Jump to content

Byttet til fireblader på Summer`n Mistet 300 o/min


Roger og Olina

Recommended Posts

Satt på en 4 blader i går. Mye roligere gange, men mistet 300 omdreininger på topp. Det gjør ikke meg noe, for ligger aldri på topp, men vil det da si at motoren må jobbe mer med en fireblader? Den har samme stigning og tommer som 3 bladeren hadde. Men firebladeren veide vel dobbelt så mye.

Når jeg før lå på 1800 o/min, hadde jeg 7,5 knop. Nå har jeg 8. Så det er jo bonus, men ønsker ikke å slite ut den gamle Bedforden heller da... Ikke har jeg lyst til å øke drivstoffutgiftene heller...

 

Har ikke så veldig peiling på akkurat dette. Maks tidligere var 2600 o/min og nå er det da 2300 o/min. Men 1800 er vel fremdeles 1800 osv???

 

Håper ikke dette hørtes for dumt ut, men er litt usikker..

 

Mvh

Roger

Link to post

1800 omdr. er fortsatt 1800 omdr. men det kan hende at din motor må bruke noe mer drivstoff for å oppnå 1800 omdreininger. Er "gass" spaken på samme sted for å oppnå 1800 omdreininger så er det mest sannsynlig at du ikke merker noen forskjell i forbruket.

 

Et blad til på samme stigning og størrelse gjør propellen tyngre å drive rundt men som du har opplevd vil den gi ekstra fart/skyv i båten pga av propellen skyver mer vann. Bladarealet som 4 bladers propellen har er større enn 3 blads propellen effekten deretter.....

 

Høyere hastighet og marsj samt roligere gange er positivt. Ideelt så bør motoren kunne nå toppturtall med den propellen man har montert, normalt vil man si at propellen ikke er optimal hvis motoren ikke klarer dette. Men det går fint å bruke man må veie det mot roligere gange og evt. høyere marsj.

 

Vil motoren og ditt gir belastes mer.... Vel motor og gir vil få belastningen fra et høyere turtall på et lavere turtall. Eller sagt på en annen måte propellen skyver mer og utsetter gir og motor for større krefter på de samme turtall enn før. Hvis du før hadde 7,5 knop på 1800 og f,eks 8 knop på 2000 omdr. så vil din motor nå (forenklet forklart) oppleve belastningen til 2000 omdreininger på 1800 omdreininger med unntak av 200 rpm og heller få tillegg på noe høyere trykkbelastning på gir og motor. Normalt ikke noe problem......

 

 

Link to post

Det er viktig å dimensjonere stigningen på propellen slik at du oppnår turtallet som er oppgitt i service manualen når båten er max lastet med diesel, vann, septik og alt tilbehør. Et sikkert teggn på for stor stigning er svart tøyk.

Om du vil spare motoren er det bedre med for lav stigning selv om du mister et par knop.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...