furhan Startet 18.Juli.2014 Del på Facebook Startet 18.Juli.2014 Idag fikk jeg havari på min VP Tamd 41a. Hadde kjørt den på ,tomgang, i ca en time før jeg dro den opp i 3200 RPM. Etter ca 20 sekunder på det turtallet mistet den plutselig kraften og jeg fikk en litt hard metallisk knatrelyd i motoren. Ble tauet inn i havna og startet opp igjen motoren. Ser da at det kommer en tynn oljefolm på vannet (uforbrent diesel) og litt hvit røk som lukter varm diesel. Det virker også som om motoren bare går på 5 sylindre. Noen som har noen ideer om hva det kan være? Mistenker noe med ventilene, men har egentlig ikke peiling. Sitér dette innlegget Hans Petter Link to post
Ternen32 Svart 18.Juli.2014 Del på Facebook Svart 18.Juli.2014 Stempelfjerer som har gått fløyten ?bitene slås opp å blir kastet rundt før de går i eksosen. Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
furhan Svart 18.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2014 (redigert) Vil en ødelagt dyse kunne gi slike symptomer? Jeg tviler på at det er stempelfjærene som har gått. Ville tro det hadde vært mer spetakkel i motoren da. Oljetrykk og temperatur var og er helt normalt når jeg starter den. Hard metallisk lyd er vel også litt overdrevent. Den går bare på 5 sylindre og banker / vibrerer mer enn vanlig. Den banker litt som når den er kald og man gir litt gass. Ikke konstant, men det kommer og går litt. Redigert 18.Juli.2014 av furhan (see edit history) Sitér dette innlegget Hans Petter Link to post
Ternen32 Svart 18.Juli.2014 Del på Facebook Svart 18.Juli.2014 gåene stempelringer gir gjerne en raslelyd i motor. trenger ikke gi noen brutale lyder, små biter knuses å blir kastet ut i eksosen, men du mister kompresjon på sylinger, den kan forbrenne olje og også få diesel i olja, om du lukter på olja å de lukter diesel så kan det være synderen. Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Jens_P Svart 18.Juli.2014 Del på Facebook Svart 18.Juli.2014 Ja, dette er en mulighet. Dyse som ikke lukker (henger) kan gi slike symptomer. Innsprøytning kommer altfor tidlig med altfor tidlig forbrenning og kraftig tenningsbank i denne sylinderen. Mulig en ventil som henger åpen kan gi samme symptomer. Søk på "dysebank" på forumet og du finner mer om dette. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
furhan Svart 19.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2014 Dysebank kan virke sannsynlig. Motoren går bare på 5 sylindre, og bankingen kommer og går litt. Det kan vel tyde på en dyse som henger i nesten lukket stilling? Tar meg en tur ned i havna idag og feilsøker litt mer. Sitér dette innlegget Hans Petter Link to post
LALUNA II Svart 19.Juli.2014 Del på Facebook Svart 19.Juli.2014 (redigert) Løsne et og et dyserør når den sviver så finner du ut hvilken sylinder som ikke er god. ..så tar du ut den dysen som evt fusker og sjekker den :-) Kompresjonstest vil nok også avsløre noe hvis det ikke er dysen Redigert 19.Juli.2014 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
furhan Svart 19.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2014 Hei Var i båten idag og sjekket litt. Alle ventilene så ut til å fungere, selv om det var litt slakk mellom vippearm og ventil på flere av dem (motoren var kald). Inntil igår har denne motoren gått utrolig fint. Den har ikke hatt noen lyder og den har gått ekstremt rolig og pent. Koplet også ut en og en dyse uten at jeg merket noe særlig endring. Har lagt ut noen videoklipp som viser motoren og lyden. På denne første kommer lyden etter ca 3 sekunder. https://www.youtube.com/watch?v=Kt6Bw0_vcN8&feature=youtu.be En til https://www.youtube.com/watch?v=c8-j5Qej-is&feature=youtu.be Sitér dette innlegget Hans Petter Link to post
Princess 36 Riviera Svart 19.Juli.2014 Del på Facebook Svart 19.Juli.2014 Hei. Høres ikke ut som dyseproblemer dette. Mulig du har en havarert eksosventil. Har skjedd ved flere anledninger at det har gått av en bit av skåla på ventilen. Du mister da kompresjonen og biten blir liggende og banke på toppen av stempelet mot toppen. Ta en komp. test, så finner du ut hvordan det ligger an. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 19.Juli.2014 Del på Facebook Svart 19.Juli.2014 Det som er rart, er jo at montoren stoppet helt. Det gjør den vel ikke om det er en eksosventil? Den mister kompresjonen, men motoren vil forsatt gå. Sitér dette innlegget Link to post
furhan Svart 19.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2014 Motoren stoppet ikke. Jeg stoppet den selv for å unngå evt. mer skade. Tror jeg må ta en kompresjonstest. Den vil nok kunne gi litt mer info om hvor problemet ligger. Sitér dette innlegget Hans Petter Link to post
REM Svart 20.Juli.2014 Del på Facebook Svart 20.Juli.2014 Mange mulige årsaker her. Slik TS beskriver det vil jeg holdt en knapp på ventilmekanismen. Gåen ventilfjær feks. Løft av ventildekslene så bør du kunne sjekke ut dette. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Tskjei Svart 20.Juli.2014 Del på Facebook Svart 20.Juli.2014 Syns det minner om ventilproblemer som en del andre foreslår. Ville åpnet ventildekslene å sjekket hvordan det ser ut der. Mulig en fjær har tatt kvelden. Sitér dette innlegget Link to post
