebrygga på Nesoddtangen er erklært farlig av Nesodden Kommune, og bør ikke brukes. (...) Kaia er i ferd med å smuldre opp. "Farlig" - som i "kaia kan kollapse når som helst", eller som i "et tungt skip bør ikke ligge der over lengre tid, for kaia tåler ikke påkjenningene"? Rart at det ikke står skilting om dette ... det er jo ofte folk som fisker fra denne brygga. Jeg regner med at konstruksjonen er såpass stødig at jeg fortsatt kan bruke kaia for av- og pålessing av folk så lenge jeg holder utkikk ifht hekkbølger. Redigert 23.August.2014 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Tom Rør Svart 23.August.2014 Del på Facebook Svart 23.August.2014 Har lagt ut en liten oppdatert info om Husbergøya nå, for de som vil ta seg en tur dit istedenfor... http://msfortuna.no/Husberg%C3%B8ya.html K Ser at det på selve kaia står max 40 fot, og 10 tonn, men gjelder det flytebrygga også mon tro? Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 24.August.2014 Del på Facebook Svart 24.August.2014 Når det gjelder den midlertidige brygga du nevner i båtwiki, så er den en brygge avsett for ambulansenåten, derfor er det fortøyningsforbud der. Jeg bruker den til å hente og sette av folk, samt til raske ærender på kiosken en sommerdag - som påfyll av softis og pølser... Det er også adgang til toalett i bygget i kioskens åpningstid - koster 10kr. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 24.August.2014 Del på Facebook Svart 24.August.2014 Når det gjelder den midlertidige brygga du nevner i båtwiki, så er den en brygge avsett for ambulansenåten, derfor er det fortøyningsforbud der. Jeg bruker den til å hente og sette av folk, samt til raske ærender på kiosken en sommerdag - som påfyll av softis og pølser... Det er også adgang til toalett i bygget i kioskens åpningstid - koster 10kr. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Ms Fortuna Svart 24.August.2014 Del på Facebook Svart 24.August.2014 Prøvde denne store brygga på Husbergøya og ja, men endte opp med svarte feite striper over hele skutesida av bildekk. En skikkelig drittjobb å få det av igjen. Første gang jeg hadde ønsket meg svart fenderlist hehe...Og ja, for de som lurte hadde fendere hengende ute og. Derfor ble det flytebrygga der for lille meg. Står ikke noe om størrelse eller annen henvisning på denne Tom. Neida gamle Tangen brygge er nok ikke farligere enn at det fint går an å legge til for av og pålessing, hvis du kommer til pga fiskere. Men ville aldri i verden blitt liggende eller forlatt båten der, da blir den pinneved. Man får heller legge seg på svai i Tangen bukta på andre siden og bruke lettbåt inn. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 24.August.2014 Del på Facebook Svart 24.August.2014 Tenkte også det samme vedr. flytebrygga :-) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 24.August.2014 Del på Facebook Svart 24.August.2014 Når det gjelder den midlertidige brygga du nevner i båtwiki, så er den en brygge avsett for ambulansenåten, derfor er det fortøyningsforbud der. Åja. Takk for opplysningen. Jeg la bare merke til at det var en liten båt der her om dagen som lå der for å ta i mot folk fra ferga. Jeg får oppdatere ... Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.