Jump to content

Mobilt bredbånd i Sverige - får man kjøpt kontantkort?


sap_2000

Recommended Posts

Jeg kjøpte en maken ruter fra Telenor i fjor sommer, og dobbeltsjekket at den ikke var operatørlåst.

 

Hvordan dobbelsjekker en at routeren ikke er operatørlåst, er det kun å sjekke at det går ann å legge inn en ny profil med APN for feks. tre.se?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Da tar jeg kontakt med NetCom, gir dem MEI-nummeret (som står på enheten) og spør om den er operatørlåst. På deres egne sider er det et sted for å låse opp enheter etter en eventuell bindingstid (jeg har nettopp startet på 12md. bindingstid). Jeg gikk inn der og la inn IMEI-nummeret, men om det som der sto betyr at jeg er inne i en bindingstid eller at routeren muligens er ulåst, klarer jeg ikke å tolke. Se skjermdump med mine understrekinger. Kan setningen "Vi finner ikke låskode til oppgitt IMEI nummer" bety at den ikke er låst?

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tipper det betyr at den er låst.

 

Jeg kjøpte minirouteren min fra Telenor uten abonnement og binding og tok bare et datatvillingkort til mobilabonnementet mitt som har 6 GB i måneden. Routeren kostet vel en drøy tusenlapp og tvillingkortet 30 kr mnd eller noe slikt.

 

Da vi kom til DK i 2013 og jeg skaffet meg dansk SIM kort funket det ikke. Telenor hadde "glemt" at routeren de ga meg var låst likevel samt at dette med APN var nytt for meg, så det ble noen telefoner til kundeservice og googling av TDK sin APN.

 

Til 2014 sesongen hadde jeg lagt inn APN på alle relevante operatører i SE og DK, så nå er det bare å stappe inn SIM og taste PIN.

 

Var Forøvrig strålende fornøyd med dekning og hastighet på Svenskekysten i Juli fjor. Vennebåtene med ICE slet stort sett med å sjekke Mail og åpne VG pga sprengt kapasitet mens vi kunne streame video i HD, så routeren vår ble populær også for vennebåtene. 50 GB holder jo en stund.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Nei, 220 voltstrømforsyning. Hvis du ikke har 220 volt ombord, anbefaler jeg deg å skaffe en sinus inverter, kjekt til så mye.

Jeg her en Huawei B593, og den bruker jeg på 12V, Min fores med et 220V/12V adapter levert med dingsen, men jeg har laget en direkte kobling til 12V anlegget. Ser ikke noen grunn til å lage 12V DC om til 220V AC og tilbake til 12 V DC.. Det samme har jeg gjort med TV dekoderen.. og TV. Det som kan gå på 12V går på 12V hos meg

.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har nylig kjøpt meg et Asus 10" nettbrett/mini PC og ovenfornevnte Huawei mini ruter. Begge disse ble kun levert med 230VAC til 5VDC 2A USB adapter, og så langt jeg har funnet ut tilbys ikke 12VDC/5VDC adapter. Men slike finnes jo i bøtter og spann å kjøpe. Jeg tror faktisk jeg har en slik sak liggende som jeg bruker til DAB-radioen. 12volt til 230volt og tilbake til 5volt eller noe annet, er helt utelukket hos meg.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker jeg bruker en Vanson 12V til 5V 2×2A omformer fra Clas Ohlson til kr.99,- som jeg har liggende og som har fungert utmerket for DAB-radioen.

 

bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Da tar jeg kontakt med NetCom, gir dem IMEI-nummeret (som står på enheten) og spør om den er operatørlåst.

 

Og i dag kom det svaret jeg håpet på pr. mail:

 

Hei!

 

Nei, vi har ingen operatørlås på våre rutere. Så du kan bruke andre SIM-kort på denne ruteren om du ønsker det.

NB: ønsker du hjelp raskt og enkelt, anbefaler vi vår live chat på (https://netcom.no/kontakt-kundesenter)

 

Med vennlig hilsen,

Natalie Sjaastad

Kundekonsulent

 

Så da blir det nok et simkort fra tre.se for svensketuren til sommeren.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg kom tilfeldigvis over denne tråden, og har noen spørsmål.

 

På mine turer til Sverige har jeg brukt ICE, og har aldri vært uten forbindelse til nettet. Men fort går det ikke alltid. Nå har jeg, for å teste/leke meg litt her hjemme kjøpt en Huawei 4G minirouter fra NetCom, og da lurer jeg på om jeg kan bruke den i Sverige dersom jeg bytter ut sim-kortet fra NetCom med et kontantkort for 30 dager fra tre.se som vel kan kjøpes hos Audio Video i Strömstad. Jeg har nå 12md binding som rekker over hele båtsesongen.

 

- Må denne routeren låses opp på noen måte? Jeg aner ikke hva IMEI som nevnes lenger oppe betyr.

