Roger og Olina Startet 15.Juli.2014 Del på Facebook Startet 15.Juli.2014 Satt på en 4 blader i går. Mye roligere gange, men mistet 300 omdreininger på topp. Det gjør ikke meg noe, for ligger aldri på topp, men vil det da si at motoren må jobbe mer med en fireblader? Den har samme stigning og tommer som 3 bladeren hadde. Men firebladeren veide vel dobbelt så mye. Når jeg før lå på 1800 o/min, hadde jeg 7,5 knop. Nå har jeg 8. Så det er jo bonus, men ønsker ikke å slite ut den gamle Bedforden heller da... Ikke har jeg lyst til å øke drivstoffutgiftene heller... Har ikke så veldig peiling på akkurat dette. Maks tidligere var 2600 o/min og nå er det da 2300 o/min. Men 1800 er vel fremdeles 1800 osv??? Håper ikke dette hørtes for dumt ut, men er litt usikker.. Mvh Roger Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 15.Juli.2014 Del på Facebook Svart 15.Juli.2014 Vil tro at motoren din nå jobber tyngre enn før for å nå 1800 o/min med denne propellen etter som du mistet så mye på topp. Hva skal topp turtall være på din motor? Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Bodehode Svart 15.Juli.2014 Del på Facebook Svart 15.Juli.2014 Se denne: https://baatplassen.no/i/topic/92810-forskjell-paa-3-blad-og-4-blad-propell-ved-samme-dia-og-stigning/ Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Roger og Olina Svart 15.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2014 Jeg har ikke manualen, så er litt usikker. Men mener det er 2500-2600 etter å ha lest litt på forumet om Beford 105hk. Mvh Roger Sitér dette innlegget Link to post
deepblue Svart 15.Juli.2014 Del på Facebook Svart 15.Juli.2014 1800 omdr. er fortsatt 1800 omdr. men det kan hende at din motor må bruke noe mer drivstoff for å oppnå 1800 omdreininger. Er "gass" spaken på samme sted for å oppnå 1800 omdreininger så er det mest sannsynlig at du ikke merker noen forskjell i forbruket. Et blad til på samme stigning og størrelse gjør propellen tyngre å drive rundt men som du har opplevd vil den gi ekstra fart/skyv i båten pga av propellen skyver mer vann. Bladarealet som 4 bladers propellen har er større enn 3 blads propellen effekten deretter..... Høyere hastighet og marsj samt roligere gange er positivt. Ideelt så bør motoren kunne nå toppturtall med den propellen man har montert, normalt vil man si at propellen ikke er optimal hvis motoren ikke klarer dette. Men det går fint å bruke man må veie det mot roligere gange og evt. høyere marsj. Vil motoren og ditt gir belastes mer.... Vel motor og gir vil få belastningen fra et høyere turtall på et lavere turtall. Eller sagt på en annen måte propellen skyver mer og utsetter gir og motor for større krefter på de samme turtall enn før. Hvis du før hadde 7,5 knop på 1800 og f,eks 8 knop på 2000 omdr. så vil din motor nå (forenklet forklart) oppleve belastningen til 2000 omdreininger på 1800 omdreininger med unntak av 200 rpm og heller få tillegg på noe høyere trykkbelastning på gir og motor. Normalt ikke noe problem...... Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 19.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2014 Takker for gode tilbakemeldinger Høres fornuftig ut det deepblue. Har vært ute noen dager nå. Alt fungerer topp... Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Nemo Svart 25.Juli.2014 Del på Facebook Svart 25.Juli.2014 Det er viktig å dimensjonere stigningen på propellen slik at du oppnår turtallet som er oppgitt i service manualen når båten er max lastet med diesel, vann, septik og alt tilbehør. Et sikkert teggn på for stor stigning er svart tøyk. Om du vil spare motoren er det bedre med for lav stigning selv om du mister et par knop. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 26.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2014 Takk for det Kaptein. Jeg har ikke noe svart røyk og jeg holder meg som regel under 2.000 o/min Den 4-bladeren har samme stigning som 3-bladeren. Mvh Roger Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.