Jump to content

Eldre Rana 530 HT 40 vs 50 HK / forsikring / hva er tillatt


rebop

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har en Rana 530 HT (deluxeutgaven tror jeg) som jeg tror er fra ca 1991. Pr i dag står det en 30hk 2-takt motor som trolig er like gammel. Båten går ganske dårlig nå, maks 17 knop med en person om bord, 15kn med to og 10kn med tre ombord. Ønsker å få båten til å bli en flerbruksbåt til alt fra fiske, dagsturer, base for dykkeraktivitet og vannskibåt.

 

Med motoren som jeg har pr i dag er dette ikke mulig.

 

På skilt på båten står det "Præsteng Industri AS" (med andre ord ikke rana, eller rana plast), og maks 15-25kw.

 

Leser at flere sier at båten er godkjent for både 40 og 50hk. En nyere versjon av båten ser ut til å være godkjent for 37,5kw, men er det noen forskjell i skrog som gjør at den tåler mer, eller bare at den på et senere tidspunkt har blitt testet for mer og dermed godkjent for mer?

 

I denne tråden blir det nevnt at båten har "Båten er håndopplagt glassfiberarmert polyester med 22mm vannfast finer innstøpt, samt avstivninger frem mot aktertoften - så begrensningen ligger vel i hastigheten disse motorene kan tilby. Båten har kjøl som går nesten helt akter, og dette er farlig i høy hastighet."

I denne tråden av eldre Rana tåler ikke 50hk.

Hva er egentlig korrekt, og hvilke følger kan det få forsikringsmessing om en putter 50hk på båten. Er det mulig å få endret godkjenning på båten til å gjelde for 50hk?

 

Tenker å kjøpe en nyere 40 eller 50hk firetaktsmotor, samt forsterke litt akterspeil med å fjerne litt slitt kryssfiner som er der nå, og erstatte kryssfiner med dobbel kryssfiner for å være sikrere. En firetakter er jo også mindre farlig (har jeg lest) enn en 2takts motor med samme antall hestekrefter.

 

Alle innspill er velkommen. Takk!

 

 

Link to post
Share on other sites

Høres ut som om du har en Rana 17 HT, og ikke 530(?) Disse har ulikt skrog. Har du kjøl på båten som er forholdsvis dyp er det nok en Rana 17. Disse er mer halvplanerskrog, mens 530 er planende. 530 er godkjent for motorer tom 50 hk mener jeg.

 

25 kw x 1,36 = 34 hk, så tror nok du har en Rana 17.

Link to post
Share on other sites

Det er en Rana 530, det står hvertfall Rana 530 på siden av båten...

Utvendig er den veldig lik denne:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=49562128&searchclickthrough=true

 

Innvendig har den en innredning som jeg tror er nyere enn den over.

Ikke ulikt denne, farger på puter er helt lik, men stoler ulik og bord mangler: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=49855570

Link to post
Share on other sites

OK, hørtes bare ut som halvplaner siden du ikke fikk mer enn 17 knop med 30 hk...

 

Kjenner ikke til om det er noen vesentlig forskjell i styrke på akterspeil mellom denne og nyere utgaver. Du får høre om andre her inne kjenner til dette bedre enn det jeg gjør, men tviler på at det er noe problem å hive på en 40 hk i hvert fall. Yamaha F40 er en veldig bra motor, men sikkert bra andre også.

 

Rana Plast gikk jo konk i høst/vinter, så vet ikke om det er mulig å ta en tlf til noen på fabrikken ennå(?)

Link to post
Share on other sites

Hvis du har kjøl på båten, har jeg samme båt - dog uten hardtop (DC-utgaven). Den står det en Yamaha 40 4-takter på. Hadde Johnson 30 2-takter inntil i fjor på den.

Ut fra din beskrivelse tror jeg at vi har samme skrog (altså at du har kjøl på din båt). Du har en Præsteng-utgave, ikke en Rana. På Rana 530 er det et annet undervanns-skrog, noe som lett avsløres av "steglister" og en tydelig "knekk" i skroget i baugen, inn mot bunnen av båten. Ligner litt på V-bunns-skrog.

På Rana 17 (Præsteng plastindustri) er det "bordganger" hele veien, og ikke "steglister". Nå vet jeg ikke med sikkerhet om Præsteng produserte noen andre utgaver av skroget, så det må du ta for hva det er verdt.

 

Jeg går derfor ut fra at du har samme skrog som meg, og baserer innlegget på det:

 

Med 30 2-taktersgamper fikk jeg opp mot 18 knop med hjemlengsel og kjøttkaker til middag. Med 40 får jeg 21 knop med 2 voksne karer i båten.