- Når jeg går inn på selve routeren og menyene der, er det mulig å legge til en ny profil med tre.se sitt APN-nummer, er det alt som skal til?

 

 

bilde

 

 

Lars H.

Jeg har tilsvarende router og bruker tele2 på denne nå siden jeg er i sverige hver helg og hele Juli.

Hadde tidligere netcom på den ene og telenor på den andre, testet med tele2 nå på begge og de fungerte knallbra med simkortet fra tele 2.

Begge ble innkjøpt ifbm jobb og har kun blitt brukt maks 3-5 timer før jeg nå testet med tele2.

Ingen endringer på joen innstilling ble gjort, eneste jeg gjorde på begge før jeg testet dem var å holde inne reset knappen i noen sekunder før jeg satt inn nytt simkort.

Dette er Huawei E5776s-32 rutere

Er det noen som har lyst på en, så kan jeg sikkert selge den ene for 500,- pluss evnt frakt, da følger ladekabel (usb), kontakt og bruksanvisningen med

Kan lades via 220V eller usb, og stanby tid på batteriet er oppført til ca 10 timer.

Kan selges med en powerbank (reservestrøm batteri på 10400mah med 2usb utganger på hhv 1 og 2,1A) og da er pakkeprisen 1000kr for alt

Kan hentes i Ski

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Og i dag kom det svaret jeg håpet på pr. mail:Hei!Nei, vi har ingen operatørlås på våre rutere. Så du kan bruke andre SIM-kort på denne ruteren om du ønsker det.

NB: ønsker du hjelp raskt og enkelt, anbefaler vi vår live chat på (https://netcom.no/kontakt-kundesenter) Med vennlig hilsen,

Natalie Sjaastad

Kundekonsulent

 

Så da blir det nok et simkort fra tre.se for svensketuren til sommeren.

 

Lars H.

Er i Sverige nå. Kjøpt 30G pakke fra 3 (tre.se) hos AudioVideo i Strømstad. Viste seg at routeren jeg kjøpte av Telenor i fjor, ZTE MF91D, fortsatt var operatørlåst. Ringte Telenor og fikk fjernet operatørlåsen. Nå surfer vi for fullt :-)

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post
Share on other sites

Kjøpte abonnement hos 3.se i Radio/TV butikken ved siden av ICA i Strømstad 2. Juli. Valgte 60GB / en måned. Bruker abonnementet på Netcom Huawei B593 router. To iPads, to iPhones samt en AppleTV i bruk. Ligget mellom 10 og 20MB hastighet i Sverige og Danmark. Fungerer helt topp. Har ikke benyttet lokale nett i det hele tatt. Hadde 49GB igjen igår!!

Link to post
Share on other sites

Kjøpte abonnement hos 3.se i Radio/TV butikken ved siden av ICA i Strømstad 2. Juli. Valgte 60GB / en måned.

Da er vi i samme bås :-) Butikken heter AudioVideo. Vi kjøpte 30G, som ser ut til å holde i massevis for oss. Tips: Deaktivering av Google Play automatisk oppdatering av apper over WiFi bidrar til å redusere trafikken betydelig :-) Men, med slike datapakker tåler dog det meste likevel.

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post
Share on other sites

?.. Vi kjøpte 30G, som ser ut til å holde i massevis for oss.

Jepp Turbåt. Med nesten 50GB igjen nå, kunne nok vi også klart oss med 30GB. Men, da vet vi til neste gang. Mangler bare at vi kan fylle på med norske bankkort / kredittkort på nettet, så hadde det vært helt perfekt. Kommer nok, butikken i Strømstad sa de fikk spørsmål om det hele tiden, og var rimelig lei av å svare 'nei'.

Link to post
Share on other sites

Bonus: Vi har det samme, kjøpt samme sted. Ikke fnugg av kontakt i Danmark for oss. Vi var fra Hals og Limfjorden rundt. Absolutt ingen kontakt noe sted. Hvor har du vært? I Sverige er fungerer det helt topp.

Mulig det må legges inn APN for tre.dk i routeroppsettet.

Jeg la inn alle APN'ene i norden fra en liste jeg fant på nettet når jeg fikk problemer første året jeg hadde routeren (MF91 ett-eller-annet).

Etter det har det funket fjell, men har dessverre ikke prøvd svensk Tre.se i DK i år av værmessige grunner :-(

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

He? Jeg trengte en uke ekstra da månedsabonnementet gikk ut, og da kjøpte jeg for en uke til og betalte med kredittkort (Santander Visa) via nettet. Men det var i Sverige altså.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg spurte forresten hos tre.se om jeg neste sommer kunne kjøpe ny kvote uten å kjøpe nytt Sim-kort, og det var greit, bare jeg gjorde det innen 12 måneder. Så dersom det blir sen ferie i Sverige neste år, må jeg spandere på meg en dag med billigste ab. innen 12 md.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...