basskongen Startet 17.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 17.Juli.2014 (redigert) Hei! For mange år siden bygget faren min en båt. Han fikk 3 ferdigstøpte deler av en venn, som hadde støpt dem i militæret. Delene hadde ligget bak en låve i mange år før faren min fikk dem og bygget dem sammen til en båt. Delene ble støpt rundt 1978 og båten bygget ferdig rundt 1991 - 92. Bilder lengre ned. Jeg har så langt kommet fram til at det er en Halco 16,5 fot båt, men finner ingen med lik topp (takluken er original). Han som støpte delene er bombesikker på at det var en egen form til denne toppen og at flere ble bygget. Se bilder. Rundt år 2000 slet båten seg løs fra ankring først en gang, den gikk på land og slo hull i bond. Faren min fikk den reparert hos en mann på Atna i Hedmark som selv var båtbygger. Året etter hadde båten slitt seg løs igjen, denne gangen var skadene så store at faren min gikk lei, og solgte båten til han på Atna som reparerte den første gangen. Det sto Borghill 2 bakerst på siden av båten, ingen visste hvilket merke den var på den tiden så den ble døpt Borghill 2. Den ble brukt på sjøen Savalen i Hedmark på 90-tallet helt til den ble solgt til en mann på Atna rundt år 2001. Jeg har kontaktet mannen, men han er en aldrende man og husker ikke båten. Jeg antar at han reparerte og solgte den. Jeg er veldig ivrig etter å skaffe en båt av samme type. Eller kanskje noen vet hvor denne jeg snakker om har tatt veien Tar i mot alle tips til hvor man kan skaffe en lik båt eller om noen har sett denne! Finnes det mange av denne båten? Er det noen som vet hvor jeg kan evt. få sett en i Hedmark området? Planen er å skaffe en og gjøre den lik den faren min bygget. Redigert 17.Juli.2014 av basskongen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 18.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2014 Jeg er enig i at det er en Halco 16 (kjenner spesielt igjen oppbygningen på fordekket), det gikk mange av dem i Bergensomsrådet da dette etter det jeg kan erindre var selvstøp hvor en gjerne slo seg sammen en gjeng med dugnad og støpte på former som en leide. Men jeg kan ikke erindre å ha sett takluken før. Mulig det har vært forskjellig former til utån? Jeg er sikker på at slike båter må være til salgs i en gang imellom gitt det store antallet som var av dem. Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 18.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2014 Har sett flere av disse ligge billige på Finn,de fleste med samme takluke. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 18.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2014 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=49364778&searchclickthrough=true kjøpe denne da. Uten takluke riktignok Sitér dette innlegget Link to post
basskongen Svart 31.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2014 Takk for svar. Har funnet lik båt med takluke, skal overhales og gjøres lik den på bildene! Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 31.August.2014 Link til dette innlegget Svart 31.August.2014 Etter at jeg svarte på denne tråden har jeg fulgt litt med i havner rundt omkring i Bergensdistriktet. Det må ha vært støpt en anselig antall av Halco 16,5 da det fortsatt er mange av dem i operasjon. Angående takluke så virker det som om formene som er brukt til overbygget har vært i flere varianter for jeg har fort satt ikke sett noen av dem med takluke her i distriktet. Sitér dette innlegget Link to post
Anders_K Svart 1.September.2014 Link til dette innlegget Svart 1.September.2014 (redigert) De båtene er det laget veldig mange av. Var den første båten Halleland plast laget på slutten av 60-tallet. Formene har vært på rundgang etter halco produserte den. Min far hadde en slik halco 16,5, bare med annet overbygg uten takluke. Den var bygget som fritidssyssel i 1973 for arbeiderne som bygget Mongstadanlegget. Jeg hadde en selv, prosjekttråden kan sees i signaturen min, den bar veldig preg av å være halvfabrikat og mye dårlig arbeid av de som bygget den ferdig.. Synes og at disse båtene er mistenkelig lik Nordkapp 17 ht.. selv om disse kom senere.. Men når du får den aktuelle båten din må du lage prosjekttråd så vi kan se hva du gjør Var fin den din far bygget Redigert 1.September.2014 av Anders_K (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
jojodud Svart 19.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2018 På Rubrikk. Der finn du ein som står på Radøy Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.