Jeg ville ikke hatt noe mer enn 40 hester på båten. Det er mer en nok på en halvplaner som er godkjent opp til 30 HK. Det er flere faktorer som spilte inn i mitt valg av motor:

1. vekt; nymotoren veier ca. 30 kilo mer enn den gamle. For mye vekt akter gjør båten sidrompa siden det ikke er så mye bæring som på en helplaner. Når man sitter akter, vil akterspeilet komme veldig langt ned mot havflata. I dag kan 2 voksne sitte bake, og da skvalper det inn litt vann gjennom drenshullet i akterspeilet om det er noen krusninger.

2. Det er en halvplaner, ergo har det ikke noen hensikt i å "bryte på". 10 hester mer enn hva som er godkjent går normalt greit, særlig på eldre båter som er bygget litt mer robust enn dagens båter (den gang hadde man ikke fancy datamaskiner som beregner polyester vs glassfiber optimalt, så man la opp "så det holdt"). Du kan jo forsterke og putte på 150 gamper på om du vil, men den båten blir jeg IKKE med i! :D

3. Leste en kommentar her inne hvor en kar skrev at 50 gamper gjorde båten "interessant". Siden det er kjøl på båten, vil du før eller siden løfte skroget såpass at du begynner å "ri" på kjølen. Det blir i beste fall en urolig ferd!

 

På den gamle motoren kunne jeg av og til merke tendenser til at båten begynte å ri på kjølen dersom jeg var alene. Den la seg til ene siden, svingte mot motsatt side, før jeg korrigerte og båten la seg til andre siden for å svinge motsatt. Samme som vil skje om du kjører inn i krapp motsjø i litt for stor hastighet - båten vil styre til babord om bølgene treffer baugen på styrbord side.

 

Jeg tror det holder i lange baner med 40 hester. Da kan du dra på tur med 2-3 personer og marsje i 18 knop på lukta av bensin. Jeg opplever også at båten er blitt langt finere i sjøen med den nye motoren. Den ligger bedre slik at den tar sjøen på en mykere måte. Når jeg møter litt bølger, må jeg uansett slakke litt ned for at det ikke skal slå så mye. I 12-14 knop kan jeg kose meg i nokså grov sjø uten at det blir ubehagelig.

 

Dette er ingen fartsbåt, ta konsekvensen av det. Men det er en fabelaktig god båt til normalt fjordbruk og om man kjører etter forholdene - da glir båten veldig pent gjennom bølgene uten slag og dask.

Her er prosjekttråden om båten min:

https://baatplassen.no/i/topic/73766-prosjekt-rana-17-dc-modifiseres-til-brukendes-baat/

 

Mitt tips er å gå for 40 hester. Powertrim & tilt! Kan ikke få sagt nok godord om Yamahaen! Her i uka var Pappa ute hele dagen og gikk rundt fjorden her på tomgangsfart. Det gikk vel omtrent 5 liter bensin den dagen... :) Dønn stille - det er faktisk sånn at plaskelyden av sjøen mot skroget overdøver motoren!

Her er 2 videoer fra innkjøringen i fjor:

 

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Var inne på Finn.no og kikket på Rana 530. Din sier du er -91 modell. Ser det ligger 9 stk 530`er som er eldre enn din med minst 50 hk på akterspeilet. Også en med ny Honda 60 hk 4-takt.

 

Så vil ikke tro det er det minste problem å gå for 50 hk. Som regel er de litt eldre båtene støpt tyngre og vel så solid som nyere utgaver (ref. vår egen Hansvik 16,5). Men sjekk for sprekker / råte.

 

Tror det også er litt forveksling mellom Rana 17 / 530 i trådene du viser til over. "Båten har kjøl som går nesten helt akter, og dette er farlig i høy hastighet." Dette må henspeile på Rana 17. 530`en skal være en god sjøbåt.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for svar alle sammen!

 

Når jeg ser på bildene fra denne Rana 17 tråden: https://baatplassen.no/i/topic/73766-prosjekt-rana-17-dc-modifiseres-til-brukendes-baat/ blir jeg mer og mer sikker på at min båt umulig kan være en Rana 17. Skroget er ikke det samme. Mitt skrog er som sagt identisk med dette: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=49562128&searchclickthrough=true

 

Jeg ser at det er flere som har 80-talls båter med 50hk på så blir mer og mer sikker på at 50hk er mulig uten problem. Har lest at båten ikke bør gå over 28knop, og tenker å avstemme propell til maks ca 28.

 

Den går dårlig nå pga at jeg ikke har gitt den skikkelig stell med pusse ned og lagt på et fint / jevnt lag med bunnstoff. Nå er det mange gamle lag og litt avskallinger her og der.

 

Tror ikke det er noe sprekker / råte, men det skal jeg få sjekket grundig når jeg tar den opp på land for bunnpuss / forsterke akter med kryssfiner / installere ny motor :D

 

Hvordan tror dere det forsikringsmessing er å ha en 50hk på den? Kan jeg gå på en stor smell?

