logget av Svart 15.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2014 På Baylineren er alle 120V kabler påført max last ved forskjellig driftstemperatur ved hhv i vann og i luft og alt av utstyr er av Marin klassifisering. Virkelig gjennomført den båten.... 10 System wiring 10.1 Conductors shall have a minimum rating of 300/500 V. Flexible cords shall have a minimum rating of 300/300 V. 10.2 Conductors and flexible cords shall be of multistrand copper, and of sizes no smaller than those determined by reference to Table A.1. NOTE A conductor used for equipment grounding is not considered to be a current-carrying conductor when making reference to Table A.1. 10.3 The insulation-temperature rating of conductors and flexible cords outside engine spaces shall be at least 60 °C. 10.4 Conductors shall be at least 1 mm2 in area. An exception may be made for conductors of minimum 0,75 mm 2 area which may be used as internal wiring in panel-boards. ISO 13297:2000(E) 8 © ISO 2000 – All rights reserved 10.5 Temperature ratings of conductor insulation in engine spaces shall be 70 °C minimum. The conductors shall be rated oil-resistant, or shall be protected by an insulating conduit or sleeving, and shall be derated in allowable current-carrying capacity in accordance with annex A. Sitér dette innlegget Link to post
ster Svart 15.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2014 Jeg la til en liten PS i annen tråd om strømforbruk, og dermed bidro jeg til avsporing - beklager men, tema er jo kjempe interessant så la oss putte argumentene i denne tråden isteden. Mine egne erfaringer har jeg som noen av dere har oppdaget fra hytteverdenen, det morsomme er at noe av utstyret kommer fra båt. VICTRON I Nederland har laget invertere og ladere og annet utstyr til båt i mange år. Den jeg har på hytta er en Multiplus 3000W 12V 120A(lading). Med AGM batterier som tåler å levere skikkelig med strøm så trenger man ikke så store batteribanken for å drive den. De første årene hadde jeg bare 2 stk 200Ah (65kg) og det tåler vel de fleste båter. Ulempen er at dette utstyret er ikke billig, og mye av det krever elektriker. I båten har jeg imidlertid mye mindre inverter på 600w, den er fin til Pc'n og slikt. Kjør diskusjon, kast dere innpå, hold debatten åpen og inviterende Sitér dette innlegget Link to post
ster Svart 15.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2014 Jeg la til en liten PS i annen tråd om strømforbruk, og dermed bidro jeg til avsporing - beklager men, tema er jo kjempe interessant så la oss putte argumentene i denne tråden isteden. Mine egne erfaringer har jeg som noen av dere har oppdaget fra hytteverdenen, det morsomme er at noe av utstyret kommer fra båt. VICTRON I Nederland har laget invertere og ladere og annet utstyr til båt i mange år. Den jeg har på hytta er en Multiplus 3000W 12V 120A(lading). Med AGM batterier som tåler å levere skikkelig med strøm så trenger man ikke så store batteribanken for å drive den. De første årene hadde jeg bare 2 stk 200Ah (65kg) og det tåler vel de fleste båter. Ulempen er at dette utstyret er ikke billig, og mye av det krever elektriker. I båten har jeg imidlertid mye mindre inverter på 600w, den er fin til Pc'n og slikt. Kjør diskusjon, kast dere innpå, hold debatten åpen og inviterende Sitér dette innlegget Link to post
Røilen Svart 15.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2014 Jeg har planer om å benytte 100Ah 12v LifePo4 batterier med innebygget BMS (Kutter automatisk ved over/underlading) Dette tror jeg er fremtiden. Når Teslaene begynner å bytte batteripakker om noen år så vil jeg gjerne ha en slik på hytta. En 85kwh pakk om bare yter 50Kwh er helt greit på hytte eller i en stor båt. Vekt/energi forholdet er mye viktigere i bil enn båt, men slitne Litium batterier er vel fortsatt mye bedre enn blysyre. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 15.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2014 Tinned copper stranding for maximum protection against corrosion and electrolysis Ultra flexible (Type 3) stranding resists salt water, battery acid, oil, gasoline, and ultra-violet radiation Rated at 600 volts and 105º C, the heavy duty insulation is resistant to heat and abrasion ANCORs Boat Cable exceeds all UL 1426, US Coast Guard Charter Boat (CFR Title 46) and ABYC standards Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.