Jump to content

Bunnstoff eller ikke?


RolfA

Recommended Posts

Bunnstoff eller ikke? Er akkurat ferdig med oppussing av båten. 5 strøk Biltema epoxygrunning + 2 rause strøk Biltema 2k polyuretan-lakk. Da det står "til bruk over vannlinjen" på boksen, kommer det store spørsmålet. MÅ jeg ha bunnstoff utenpå dette? Båten kommer ikke til å ligge permanent ute, men brukes til dagsturer titt og ofte....

Link to post

Hvis båten er liten nok til å enkelt trekkes opp på land, hvis den står på land når den ikke er i bruk, og sjeldent brukes til annet enn dagsturer - så tror jeg svaret er "nei", du trenger ikke bunnstoff, bare sørg for å vaske båten dersom det blir behov for det.

(ellers, du får jo rikelig med anledning til å inspisere skroget, så du kan jo finne ut etterhvert om du faktisk trenger bunnstoff eller ikke).

I tillegg til at man sparer penger på å skippe bunnstoff, så sparer man også miljøet. Og bunnstoff farger fort av dersom man kommer i nærkontakt med det. Hm, i allefall "selvslipende" bunnstoff, men det er kanksje mest aktuelt med "hardt" bunnstoff på en så liten båt?

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Har ikke hatt bunnstoff på min 18-foter og kommer aldri til å ha det heller.

I båthavna der den ligger gror det heldigvis ganske lite (brakkvann) slik at det holder å ta den opp 2-3 ganger i løpet av sommeren for vask og evt. polering om man orker.

Hekken og evt. vannlinja skrubber jeg med kost når båten ligger ute.

Ser ut som at farten på bortimot 40 knop fjerner det meste under båten så lenge den er i jevnlig bruk.

Men det finnes jo nå også spesielle underskrogskoster for rengjøring mens båten ligger ute.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Polyuretanlakk er diffusjonsåpen. Dvs at den vil trekke vann/fukt under vannlinjen, og vil holde på fuktigheten til den får tid til uttørking

 

 

Edit:

Om båten kun brukes til dagsturen eller kortere weekendturen, og du tar båten opp på en båthenger mellom bruken, ser jeg ingen problemer med å lakke båten under vannlinjen med polyuretanlakk.

Redigert av Wallas Service (see edit history)

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post

Høres veldig bra ut. Er nettopp det som er hensikten med tanke på bruken av denne båten. Muligens en overnatting på øya innimellom. Er imponert over glansen på denne poly-lakken altså. Har brukt "noen" timer på våtsliping, og den har blitt så blank og glatt at enkelte av kompisene mener jeg klarer å ro den i plan :D

Link to post

Tenkte mest på om 2k polyuretanlakken fra biltema tåler å være i vann uten bunnstoff, i og med det står "over vannlinjen" på boksen. Satser alt og prøver uten..... :)

Bunnstoff er normalt også diffusjonsåpen, beskytter ikke det som er under mot fukt. Hovedformålet med bunnstoff er å hindre groe. Skal man ha et diffusjonstett lag, så er det epoksyprimer som gjelder.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
  • 2 uker senere...

Grunnen til at jeg ikke vil ha bunnstoff er at båten ble extremt blank etter å ha blitt slipt med 2000 papir etter lakkering. Og, som jeg skrev tidligere her, den skal heller ikke ligge på vannet lengere enn max 2 døgn før den blir tatt opp på henger og kjørt hjem. Kun til dagsturer, evt overnatting på øya. Før restaurering fjernet jeg minst 15 lag med bunnstoff. Så ikke ut under... Vil ikke havne i samme situasjonen igjen, da bunnstoff flasser og man må legge på lag etter lag etter lag......

Link to post

For noen er bunnstoff helt bortkastet. Bl.a. for meg.

 

Men selvpolerende bunnstoff flasser vel ikke om man venter med å smøre på mere til det gamle er oppbrukt.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg har bunnstoff på 14 foteren som har vore på i mange år. Flassing? Flasser ikke på mine båter. De fleste smører unødig oppå gammelt bunnstoff men at det totalt sett er god økonomi å ha bunnstoff er jeg ikke i tvil om.

.

 

Ser den med at noen smører unødig oppå gammelt, men for meg er det bedre økonomi og ikke gå til innkjøp av bunnstoff. Så sparer jeg de kronene :) Båten blir uansett vasket etter hver tur utpå, så groer, skitt og andre ulumskheter vil ikke få mulighet til å sette seg fast.....

Link to post

Ja egentlig. Men spørsmålet var om Biltemas 2k poly-lakk MÅTTE beskyttes med bunnstoff under vannlinjen.

 

Ref #7 og #17, bunnstoff vil ikke gi noen beskyttelse mot annet enn groe. Dersom lakken er "til bruk over vannlinjen", så er det kanskje dumt at den er brukt under vannlinja? Men ref #5, det har sikkert ingen betydning for en båt som ikke blir stående i vannet i månedsvis.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

- i forlengelsen av denne.. -dersom det blir august før båten kommer på vannet, ( saltvann/ Tjøme / Oslofjorden), og den blir liggende en måneds tid; -er det i så fall nødvendig med bunnstoff ?

 

Jeg er enig i mange andre her, det vil bli en del groe i løpet av en måneds tid - men ikke værre enn at det kan vaskes bort. Bunnstoff er strengt tatt ikke nødvendig, men kan nok være fordelaktig så lenge man ikke klatter på for mye eller for ofte.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Dro samme konklusjonen jeg og, og satte båten på vannet. Gikk strålende bortsett fra at påhenger'n begynte å fuske underveis. Har aldri vært på vannet i mitt eie, og i og med at motoren også ble dissekert, restaurert og konvertert fra -93 Evinrude 20 xp til -93 Johnson skulle det bare mangle at noe ikke kranglet litt. Var igrunn bare blandingsskruen som måtte justeres litt utenfor fabrikkinstillinger. Så i morgen drar guttungen, en kompis og jeg utpå for å dra makrellen :)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...