Jump to content

VHF, får bare inn kanal 16 og båter i nærheten


jonas h sæther

Recommended Posts

hei har montert fast vhf med ny antenne fra marineshop , men jeg får fryktelig dårlig signaler bare kanal 16 og båter som er veldig nære , noen som ar noen forslag ?? har prøvd og ta bort og brette tilbake sølvteip isolasjonen og mener tråden er langt nok inn i selve vhf`n . antenna kjøpte jeg med ferdig montert ledning.

Link to post
Share on other sites

Tråden inn i VHF'n? Tråden skal inn i senterpinnen på kontakten der den loddes fast, og skjermen til ytre del av kontakten.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Gudbedre. Loddefri forbindelse = probleminvitasjon, uavhengig av hva xxxShop mener. Temaet er godt dekket i div. tråder her på forumet. Det er ingen vei unna lodding dersom du ønsker en god og varig forbindelse. Og det er vel noe av poenget.

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Pluggene i antenne og den i radioen må enten loddes (eller i verste fall krympes fast). Pluggen i radioen må ha tilkoplet både skjerm og senterlederen i koaksen. Men hva betyr "har prøvd og ta bort og brette tilbake sølvteip isolasjonen og mener tråden er langt nok inn i selve vhf`n" :confused:

 

Det var nok koakskabel ferdig tilkoplet antenna, men på radiosida var det neppe plugg?

Link to post
Share on other sites

ok folkens takk takk for info da skal jeg lodde . :-) det er typ sølvteip inn i kabelen sånn som det er på tv ledningen og der husker jeg vi bretta den tilbake slik at tråder/sølvteip lå inn i pluggen og den stive tråden inn i tv . men jeg hakke snøring på detta så derfor spør jeg her . :worry:

Link to post
Share on other sites

Om det er sølvtape i kabelen stiller jeg meg lit undrende til hvilken kabel det er du har fått. Til VHF brukes vanligvis RG58 eller helst RG213 ingen av den har noe sølvtape. Lodding er noe en sluttet med for mange år siden plugger skal presses på med spesialgang. Etter at VHF og antenne er montert i båten bør det hele testes med et SWR meter for å forsikre seg om at alt er som det skall. En kan ødelegge senderen om noe er feil i antennetilkoblingen.

Link to post
Share on other sites

sjekk om det står 50Ω på kabelen.

Sølvtapen (folien) du nevner er skjermen på kabelen. I RG58 og RG213-kabel er det ikke folie, men flettet kopper som er skjermen.

Antennekabelen skal festes i en plugg, som så skrus fast til VHF-ens antennekontakt. Skjermen skal klemmes fast til ytterdelen av pluggen, og innerlederen skal klemmes fast eller loddes til piggen i pluggen (fra innsida). Dette bør butikken som solgte VHFen kunne gjøre for deg. En radioamatør i nærheten av deg burde også kunne hjelpe (hvor holder du til?). Men antennekabelen _MÅ_ være 50Ω.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Dette vil jeg anbefal trådstarter å få faglig hjelp med. Som du selv innrømmer jonas, dette er gresk for deg. Vi kan ikke være verdensmestre på alt her i livet. Jeg har faglig bakgrunn innen elektronikk, men skulle jeg trenge en diger bløtkake til en anledning, hadde jeg overlatt til fagfolk å lage den.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Mener å ha lest her inne på forumet at lengden på kabelen må tilpasses antennen.

 

Har ikke noen praktisk betydning. Som radioamatør måler jeg alle kabler og antenner både med SWR-meter og VNA-analysator som plotter responsen grafisk i systemet. Har aldri sett noe problem som følge av antennekabelens lengde, bortsett fra vanlig signaldempning.

Link to post
Share on other sites

ok folkens takk takk for info da skal jeg lodde . :-) det er typ sølvteip inn i kabelen sånn som det er på tv ledningen og der husker jeg vi bretta den tilbake slik at tråder/sølvteip lå inn i pluggen og den stive tråden inn i tv . men jeg hakke snøring på detta så derfor spør jeg her . :worry:

Er du på Skjærhallen fredag-lørdag denne uka kan jeg bistå med måling og evt montering av pluggen.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Lite spørsmål litt på siden...

 

Kan et SWR meter for 27MHz benyttes for VHF eller blir det helt på jordet??

 

Som Lars H. sier så vil det ikke virke med et HF SWR-meter på VHF. Elektronikken i et sånt SWR-meter er ikke avstemt og dimensjonert for mer enn 50 MHz i beste fall. Kanskje kun 30 MHz for de billigste.

 

Men nå får du vel kvalifisert hjelp av JanP og deretter kontakt med verden omkring.

Link to post
Share on other sites

Hvis du skal ha et SWR-meter kun for VHF, så ville jeg kanskje satset på det andre som du nevner. Men begge er nok OK. Det andre du linker til er digitalt og mer "lettbrukt".

 

Hvis du har PR-radio (27 MHz) ville jeg gått for et kombinert HF og VHF meter. Permo.no har slike, og fantastisk service! Du kan bestille via nettet eller ringe de om du vil ha en anbefaling.

Redigert av TasleT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...