AOG Startet 18.Juli.2014 Del på Facebook Startet 18.Juli.2014 Som tittelen antyder har jeg en Garmin GPSMAP4010. GPS-antenne/mottager GPS17x er montert på targabøylen (Bavaria 31 Sport). Jeg har aktivert EGNOS (NMEA2000>Enhetesliste>GPS17x> WAAS/EGNOS: På). Men når jeg går på Konfigurer>System>GPS så vises ikke EGNOS-satellittene (nr. 33 og 39). I min forrige båt hadde jeg GPSMP3010C med GPS17. Der var EGNOS på og satellittene (33, 39) vistes med bra signal. Beregnet posisjonsfeil (EPE) lå ofte rundt 1,8 m; på 4010 ligger den mellom 3-3,5. Med den "dårlige" nøyaktigheten og det faktum at EGNOS-satellittene ike vises i satellittstatus, så mistenker jeg at den nye plotteren min ikke bruker EGNOS i posisjonsberegningen. Er det noen andre med denne plotteren som får inn EGNOS? PS. Jeg har hatt en lengre mailveksling med Garmin, og har enda ikke fått noe godt svar, så nå gir jeg dem opp. PS2. Jeg har båten i Oslofjorden, og der skal EGNOS-dekningen være bra, noe den forrige plotteren min bekreftet. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 18.Juli.2014 Del på Facebook Svart 18.Juli.2014 Hei, jeg har garmin 5012 og samme GPS-mottager som deg. Dette har fungert utmerket inkl. egnos unntatt i dag...... Hadde en svingete tur fra Holmestrand til Nesøya i dag tidlig. Sjekka ikke satelitt-status men mistenker at systemet var nede. Sitér dette innlegget Link to post
TasleT Svart 18.Juli.2014 Del på Facebook Svart 18.Juli.2014 Jeg har en 4012, og brukte den i går - men de russiske satelittene. De har sterkere signal enn de amerikanske. Viktig her i nord. Sitér dette innlegget http://www.tore.aasli.no Link to post
AOG Svart 18.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2014 Kan dere se satellitter. 33 og 39 på GPS Status-siden? På 3010 mener jeg å huske de var hvite rektangler med D inni (antagelig for Differential) mens de vanlige satellitsøylene var grønne. TasleT, du har vel GPS19 du da som får inn Glonass også. Kan jo være en ide. Hva slags nøyaktighet (GPS feil) får dere vanligvis. Sitér dette innlegget Link to post
TasleT Svart 19.Juli.2014 Del på Facebook Svart 19.Juli.2014 Det er nok en GPS-17 om jeg ikke husker feil. Ble litt usikker nå. I alle fall har man i plotteren valget mellom Glonass eller GPS, og jeg valgte Glonass pga av sterkere signaler generelt. Det er jo en viss fare med en så pass ustabil nabo som Russland og påliteligheten av signaler, men enn så lenge.... Jeg merker ikke noe spesielt mhp. nøyaktighet med Glonass, men et par meter kan det kanskje være snakk om. Stabiliteten har vært upåklagelig. Derimot har jeg merket store problemer med GPS fra tid til annen. Antakelig på grunn av satelittkonstellasjonen i ugunstige tilfeller. Sitér dette innlegget http://www.tore.aasli.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.