Baillefar Startet 7.Juli.2014 Del på Facebook Startet 7.Juli.2014 Jeg har i flere år vært en lykkelig eier av en Suzuki DF15, 2004 mod 4takter som aldri har krevd annet enn en liten slump bensin for å være medgjørlig. Men sist sommer ble vi uvenner. Jeg satte ut båten etter vinterlagring, alt virket som normalt. Motoren startet lett som aldri før og alt var bare lykken. Lot motoren gå litt på tomgang noen minutter mens jeg rodde ut fra land og gjorde meg klar for fiskelykken. Jeg gav motoren turtall, alt virket normalt. MEN da jeg satte motoren i gir, kom varsellampe på og motoren gikk i nødmodus, slik at den nektet å gi turtall osv. Da jeg satte denne i fri igjen, kom motoren tilbake til sitt gode gamle, tålte turtall og alt virket normalt igjen. Men problemet kom straks tilbake når jeg satte den i gir, uansett forover eller i revers. Jeg sjekket olje, var litt lite så jeg hoppet i bilen og kjørte på Shell å kjøpte for etterfylling, men til ingen nytte. Fast bestemt på å utfordre fiskelykken, forsøkte jeg forskjellige muligheter under dekselet(i samråd med motorkyndig), hvor jeg til slutt nippet ut sensor for om motor er i gir, noe som gjorde susen. Jeg kunne nå kjøre motoren som normalt, sjekket oljetrykkslampen og fant alt normalt så fisketur ble det. Ved avslutningen, hvor jeg bremset hastigheten inn mot land kom motorlampen på enda en gang. Olje var gammel og var kondensskadet, så er byttet senere. Likevel er problemet likt som før. Verkstedet her på Finnsnes turde ikke ta inn motoren, da diagnosen var merkelig, så sliter litt her jeg sitter med en kanonbra motor med sannsynligvis en tullefeil. Noen som kan ha godt forslag til veien videre? Noen som har opplevd dette tidligere? Sitér dette innlegget Link to post
Baillefar Svart 8.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2014 Ingen som har ett godt forslag? Har sett her på forumet at det har vært endel tøv med tilsvarende motorer, men ingen like symptomer. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 8.Juli.2014 Del på Facebook Svart 8.Juli.2014 Eneste måtte være å undersøke hvilke givere / signaler som sender til motorlampe, og forsøke å finne ut hvilken av disse som gir varsel? Evt ved å eliminere en og en, som du allerede har begynt med. Og så prøve å finne ut om det er en defekt giver, eller noe reelt i varselet. Er kanskje et koblingsskjema du kan finne på nett / service manual. Sitér dette innlegget Link to post
sheatta Svart 14.Juli.2015 Del på Facebook Svart 14.Juli.2015 Har samme problem. Kan det være cdi ? Sitér dette innlegget Link to post
Baillefar Svart 14.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2015 Har samme problem. Kan det være cdi ? Fant problemet for ett par uker siden, var vibrasjon i motoren pga skade i svinghjulet som skapte problemet. Fant og ut at det var oljefilter som ble byttet for første gang, mulig det var årsaken :-/ Sitér dette innlegget Link to post
Baillefar Svart 14.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2015 Har samme problem. Kan det være cdi ? Fant problemet for ett par uker siden, var vibrasjon i motoren pga skade i svinghjulet som skapte problemet. Fant og ut at det var oljefilter som ble byttet for første gang, mulig det var årsaken :-/ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.