rumo20 Startet 15.Juli.2014 Del på Facebook Startet 15.Juli.2014 Hei alle sammen :) Følgende problem har den seneste tiden hendt med min kad 42 p-a 1996 modell, gangtid 823 timer. Er det noen som har noen fornuftig tips ang. dette eller hva jeg bør gjøre? Historien begynner med intern vannpumpe, motoren går varm. Etter åpning av motorrom viser det seg at lageret på internpumpen er gåent, dette medførte avrevene remer..alle sammen! Byttet internpumpen/remer og alt fungerte fint. 3 uker senere, fart 28 knopp på gps...eksosbendet "hopper av". Båten blir selfølgelig full av eksosrøyk i løpet av noen minutter. Nå må det sies at dette eksosbendet ble byttet for 2 år siden. Hendelsesførløpet er følgende: Ringen/klammer som holder bendet inn mot turboen har gått av på tvers, altså delt på midten.. skrur ut eksosbendet og det viser seg å være en sprekk på baksiden av flensen og selfølgelig en liten vannlekasje på samme stedet. Byttet eksosbend og alt fungerte greit i 3 døgn. 3 dager etterpå, på vei hjem til bryggeplass, oppdager at oljetrykket faller..fart 15 knopp. Slakker forsiktig ned på turtall/fart og stopper maskinen. Åpner motorrom, joda her ligger oljen i bunnen av motorrommet. Får hjelp inn til land. Peiler motoren og selfølgelig er det så som så med olje på stikka, rettere sagt 0 olje. Suger opp oljen som ligger i motorrom, 8 liter tilsammen får jeg opp.. Så kommer spørsmålet: Jeg finner ikke ut hvor oljen kommer fra! Det er ikke olje på toppen og rundt peilepinnen, ingen olje bak ved luftfilter og ikke på sidene. Ingen olje i vannet eller eksos.. bare under motoren. Regner med at det skulle vært en del olje på topp og ellers rundt i motorrommet når så mye olje forsvinner ut av motoren i løpet av kort tid? Det er veldig trangt i dette motorrommet, så det er ikke godt å komme til for skikkelig inspeksjon. Vet ikke om det er noen slanger etc. under/siden på motoren som det kan gå hull på... Jeg sugde opp resten av oljen i bunnpannen, fikk ut ca 2,5 liter til. Byttet oljefilter og fylte på ny olje. Startet motoren og den går som en klokke med bra oljetrykk. Motoren ble stående på tomgang og på forskjellig turtall i over en time, vanntemp normal 80 grader. Jeg kunne da ikke finne noe lekasje, og ingenting olje forsvant på peilepinnen. Sjekket overtrykk fra peilepinnen og oljepåfyllingslokket, her var alt normalt. Har ikke sjekket under belasting av motor, er litt skeptisk til det enda :) Spørsmålet mitt er, hvor kom/kommer oljen ut, hvor kan problemet ligge? Er det gjennomslag eller annet? Noen som har peiling på dette her på båtplassen? Sitér dette innlegget Link to post
Frode NeergÃ¥rd Svart 15.Juli.2014 Del på Facebook Svart 15.Juli.2014 (redigert) Kontroller trykkdel av rør/slanger, altså etter turbo/kompressor, om turbo gåen kan den slenge ut olje i innsugsrør, og i verste fall om denne revner samtidig kan du få oljen i motorrom. Dette vil da sjelden skje ubelastet... Det burde imidlertid gi noe olje i forbrenning og blå røyk og oljelukt... Redigert 15.Juli.2014 av Frode NeergÃ¥rd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rumo20 Svart 15.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2014 Turbo er helt ok, ingen problem med den..sjekker videre. Er svært trangt på styrbord side av motor, vet at det ligger noen trykkslanger på undersiden.. Sitér dette innlegget Link to post
primusmotor Svart 15.Juli.2014 Del på Facebook Svart 15.Juli.2014 (redigert) Ta av oljepåfyllingslokket når motoren går, det skal da være veldig lite blåsing ut her, helst ingenting. Er det mye blåsing er det nok gjennomslag i en av sylindrene, oljen blir da presset ut en tetning eller mellom bunnpanne og peilepinne, står en gummimuffe på dette røret, kan være dette....nr 42 på bilde. Du skriver du byttet oljefilter etter dette, kan det ha vært løst/sprengt oljefilter?? Ligger og en pakning mellom oljekjøler og blokka som det kan komme ut fra. Redigert 15.Juli.2014 av Sun 33 (see edit history) Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
rumo20 Svart 16.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2014 Skal sjekke dette i morgen. Takker for innspill :) Sitér dette innlegget Link to post
Disisel Svart 16.Juli.2014 Del på Facebook Svart 16.Juli.2014 For noen år siden var det en i havna som skiftet oljefilter. Pakningen fra det filteret han skiftet satt fortsatt igjen,slik at det nye filteret fikk dobbel pakning. Det sprutet olje over hele motorommet. Sitér dette innlegget Link to post
rumo20 Svart 16.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2014 Joda, men dette filtre ble satt på nytt i april og ingen lekasje har det vært her. Det var heller ingen oljesøl rundt filter eller noen annen plass på maskinen, bare under maskinen....skiftet igjen til nytt filter i går, samt fylte på noen liter med olje. Startet og maskinen gikk som en klokke, men har dok ikke prøvd maskinen med belastning enda..dette gjøres i morgen. Snakket med en volvomann i kveld, han mente at veivhusluftingen var tett, ta av slangen og prøv med belasting ble det sagt. At veivhusfiltere har gått tett kan skyldes at det kom mye gørr ut når eksosbendet røk i høy fart og luftfilteret sansynligvis ble tett i samme slengen..derfor overtrykk i maskinen. Vel, jeg skal sjekke dette i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
rumo20 Svart 17.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2014 Nå har jeg vært på sjøen i 5 timer i dag, prøvd hele registret når det gjelder turtall og min kad 42 går feilfritt enn så lenge. Ingen ulyder/rådebank eller overtrykk i maskinen. Normalt oljetrykk/turbotrykk og laddeluft, og ingen olje forsvant fra maskinen under denne turen. Byttet luftfilter som var full av sot, tett veivhusslange var det også. Byttet veivhusventilasjonsslangen til 1/2`` slange og enn så lenge ligger denne fritt ned i maskinrommet. Dette med for tynn veivhusventilasjonsslage er visst et stort problem på alle KAD maskinene. Så det kan se ut som at nye oljefordelerblokken på siste 42 modellene har reddet meg denne gangen, tiden for vise dette :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.