 

Har sendt to meldinger på finn til de som selger Rana med 50hk som er fra 80-tallet for å høre hvor mye de er godkjent for / hvordan den oppleves å kjøre med 50hk. Venter i spenning :)

Redigert av rebop (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forsikringsmessig med 50 hk må du nesten høre med de som du har sendt mail til. Evt ringe selskap og høre.

 

Hvis du skal ha med flere med fullt dykkerutstyr, og vannskikjøring, ville jeg nok gått for 50 hk. Til turkjøring / fiske holder nok en 40 hk greit.

Link to post
Share on other sites

AAAARGH! Så ikke nøye på det bildet; ser jo at du har et anna skrog enn jeg har. :D Jaja, da ligger det nå litt info om Rana 17 da. :D

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Præsteng = Rana-Plast , produserte bl.a 530

Rana Båtfabrikk produserte 17 Fisk.

Disse fabrikkene ble slått sammen på 90-tallet en gang mener jeg og het da Rana-Plast - har iallefall brosjyrer som viser både tidligere Rana plast og Rana Båt modeller.

Begge produserte også båter for andre merker, som f.eks noen Fjord modeller (16 foteren Selstar/Fjordstar og Fjordling bl.a) samt GH.

 

530 har også litt kjøl, men ikke veldig utpreget.

 

Er flere 530 i havna her, så å si alle med 40 eller 50hk 4T. siden det ikke er noe racerskrog så er ikke de 10 ekstra hestene noe problem.

 

Var også en 530 i havna for noen år siden, den ble kjørt med 40hk og 60hk 2T , den ble etterhvert en smule medtatt men den så også temmelig røff bruk til tider.

 

 

Har lest at båten ikke bør gå over 28knop, og tenker å avstemme propell til maks ca 28.

 

Avstem propell i forhold til turtall , og reguler heller farta med gasshendelen - det er bedre. Uansett, med vindskjerm/ht , så tror jeg ikke den går noe særlig over 28 med 50hk uansett

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Husker en kollega av min far adde en rana fisk med 40 hk og han gjorde 28 knop, det var da ingen vindskjerm. Gamlingen hadde 30 hk oggjirde noen og tyve

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Præsteng Industrier het fabrikken, Rana Plast het båtene som ble bygd der på 80-tallet og litt inn i 90-tallet før sammenslåingen med Rana Båtfabrikk.

 

Solgte en del Rana-Plast 530 HT/DC på 80-tallet, og de fleste ble levert med 25hk. Noen var litt modigere og hengte på en 35hk (max godkjent), eventuelt 40hk. Bare 1 (så vidt jeg kan huske) ble levert med 50hk.

 

Ellers så har jeg lite å tilføye, og Vidar F har vel svart på det meste - han har jo en sjøl (pent ombygd må jeg si). Hans utsagn og forslag støtter jeg 100%.

 

Kanskje Pål Wang kan være behjelpelig med flere opplysninger om Rana-Plat 530? Han jobbet hos Præsteng Industrier på den tiden, og du finner han her: http://www.pwplastservice.no/wp/

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Mener å huske Veritas kravene på 70-80 tallet var temmelig strenge - virker som at mange modeller har fått oppjustert max motorstr noe utover 90tallet.

 

Jeg har f.eks en Rana brosjyre fra 78, der står Rana 17 Fisk oppført med 20hk som max motor, og en senere brosjyre hvor det er økt til 35hk.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Mener å huske Veritas kravene på 70-80 tallet var temmelig strenge - virker som at mange modeller har fått oppjustert max motorstr noe utover 90tallet.

 

Jeg har f.eks en Rana brosjyre fra 78, der står Rana 17 Fisk oppført med 20hk som max motor, og en senere brosjyre hvor det er økt til 35hk.

 

Er en Rana 530, ikke 17 Fisk... Mye forvirring mellom disse 2 :giggle: 17 Fisk halvplaner, 530 planende skrog. Så på NRK serien "Folk" at han engelskmannen som restaurerte gamle bygninger på en støl på Vestlandet hadde en 530, gikk nydelig på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Gamle Veritasgodkjenninger:

http://jsfiddle.net/adeneo/95ZKL/embedded/result/

 

 

Brosjyre fra 1988 med modellutvalget av Rana Plast

https://baatplassen.no/i/topic/22048-rana-plast/

Redigert av Wallas Service (see edit history)

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt en 530 med 50hk 4t yamaha.

Ikke noe problem isolert sett. Mitt intrykk var dog at båten ble litt tung bak. Når man kjørte alene lå den litt på siden samt litt tung bak gjorde at båten "lå på sideflaket" med ditto harde slag.

Den ble også ømfintlig for sidevind.

Dersom man var 2 ombord balanserte båten bra.

