Jump to content

Kjøpe båt familie på 7


Hølje

Recommended Posts

Hei.

 

Har fått akutt 18 fot syke og ønsker å kjøpe oss en båt opp til 40 fot.(kan ikke ha større i båthavna)

Har sett meg ut båter som Forbina 40, NW 390 fly , Seaking 38, Laguna 1180FB,Spirit 360 ol.

det skal være båter med fly,marsjfart rundt 25kn og 3 kabiner. maks 1,4mill.

 

Vi er en familie med 5 barn , minste er 3 eldste er 16. eldstemann er ikke med mer en ca 3 uker om sommeren.

derfor er det ikke så lett å finne båt med mange nok liggeplasser(faste) og som ikke blir for trang på styggeværsdager.

 

Den eg har mest lyst på er Forbina 40, men her er nesten ingen til salgs, og pris for høy.

Nord west 390 kan eg få ned i pris som er akseptabel

 

Seaking , Laguna og Spirit er litt smale, og virker litt trange i salong.

 

noen som har noen formening/tips om en NW 390 er stor nok for oss på 6-7.

 

takker for alle svar og tips.

 

 

Link to post

Forbina 40 for du for ca 1,4. ligger en i Bergen de forlanger 1,550 for. NW 390 ikke langt unna. NW er et bedre produkt totalt sett. Eneste negative med NW er stigen opp til FB er min mening. Ellers er Princess 440 en 3 cabiner. Tunge solide båter fra 96-97. Bygget som tanks og gjerne motorer som tåler mye.

 

Når det gjelder 3 cabinere, tar de en del plass av salong.

Vi sees!

Link to post

Forbina 40 for du for ca 1,4. ligger en i Bergen de forlanger 1,550 for. NW 390 ikke langt unna. NW er et bedre produkt totalt sett. Eneste negative med NW er stigen opp til FB er min mening. Ellers er Princess 440 en 3 cabiner. Tunge solide båter fra 96-97. Bygget som tanks og gjerne motorer som tåler mye.

 

Når det gjelder 3 cabinere, tar de en del plass av salong.

hei, den i Bergen til 1,550 er solgt forrige tirsdag for kr 1,410. Princess 440 er flotte båter , men desverre for lang, får kun lov til å ha maks 40 fot i havna.

men synes også disse Princessene blir vel tunge og dyrere å gå med , må tenke litt på økonomi også:-)

Link to post

Større båtplass enn 40 fot er ikke løsbart, eller? Slikt ordner seg jo ofte etterhvert, selv om min erfaring er fra Bergensområdet.

jo løsbart, men vi får ikke ha større båt i havna hvor eg har kjøpt båtplass og har en 21 foter i dag. skal eg bytte til annen havn i nærheten koster det 250000,- fort . det er bare å glemme.

Link to post

hei, føler nå at det står mellom Nordwest 390 fly 2003, og Forbina 40 fly.

det skiller 100000,- mellom ,med Forbina som dyrest.

det er pluss og minus med begge.

 

Nordwest er tyngre og bedre i dårlig sjø?

men er dyrere å gå med , ca 1 liter mer på nmil.

 

Forbina er lettere og flatere i skroget , men bredere som gir litt bedre plass.

 

Forbina har byssa nede , mens Nordwest oppe.

noen som har meninger om det?

 

 

Hva sier båtfolket, noen meninger her?

Link to post

Har hatt Forbina 40 Fly.

På Forbina eldre enn 2008, er det litt trangt i styrbord kabin.

Ellers synes jeg selv at sjøegenskapene er mer enn gode nok. Har vært ute i all slags vær med denne, og det eneste problemet var at det smalt endel i krapp motsjø (0,5 m).

Ville heller vurdert tilstand på båtene, for å se hvilken du ender opp med til slutt

Link to post

Både NW390 og forbina er drevbåter, så der er man like langt.

 

Enig med Nordan Family. Legg vekt på drivverket.

100-tusingene flyr fort om du er uheldig med motorer og/ eller drev. Spolerte ferier og helger er heller ikke gøy. NW390 med KAD er kjent for å spise drev til frokost. Tidlige D6 er kjent for å kunne gjøre godt innhugg i lommeboka de også.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Både NW390 og forbina er drevbåter, så der er man like langt.

 

Enig med Nordan Family. Legg vekt på drivverket.

100-tusingene flyr fort om du er uheldig med motorer og/ eller drev. Spolerte ferier og helger er heller ikke gøy. NW390 med KAD er kjent for å spise drev til frokost. Tidlige D6 er kjent for å kunne gjøre godt innhugg i lommeboka de også.

Hei. Hvordan er D4 motorene da? og på hvilket timetall vil det kanskje komme større utgifter på disse motorene?

Link to post

D4 er en D6 med to færre sylindre. Drevene er mekanisk bedre, men mye av det utenpå har holdt dårlig.

 

Søk litt rundt på D6 og D-motor så får du litt å lese om. Har ikke tid til å liste opp alle gjengangerne nå.

 

Problemene virker ikke å være timeavhengige.

 

På NW 390 hadde jeg valgt KAD300 hvor selve motorene er lite tull med om de er riktig servet (ventilhustering hver 200 time er viktig) og heller regnet med litt utgifter på drevene.

Mvh. SAP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...