Jump to content

Motorhavari - volvo penta TAMD 41A


furhan

Recommended Posts

Pumpa kan brukes, men må justeres til "B" spec.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Da ble det kjøp av en nyoverhalt Volvo Penta AD 41P-A i stedet. Motoren er overhalt av Søgne Båt og Motorservice.

Har nettopp demontert MS4A kassen på den gamle motoren og åpnet den for en sjekk. Oljen så fin ut og den virker å være i bra stand. Tenkte å bytte simmerringer på den før montering.

Merker at lagerne i den delen som går ut til propellakselen romler bittelitt når jeg snurrer på den delen, men de virker ikke slarkete i det hele tatt (virker heller litt stramme) så jeg tror ikke jeg bytter dem.

Hans Petter

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny motor dette er en bra motor med lite røyk , jeg ville først skiftet alle 4 motor festene når du har motoren ute dem kan se bra ut men det som mange kan overse er at dem blir harde etter noen år og da kan du få ulyder og vibrasjoner i skroget så det er en liten kostnad , du må rette opp motoren uansett , giret ditt holder sikkert lenge vis oljen ikke er skitten , har du bare sjekket på peilepinnen holder ikke det du må tappe det i bunn pluggen for å se hvor ren oljen er vis ok er det bare å kjøre det er lett å ta ut senere vis oljen begynner å bli skitten er det tegn på slitte lager

Link to post
Share on other sites

Nå ligger girkassen stort sett i biter. Sliter litt med å få ut det nedre lageret som sitter inni kassa, samt utgående aksel. Regner med en 60 tonns presse ordner det.....

Bytter liksågodt alle lagrene i kassa når den først er ute.

Er vel mest spent på monteringen....fant bare en håndbok til ms3 kassa!

Hans Petter

Link to post
Share on other sites

Skrev litt feil i forrige post. Det er ikke nedre lager som sitter' men øvre. Det som sitter oppå den 'klumpen' midt inni girkassa (som akselen går igjennom).

Vasket også et av lagerne i diesel og satte det inn med noe olje. Da ble det nesten lydløst igjen, så jeg er usikker på om bytte er nødvendig da.....

 

Det er vel ikke noen som har en verkstedhåndbok til dette giret (MS4A), eller som vet hvor jeg kan laste det ned?

Redigert av furhan (see edit history)

Hans Petter

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...