Trimplan ville hjulpet selvsagt og bør nok prioriteres dersom man kjører mye alene.

 

Oppsummert så fungerer båten relativt greit med 50hk. Man har da et godt kraftoverskudd uten at det blir ekstremt. Båten er ikke noe fartsbåt, den fungerer egentlig best under planfart, da er den retningsstabil og fin å være ombord i. Fin båt til fiske etc.

Link to post
Share on other sites

har kjørt åpen 17 fisk med 40hk, den gikk etter sigende i 26-27 , og gikk helt fint i den farta.

Stemmer sikkert det Ivar, dette var før gpsen sin tid og farten ble beregnet utifra distansen Sandnessjøen-Sandsundvær der disse ble brukt i laksefiske. Husker han dro oss barna på vannski med den uten problem

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Stemmer sikkert det Ivar, dette var før gpsen sin tid og farten ble beregnet utifra distansen Sandnessjøen-Sandsundvær der disse ble brukt i laksefiske. Husker han dro oss barna på vannski med den uten problem

Store lakser i Nord-Norge, når barn på vannski ble brukt som agn. :lol:

Link to post
Share on other sites

Ble tatt mange som var større en oss ;-) den største vi fikk i nota var riktig nok ikke en aks men en brugde på 9 meter

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Her er svaret jeg fikk fra en som solgte sin Rana 530 på finn:

"50Hk er veldig bra. Vet om en med 60 og en med 75 hk som også er fornøyde.

Med 50 hlk kan man lett få båten opp i plan, for så å redusere pådraget ned slik at farta blir ca 20-22 knop."
Mao ser 50 ut til å være reelt.

Slik jeg ser det, skal en bruke båten normalt til fiske ol er 40Hk optimalt.
Ønsker en vannski og dykking (som det ble nevnt tidligere i tråden) er 50Hk bedre og gir litt ekstra som kan trenges.
Forsikringsmessing er jeg dog fortsatt litt usikker av lovligheten av å ha 40/50 på den i og med at den ble opprinnelig godkjent for kun ca 35hk.
Takk for alle innspill!
Link to post
Share on other sites

Nyere 530 er godkjent for 50 hk. Når oppgraderingen skjedde, og hvordan vet jeg ikke. Men du har et eksempel her: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=49635924 (sjekk bildene og du finner et godkjenningskilt). Mulig kravene var større før (1980-1990-tallet), eller om de har gjort forsterkninger. :confused:

 

Når det gjelder forsikringen, må du ta dette opp med ditt forsikringsselskap. Og gjerne med den dokumentasjonen du har tilgang til:

1. Hva sier skiltet på din båt

2. Hva sier skiltet på nyere båter (ta kopi av bildet på finn)

3. Kan du få en uttalelse fra Pål Wang? (se #14)

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Har litt dårlig samvittighet for å plage Rana/pwplast. Men har nå sendt melding via deres webside så får vi se. Det er jo nyttig kunnskap for flere enn meg selv å vite om skrogene er ulik ifht bærevne på motor, eller om det bare er gamle lover som gjør at det er slik. Såvidt jeg kan se så var også de nyeste skrogene som ble solgt ikke selvlensende, så basert på ren tipping vil jeg tro det er liten forskjell. Blir spennende å se om jeg får et godt svar.

 

Takk for nyttig post, Rune.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

En stor takk rettes PW Plastservice som tok seg til til å svare meg og få bekreftet mine mistanker. Vedlagt føler svar fra PW Plastservice som jeg har fått lov å publisere her.

Merk: på tross av tidligere forvirringer i tråden ifht Rana 530 vs Rana 17, så gjelder tråd/sitat under kun Rana 530. Rana 17 har et annet skrog og derfor helt andre forutsetninger / begrensninger. Benytt annen tråd for å diskutere Rana 17.

Konstuksjonen på R 530 er IKKE endret siden den ble produsert første gang i 1977. Den tåler derfor 37 kw selv om den er merket 15-25 kw. Årsaken til at maks motorgrense ble hevet, var delvis inntoget av 4-taktere på nitti-tallet samt at kundene generellt etterspurte båter med større motorer. R 530 tåler fint både 50 og 60 HK. Vi har endog sett eksemplarer med 90 HK, men dette er noe vi ikke anbefaler fordi vi da beveger oss i en fartområde som båten ikke er konstruert for.
På generellt grunnlag bør man sjekke at det ikke er oppstått skader på akterspeilet hvis/om man bytter motor. Dette gjelder spesielt sprekker i motorbrønn som indikerer mer alvorlige problemer. Slurvete motorfesting kan medføre lekkasje inn til selve akterspeilet (som ofte er treverk) noe som gjør at akterspeilet blir svakere.
Mvh.
Lasse

PW Plastservice AS -
http://www.pwplastservice.no

 


Redigert av rebop (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...