windy26 Svart 20.Juli.2014 Del på Facebook Svart 20.Juli.2014 jeg tror på dyseproblem på en syl , dette kan høres ut som et helvete , hva med røyk fra eksosen er den forandret? Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 20.Juli.2014 Del på Facebook Svart 20.Juli.2014 Jeg holder en knapp på dysebank, en dyse som ikke lukker eller spytter. Hadde det vært en ventil feil så hadde nok lyden vært konstant. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 20.Juli.2014 Del på Facebook Svart 20.Juli.2014 (redigert) Hvis motoren ikke har overliggende kamaksel(kjenner ikke motoren) kan vel kanskje ett bøyd ventilstag også være en mulighet ved at staget av og til treffer skjeft på løfteren og lager ulyden. Redigert 20.Juli.2014 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 21.Juli.2014 Del på Facebook Svart 21.Juli.2014 Det kan jo også være den ene råden som har fått seg en smell da. Dette kan skje om en av dysene gir litt for mye slik at trykket blir for høyt... Sitér dette innlegget Link to post
furhan Svart 21.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2014 Var i båten en tur idag igjen. Startet den opp og da går den helt normalt på tomgang igjen! Den går på alle sylindre og ingen ulyder å høre. Løste fortøyningene og tok en liten tur etter å ha kjørt den varm først. Når jeg øker turtallet til ca 1200 omdr.så kommer denne bankelyden av og til og når jeg drar på så virker motoren veldig svak og den ryker endel mer enn tidligere (grå/sort røyk). Jeg synes også den går "hardere" enn den har gjort tidligere. Jeg kan ruse den opp uten propellen innkoblet og da virker den responsiv og fin, men knattelyden kommer og går. Gåen turbo? Sitér dette innlegget Hans Petter Link to post
Stiffler Svart 21.Juli.2014 Del på Facebook Svart 21.Juli.2014 Har mere tro på et dyse/pumpe problem ut fra det du beskriver i første posten din. Sitér dette innlegget Link to post
Jorgen30 Svart 21.Juli.2014 Del på Facebook Svart 21.Juli.2014 (redigert) Var i båten en tur idag igjen. Startet den opp og da går den helt normalt på tomgang igjen! Den går på alle sylindre og ingen ulyder å høre. Løste fortøyningene og tok en liten tur etter å ha kjørt den varm først. Når jeg øker turtallet til ca 1200 omdr.så kommer denne bankelyden av og til og når jeg drar på så virker motoren veldig svak og den ryker endel mer enn tidligere (grå/sort røyk). Jeg synes også den går "hardere" enn den har gjort tidligere. Jeg kan ruse den opp uten propellen innkoblet og da virker den responsiv og fin, men knattelyden kommer og går. Gåen turbo? Hei, det du beskriver minner meg om da jeg ødela veivlagret på en av mine sylindre. Knastelyden ved økende turtall kommer pga at lagret er borte og veiv og råde slår mot hverandre når lagret er borte. Jeg tror ikke på dyseproblem og heller ikke at deler av en ventil har røket. Få tatt en kompresjonstest, da finner du straks feilen. Er det ingen kompresjon, er det ventilene, er det noe kompresjon, er det veivlager. Uansett: IKKE kjør motoren med turtall. Da kan du ødelegge mye. Ang turbo: når det er kun en sylinder problemet gjelder, så er et tvilsomt at det er noe galt med turboen,- den leverer luft til alle sylindrene. Redigert 21.Juli.2014 av Jorgen30 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 22.Juli.2014 Del på Facebook Svart 22.Juli.2014 Har du sjekket kompen HP? Sitér dette innlegget Link to post
ompera Svart 23.Juli.2014 Del på Facebook Svart 23.Juli.2014 Hei Ville tatt ein komp test.Eg hadde ein 41a motor for noen år siden som fekk dei samme symptomer som din der var det eit revet stempel.ta av veivhusfilteret og start motoren kjenn om det er mye gjennomslag.årsaken til havariet på min var tett underspylingsdyse.Årsaken til att dysene tetter seg på 41a er att olje til underspylingen ikkje går gjennom smøroljefilter.Dette ble forandret på senere modeller. Lufter berre eit forslag håper du finner ein enklare løysning. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.Juli.2014 Del på Facebook Svart 23.Juli.2014 Tipper gjennomslag på ein av de bakre sylindre. Ny foring/stempel,sliping av veiv + nye lager. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
furhan Svart 23.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2014 Hadde besøk i båten av en kar fra Søgne Motorservice idag, og han sa også det samme som ompera sier her. Sannsynligvis en tett spyledyse og dermed havari på en sylinder. Er nok bare å bla opp....... Kan dette bygges om slik at oljen går gjennom filteret? Sitér dette innlegget Hans Petter Link to post
ompera Svart 23.Juli.2014 Del på Facebook Svart 23.Juli.2014 Ja du må skifte oljefordelingsentere der som smøroljefiltere er skrudd fast.Hvor mangen timer er motor godt? Dette sjedde på ca2300t på den eg hadde. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.