Jump to content

Rana 17 Fisk eller Hansvik 16,5?


Søringen

Recommended Posts

Kjenner ikke til 16,5 familie sånn i detalj, men hvis det ikke er åpninger i topp av benker fungerer de nok som flytetanker. Det gjør de på 16,5 standard. På vår hyttebåt er tanken helt tett og tørr på ene siden, mens det kommer litt vann inn på et eller annet vis i den andre. Har derfor satt inn en plastplugg som kan skrues ut for sjekk. Ikke snakk om de store mengdene, kun noen desiliter i løpet av noen måneder.

 

Hva slags motor har du på båten? Vi har en 20 hk, og båten oppfører seg veldig nøytralt ved gasspådrag.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Bra tråd;)

 

Kan fortelle litt om siste prosjektet mitt.

 

Kjøpte en gammel gul Hansvik 16.5 Family i sommer for noen små lapper, såg fin ut men litt sliping avslørte noen skader under vannlinja på sidene fra framsetene og bakover. Så det ble lapping fra begge sider, jeg skar vekk flytetankene fra ca en halv meter bak setene og ca en meter bakover for å komme til å lappe og forsterke bunnen.

 

Støpte igjenn det som ble tilbake av flytetankene. Ble masse god plass om bord til mitt bruk. Flytetanken bak på høyre side ble beholdt litt lengre for å ha en sitteplass ved bruk av motor med styrekult.

 

Båten ble veldig grov under etter reparasjonene mine men ble grunnet og bunnsmurt og tatt i bruk nå i høst så får jeg slipe under i vinter.

 

Etter en kort prøvetur med en lånt Yamaha 15 hk to takter så kjøpte jeg en Yamaha 9.9 sport 4 takt, og forgasser så jeg får 20 hk ut av den. Den planer greit med meg om bord og til mitt bruk får det klare seg.  Det blir den andre 9.9 sport'n jeg kjøper i år, meget fornøyd med Yamaha.

 

Ellers liker jeg konseptet med flytetanker men ikke plassen de tar. Jeg lurer på å støpe inn en tank på hver side under framdekket hvor jeg ikke kommer til på vettugt vis uansett;)

Link to post
Share on other sites

Dette er bak i sidene på Hansvik 16.5 min. Rubbet ned med flappdisk 80 kornet og støvsugde vekk alt løst materiale. Kappet til nytt treverk av vannfast kryssfiner og hektet inn med rustfri skruer og la på glassfiber fra biltema, ble tre lag til slutt. Slipte ikke helt igjennom gammel topcoat alle steder men burde kanskje gjort det..;)

 

Øvelse gjør mester heter det så om 30-40 år eller så blir jeg kanskje brukbar til å jobbe med glassfiber.

 

Gammel båt er mye jobb og utgift men den blir som jeg ønsker å ha den. En ny hadde jeg ikke råd til på helsearbeiderlønn og terskelen for klipp&lim hadde og vert høyere på en ny.

Link to post
Share on other sites

Mangler bare juksahjulet og en Bimini top;) Ny 20hk forgasser til 9.9 sport'n ble bestillt i dag;)

 

Det var mye råte i platene som var igjenn, tidligere eier hadde tråkket igjennom ene tanken og lappet med 1" impregnert bord med to lag glassfiberstrie så det var solid gjort, resten var bare å koste ut og legge inn nye plater i.

Jeg skal kutte vekk dørkplata i midten til våren og støpe inn ny, kjenner den er myk å trå på. Likeså skal jeg sjekke tilstanden til transomplata, ser øverste delen til motorfestet bøyer seg ørlite bakover når jeg gir gass. Rart om det ikke har blitt litt råttent der og sia 70 tallet;)

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg får så vidt 17 knop med 9.9/20hk bakpå og 150 kilo kall og hund oppi på full gass, så vidt den hakker litt på turtallsperra da så hadde kanskje tålt større propell. Men marsjer fint på 14-15 knop, målt med gps. Ganske så i behov av litt finpuss under da biltema to-komp grunninga har flasset av fra biltema to-komp sparkel. Fikk tak i plast kjøllist som ble limt fast med teck7 og en skrue i hver ende. . Den slapp og, til neste år blir det syrefast kjøllist og skruer hele veien.

 

Jeg lurer litt på å lage en lett hardtop til sommeren, forme til av isopor og støpe et glassfiberskall med takluke.

 

Hansviken min mangler den luka for ankerkjetting frampå bakken, jeg tenker å sage på et høl å støpe opp kant og lage ei luke oppå, greitt å få utnytta den plassen frami baugen til noe.

 

Jeg har og en makan 9.9/20 Yamaha på en 14 fot askeladden. den kan jeg ikke ha mer en så vidt over halv gass på når jeg kjører alene før den hakker på turtallsperra, 9-1/4 x 9J1 propell på den, hva propell burde jeg hatt?

 

Artig kombo egentlig, øyeblikkelig opp i plan og forblir der selv med 3 kall med sekker og børser og hunder oppi. Da tåler den fullt turtall uten å gå på turtallsperra.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...