Hølje Startet 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 8.Juli.2014 Hei. Har fått akutt 18 fot syke og ønsker å kjøpe oss en båt opp til 40 fot.(kan ikke ha større i båthavna) Har sett meg ut båter som Forbina 40, NW 390 fly , Seaking 38, Laguna 1180FB,Spirit 360 ol. det skal være båter med fly,marsjfart rundt 25kn og 3 kabiner. maks 1,4mill. Vi er en familie med 5 barn , minste er 3 eldste er 16. eldstemann er ikke med mer en ca 3 uker om sommeren. derfor er det ikke så lett å finne båt med mange nok liggeplasser(faste) og som ikke blir for trang på styggeværsdager. Den eg har mest lyst på er Forbina 40, men her er nesten ingen til salgs, og pris for høy. Nord west 390 kan eg få ned i pris som er akseptabel Seaking , Laguna og Spirit er litt smale, og virker litt trange i salong. noen som har noen formening/tips om en NW 390 er stor nok for oss på 6-7. takker for alle svar og tips. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Forbina 40 for du for ca 1,4. ligger en i Bergen de forlanger 1,550 for. NW 390 ikke langt unna. NW er et bedre produkt totalt sett. Eneste negative med NW er stigen opp til FB er min mening. Ellers er Princess 440 en 3 cabiner. Tunge solide båter fra 96-97. Bygget som tanks og gjerne motorer som tåler mye. Når det gjelder 3 cabinere, tar de en del plass av salong. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Hølje Svart 8.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Forbina 40 for du for ca 1,4. ligger en i Bergen de forlanger 1,550 for. NW 390 ikke langt unna. NW er et bedre produkt totalt sett. Eneste negative med NW er stigen opp til FB er min mening. Ellers er Princess 440 en 3 cabiner. Tunge solide båter fra 96-97. Bygget som tanks og gjerne motorer som tåler mye. Når det gjelder 3 cabinere, tar de en del plass av salong. hei, den i Bergen til 1,550 er solgt forrige tirsdag for kr 1,410. Princess 440 er flotte båter , men desverre for lang, får kun lov til å ha maks 40 fot i havna. men synes også disse Princessene blir vel tunge og dyrere å gå med , må tenke litt på økonomi også:-) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Dette må vel være et bra utgangspunkt - NORD WEST 410: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=49755648&searchclickthrough=true Eller denne - Fairline Phantom 40: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=49245087&searchclickthrough=true Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
baatsman Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 men synes også disse Princessene blir vel tunge og dyrere å gå med , må tenke litt på økonomi også:-) Det er mer i diesel, helt korrekt. Men det du bruker i diesel spises fort opp av service på drev/omkostninger drev. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Hølje Svart 8.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Det er mer i diesel, helt korrekt. Men det du bruker i diesel spises fort opp av service på drev/omkostninger drev. Jo det er jo et poeng selvfølgelig:-) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 P 440 er fine båter. Å om du tar det med ro, bruker de ikke All verdens med diesel. God plass. Og en eventyrlig stor flyvebro. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Hølje Svart 8.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 P 440 er fine båter. Å om du tar det med ro, bruker de ikke All verdens med diesel. God plass. Og en eventyrlig stor flyvebro. Hadde eg bare hatt plass til denne feks. http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=48479032 Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Større båtplass enn 40 fot er ikke løsbart, eller? Slikt ordner seg jo ofte etterhvert, selv om min erfaring er fra Bergensområdet. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
SoBo Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Cranchi 40 ?? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=49871085&searchclickthrough=true Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Hølje Svart 8.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Cranchi 40 ?? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=49871085&searchclickthrough=true den har kun 2 kabiner, eg må ha 3. Sitér dette innlegget Link to post
