andk Startet 13.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 13.Juli.2014 Hei Har nettopp skaffet en Bella 512 Excel med en 75 hk Evinrude Etec. Denne motoren ble satt på nå nylig. Jeg har følgende problem: når jeg kjører med båten så kjører den skjevt. Den legger seg på en av sidene, starter ofte på venstre siden, og vobler over på høyre siden. Jeg må styre en del til høyre for å få den vannrett(gå på midten av kjølen). får også et problem med at selv om jeg prøver å endre fordeling av vekt så legger den seg plutselig på den ene siden, for i neste omgang å legge seg på den andre siden. Følgende mister jeg da mye av styringen. Fakta om båt: 1: forsterket i hekken med stålkonstruksjon - veldig bra og profesjonelt gjort 2: Fast tank 3: Motor: Finne på motor er bøyd mot venstre sett bakfra. 4: Det er ikke vann i båten 5: Når båten ligger rolig så ser det ut som den ligger helt vannrett. Ligger ikke skjevt. Noen tips? Er det pkt. 3 som kan skape disse egenskapene? Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 13.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2014 kan du ta bilde som viser hvor kavitasjonsplaten er i forhold til bunnen av båten din fenomentet du beskriver er veldig vanlig om det er en trøst, vanligvis løses det ved justering av høyden, og evnt typen propell Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 13.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2014 (redigert) Skal få tatt bilde av kavitasjonsplate og tatt en titt på propellen:) så du tror ikke at bøyen på finnen kan være årsaken? Redigert 13.Juli.2014 av andk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 13.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2014 Motor justeres opp eller ned mest sannsynlig? Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 13.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2014 Der var du på sjøen! Få se bilde av hrle fartøyet også :-) Trimmer du godt ut i fart? Har du for mye våt flate er det vel mer som skal balanseres? Kavplata skal i utgangspunktet flukte med bunnen i loddrett stilling. Vår (europa) gikk fint helt mot 40 knop før den begynte å woble. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
trulsant Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Kan ikke være at denne styrefinnen gjør at du i har helt nøytral styring da, og at motor i denne farten veksler litt mellom å svinge seg til høyre og venstre i slakken som er i overføringene fra rattet til motoren? Jeg hadde det slik med hyd styring, at slakken mellom sylinderen og motoren gjorde det slik når jeg hadde 100% nøytralt justert finne. Løsningen var å akseptere litt mer motstand ene veien på styringen, slik at motor hele tiden lå og presset mot den lille slakken som var. Er ikke så mye som skal til alltid for at en merker der... TA Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 (redigert) har 2 kompiser som har hatt 512, begge har nevnt dette som noe de har lagt merke til i enkelte situasjoner. Han ene hadde Yamaha 100hk 2T på , han andre 70hk 2T. kanskje smart tabs kan funke...? Fins jo også automatiske hydrauliske flaps, men blir nok litt heftig pris... Redigert 14.Juli.2014 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
gjermundlunder Svart 28.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2014 Hei. Leser det dere skriver. Interessant. Vi har selv en 512 excel med 75 hk optimax. Den ligger skjevt I vannet i år og jeg masse vann i bunnen rundt og bak fast tanken på 60 l. Den var ikke slik i fjor så det må komme inn vann et sted i år. Jeg regner med at det skal være tørr inne i skroget. Har hydrauliske trimflaps, men vannmengdene er så store at jeg bare kan flytte vannet fra den ene siden til den andre og båten legger seg ned på andre siden - vil ikke gå rett. Noen som har erfaringer med vann i skroget på denne? Ser at det to kabelgjennomføringene bak ved motoren ikke har tetningsmasse og har kan noe vann komme inn. Er det noen drenering av vann i skrog på denne eller må båten opp eller pumpes? Hilsen Gjermund Sitér dette innlegget Link to post
bergie Svart 28.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2014 Hadde en 512 excelfor noen år siden. Opplevde som deg at jeg fikk mye vann i bunnen av båten. Viste seg at det var gjennomføringen til selvlensingen som ikke var tett. Vann som kom inn i båten, rant ikke ut, men ned i bunnen. Jeg fikk det fikset av verkstedet der jeg kjøpte båten. Vet ikke hva de gjorde, men de hadde laget en luke ved motoren for å komme til. Husker ikke om det er mulig å drenere skroget, men foreslår at du pumper det ut. Dette kan være forklaringen hos deg også... Sitér dette innlegget Link to post
gjermundlunder Svart 28.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2014 Takk for tips. Pumpet ut vannet nå. Skal sjekke nivået igjen i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 9.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2014 Hei nå har jeg sjekket en del på denne båten for å prøve å finne ut hva som skjer. 1: Kavitasjonsplate er har fin høyde. Så da ble det en del mer testkjøring, og det jeg ser at hvis man tilter motoren litt lenger ut så forsvinner disse symptomene. Problemene oppstår når motor er tiltet veldig inn:) Noen som har noen tanker om hvorfor? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.September.2014 Link til dette innlegget Svart 9.September.2014 det er helt normalt at det skjer, om baugen er tiltet for langt ned så vil den lettere kunne skjene ut fra side til side, og da vil den også legge seg litt over mot den sida den svinger Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
alfaalfa Svart 10.September.2014 Link til dette innlegget Svart 10.September.2014 Fysikk: kraft og motkraft. Tenk deg at du klarer å holde fast propellen, da er det båten som dreier/roterer. I fart vil kraften fra propellen tildels være rotasjon og tildels fart. Vannstrømmen fra propellen er som en kon ut fra propellbladene. Når du trimmer slik at baugen er i vannet vil det gi større motstand i skrog vs propell. Da vil de roterende kreftene som ligner de kreftene et skovlhjul lager, få større påvirkning - litt som om du holder fast propellen og båten dreier i stedet. Men disse kreftene gjør bare at båten legger seg på den ene skrogsiden, du vipper ikke rundt. Og så fort du trimmer baugen opp og kreftene fra propellen går med til å skape skyv i stedet for rotasjon så retter skroget seg opp. Sagt så enkelt jeg klarer Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.