Jarsør Startet 14.Juli.2014 Del på Facebook Startet 14.Juli.2014 Hei. Har en Viksund 800 Futura med VP 31 motor. 105hk. Får ikke denne i mer en 11knop på max. marsjer rundt 9 med 3400 rpm. Max turtall er 3900 Flere sier denne skal kunne marsje på 12knop med denne motoren. Hva bør jeg sjekke for eventuelle feil skader som hindrer farten ? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 14.Juli.2014 Del på Facebook Svart 14.Juli.2014 Heisann, og velkommen på forumet ! Er du sikker på at det ikke er en TAMD30 du har ? Den er på 105hk. TAMD31 er på 130hk Sitér dette innlegget Link to post
Jarsør Svart 14.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2014 Det stemmer nok. TAMD30. Leste på en annonse om 31. ble litt veksling med tall :) Sitér dette innlegget Link to post
Jarsør Svart 14.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2014 (redigert) Tidligere eier sier de har marsjet på 12 knop, men det får jeg ikke nå. Max 11 på full turtall. Båten har lagt i ro de siste 2/3 årene. Da vi hentet den, gikk den i 8knop, men var da MYE groe under. Nå er den skrapt og bunnsmørt på nytt. Men får ikke mer fart en 11knop på max. Redigert 14.Juli.2014 av Jarsør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 14.Juli.2014 Del på Facebook Svart 14.Juli.2014 Jeg fikk aldri min TAMD30 til å maxe på 3900. Det høres litt mye ut. Kan det være at du har litt liten propell ? Vet du dimensjon og stigning på den ? Jeg har ikke noe tro på at TAMD30 skal klare å marsje en 800 Futura på 12 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Jarsør Svart 14.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2014 Usikker på de tekniske dataene her. Skal sjekke opp korekt motor, gir og propell. Leste det i servicehefte når jeg var på sjøen forrige uke, men så var det den hukommelsen da ? :) Sitér dette innlegget Link to post
zoltan Svart 14.Juli.2014 Del på Facebook Svart 14.Juli.2014 Hei Vi hadde en slik båt før, der stod en 135 yanmar, den klarte ca 18 knop på max og marsja på 14-15 rimelig lett, så 12 med en tamd30 burde være mulig etter min mening, enig med Worry at turtal er noe høyt, skal vel ligge rundt 3600 ?? Sitér dette innlegget Link to post
Jarsør Svart 16.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2014 (redigert) Hei. har vært å lest i servicehefte, det står en TMD31A Volvo Penta med MS4A gir og Propell 19"19"44 båten er 1987 mod. Levert av Viksun i Strusshamn. Er det mulig å få mer guff i denne typen motor? Ny større turbo ? Redigert 16.Juli.2014 av Jarsør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
zoltan Svart 17.Juli.2014 Del på Facebook Svart 17.Juli.2014 Intercooler.. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 17.Juli.2014 Del på Facebook Svart 17.Juli.2014 TMD31A er 100hk som skal klare har 3900 på max, ja. TAMD31A er samme men med Aftercooler, som leverte 130 og max 3800. Det er nok teknisk mulig å ettemontere manifold med aftercooler, men det er ikke bare å skifte, siden den trenger saltvannkjøling fra den sløyfa. Det er nok flere ting som evt må byttes enn denne. Kostbart, dyre knop. 8 er jo en fin fart å kose seg i Sitér dette innlegget Link to post
Jarsør Svart 17.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2014 Det blir sikkert noen kroner uansett hva jeg gjør. Alternativ er jo å bytte motor. Den jeg har starter og går som en klokke etter vel 1760 timer, men når jeg presser den litt og kommer i 10 / 11 knop, slipper båten sjøen mye bedre. hadde derfor vært fantastisk å kunne cruise i mellom 12 / 14 knop. Takker for tips så langt. Har hatt flere båter, men da bare små skjærgårdsjeep med utenbords motor. :) Dette er første båt som vi bruker til lengre turer med overnatting og noe vi stortrives med hele gjengen :) Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 17.Juli.2014 Del på Facebook Svart 17.Juli.2014 Oppnådd fart høres normalt ut med denne motoren og normal lastet båt. 12 knop ved lett båt og god medstrøm. Denne båten er i utgangspunktet undermotorisert. 165 Yanmar er et bra alternativ til denne båten. Sitér dette innlegget Link to post
Jarsør Svart 17.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2014 Ja, det høres mye bedre ut en hva som er i den nå. Har også sett på Hyundai sine nye marine motorer. 170hk med overgang for å bruke Volvo gir koster 149 000.- Må nesten ligge på 100 000 til for en Yanmar motor. :( Har hørt mye bra om Yanmar ,men de er dyr. Spørs om de er verd differansen ? Sitér dette innlegget Link to post
Jarsør Svart 17.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2014 FINN-kode: 49850666 Hyundai SeasAll D170 dette er en motor type jeg har vurdert. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.