Hølje Svart 8.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Større båtplass enn 40 fot er ikke løsbart, eller? Slikt ordner seg jo ofte etterhvert, selv om min erfaring er fra Bergensområdet. jo løsbart, men vi får ikke ha større båt i havna hvor eg har kjøpt båtplass og har en 21 foter i dag. skal eg bytte til annen havn i nærheten koster det 250000,- fort . det er bare å glemme. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Nordiske båter har gjerne 3 kabiner. Men du spiser ikke 7 stk i salongen. Ikke i en 40 foter, hvis det ikke pølse med lompe. NW 410 er veldig romslig. Men 1 fot for stor. Ellers scand 35 foter. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Hølje Svart 9.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2014 Nordiske båter har gjerne 3 kabiner. Men du spiser ikke 7 stk i salongen. Ikke i en 40 foter, hvis det ikke pølse med lompe. NW 410 er veldig romslig. Men 1 fot for stor. Ellers scand 35 foter. enig i at det kan nok holde knapt å spise samtlige 7 i salongen. Men trur det er romsligere i Forbina enn NW. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2014 Hva med en Fairline Turbo 36, den er utrolig romslig. Faller imidlertid gjennom på fartskravet men... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Knutzen1 Svart 9.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2014 Det er ikke plass til 7 rundt salongen i en Forbina... Men det kan nok være plass til 7 ute, der er det MASSE plass... :) Sitér dette innlegget Link to post
Hølje Svart 10.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 hei, føler nå at det står mellom Nordwest 390 fly 2003, og Forbina 40 fly. det skiller 100000,- mellom ,med Forbina som dyrest. det er pluss og minus med begge. Nordwest er tyngre og bedre i dårlig sjø? men er dyrere å gå med , ca 1 liter mer på nmil. Forbina er lettere og flatere i skroget , men bredere som gir litt bedre plass. Forbina har byssa nede , mens Nordwest oppe. noen som har meninger om det? Hva sier båtfolket, noen meninger her? Sitér dette innlegget Link to post
Knutzen1 Svart 10.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 Har hatt Forbina 40 Fly. På Forbina eldre enn 2008, er det litt trangt i styrbord kabin. Ellers synes jeg selv at sjøegenskapene er mer enn gode nok. Har vært ute i all slags vær med denne, og det eneste problemet var at det smalt endel i krapp motsjø (0,5 m). Ville heller vurdert tilstand på båtene, for å se hvilken du ender opp med til slutt Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 10.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 Tror jeg ville lagt litt vekt på type motorer og drivlinje i valget. Jeg ville nok gått for mest mulig solide motorer og enklest mulig drivlinje. Prisforskjellen på 100' tilsvarer kun en passelig kostbar del i motorrommet/ drivlinjen. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 10.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 (redigert) Både NW390 og forbina er drevbåter, så der er man like langt. Enig med Nordan Family. Legg vekt på drivverket. 100-tusingene flyr fort om du er uheldig med motorer og/ eller drev. Spolerte ferier og helger er heller ikke gøy. NW390 med KAD er kjent for å spise drev til frokost. Tidlige D6 er kjent for å kunne gjøre godt innhugg i lommeboka de også. Redigert 10.Juli.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Komodo Svart 11.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2014 Kanskje dumt spørsmål, men kom ikke NW390 med strak aksel også? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hølje Svart 11.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2014 Både NW390 og forbina er drevbåter, så der er man like langt. Enig med Nordan Family. Legg vekt på drivverket. 100-tusingene flyr fort om du er uheldig med motorer og/ eller drev. Spolerte ferier og helger er heller ikke gøy. NW390 med KAD er kjent for å spise drev til frokost. Tidlige D6 er kjent for å kunne gjøre godt innhugg i lommeboka de også. Hei. Hvordan er D4 motorene da? og på hvilket timetall vil det kanskje komme større utgifter på disse motorene? Sitér dette innlegget Link to post
Knutzen1 Svart 11.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2014 (redigert) Det er D4 i Forbina. Det ene drevet mitt røk på 600 timer, og jeg har inntrykk av at det ikke er unormalt... Redigert 11.Juli.2014 av Knutzen1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 11.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2014 D4 er en D6 med to færre sylindre. Drevene er mekanisk bedre, men mye av det utenpå har holdt dårlig. Søk litt rundt på D6 og D-motor så får du litt å lese om. Har ikke tid til å liste opp alle gjengangerne nå. Problemene virker ikke å være timeavhengige. På NW 390 hadde jeg valgt KAD300 hvor selve motorene er lite tull med om de er riktig servet (ventilhustering hver 200 time er viktig) og heller regnet med litt utgifter på drevene. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Hølje Svart 14.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Noen som vet om det er større plass i styrbord stikklugar på NW eller Forbina 40, eventuelt målene på disse? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.