Jump to content

Motorhavari - volvo penta TAMD 41A


furhan

Recommended Posts

Vurderer nå å bytte motor i stedet for å overhale min gamle TAMD 41A motor.

 

Jeg venter på et tilbud på en AD41P-A (Short motor) som er nyoverhalt av fagfolk.

 

Er dette en motor man kan satse på, eller bør jeg se meg om etter noe annet?

Er det kjente svakheter med denne motoren man bør være obs på?

 

Planen er å flytte over alt marin utstyret fra den gamle til den "nye" motoren.

Redigert av furhan (see edit history)

Hans Petter

Link to post
Share on other sites

Shortmotor, hvorfor det? Skal du gjenbruke topper og andre vitale deler fra gamlemotoren?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Han jeg snakket med hadde en short motor stående. Vet ikke helt hvor komplett den er, men om den mangler topp og turbo så ble toppen på min motor overhalt i 2011 og turboen er ny i 2009 så det burde gå bra å flytte dette over.

 

Er mest nysgjerrig på om AD41P-A er en motor å satse på.....kjente svakheter o.s.v med den.

Hans Petter

Link to post
Share on other sites

Eg ville fått pris på eit overhalingsett til den du har.Vist ikkje prisene har forandret seg noe spesielt dei siste åra så tipper eg ca 25000 + moms for eit overhalingsett.Som inneholder foringer-stempler-underspylingsdyser-veivlager-rammlager og pakningsett.Siden du har overhalt topp og turbo fra 2009 så trenger du ikkje gjere noe med dei.I tillegg ville eg skifta oljefordelingsentere-skifta dysespisser-sendt kjølere inn til rens og trykktest.

Gjør du dette så har du ein god motor i mangen år:)

 

Vist du kan gjøre det sjøl eller kjenner noen kan litt motor så kan hjelpe deg så får du deg ein billig motor.

Eg ser det står noen nymalte 41 motorer på finn imellom noe er er sikkert bra,men overhaler du din egen veit du hva du har og hva som er gjordt:)

Link to post
Share on other sites

Du får ingen P-A versjon med ei slik shortblock uten også å benytte P-A mariniseringsutstyr. Benytter du ei slik shortblock og plukker meriniseringsutstyr fra din gamle A-versjon, får du i beste fall en B-versjon.

 

Mindre røyk får du med høyere kompresjon. Hvis det er en P-A shortblock du skal benytte (B og PA benytter vel samme shortblocka?) har denne slike stempler som vil gi høyere kompresjon. I tilleggemå du bytte til andre dyser, og justere om dieselpumpa.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke veldig peiling på dette, og setter stor pris på den hjelpen jeg får her!

 

Det du mener her er at det egentlig ikke er vits i å kjøpe en 41P-A shortblock og flytte over mariniseringsutstyret fra min 41A. Jeg vil da bare få en "kvasiløsning"?

 

Har også tenkt på å overhale 41A motoren, og samtidig bygge den om til B versjonen. Vil et overhalingssett til B-versjonen passe i min A motor, og må jeg isåfall bytte topp på motoren for å få det til å passe?

Hans Petter

Link to post
Share on other sites

Pumpe og dyser er viktig ja, men det helt fundamentale her er jo høyere kompresjon som du får med B (eller P) stempler.

Jeg ville gått for en oppgradering fra A til B versjon ved å kjøpe et overhalingssett til B-versjonen. Her får du det du trenger, nemlig sylinderforinger, stempler, veiv- og rammlager samt pakningsett. Det du da i tillegg trenger er nye dyser og en oppgradering av dieselpumpa di til B spec.

Sender du i tillegg bort kjølerne dine til rens og trykktesting vil du få en god motor, som fortsatt ryker når det er kallt, men i mye mindre grad enn en A-versjon

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Som referens kan jag meddela att det går utmärkt att uppgradera kolvarna, stempler, från A- till B-kolvar. Jag är inne på min 4-e säsong och min motor är i princip helt rökfri fortfarande. Jag har en -31 motor som är den 4-cylindriga av samma variant.

Jag skulle absolut byta till B-kolvar och justera tryck på spridare och pump om jag vore du. Sen är det kanske också ett bra tillfälle att gå igenom laddluftkylaren, turbo, oljekyl, värmeväxlare mm. Sen har du en motor som funkar 20-30 år till.

 

/Larban

Redigert av larban (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Slik jeg leser alle innleggene som har kommet så kan jeg altså:

 

- kjøpe et overhalingssett til B motoren og sette det inn

- Beholde min gamle A-topp som er overhalt i 2011 og har utlufting av B-typen (er det altså plass til B stempler uten å bytte denne?)

- Bygge om oljefordelingssentalen slik at oljen til underspylingsdysene går via filteret.

- Justere dieselpumpen og bytte dyser

Hans Petter

Link to post
Share on other sites

Ja, du kan benytte den gamle toppen din. Den originale B og P toppen er litt forskjellig, men det går OK, og de fleste som oppgraderer fra A til B beholder toppen som den er.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Har fortsatt ikke "åpnet" den, men alt tyder på en tett underspylingsdyse med påfølgende havari på stempelet.

Fant en video på Youtube med tittelen "Broken piston". Her var lyden helt identisk med slik min var så jeg er ganske skråsikker på at det er rett diagnose.

Hadde også en kar fra Søgne Båt og Motorservice til å se på den og han konkluderte med at dette var en svært sannsynlig diagnose.

Hans Petter

Link to post
Share on other sites

Jeg har god erfaring med marinedeler.no. Hadde litt trøbbel med min aqad31a og løsningen de solgte meg, ser ut til å funke bra. Jeg spurte også om røyk, da min motor røyker litt ved oppstart. Fikk da beskjed om at jeg da måtte bytte stempler for å få bort røyken. Han jeg snakka med hadde god peiling og hadde jobba med Volvo penta motorer i 20år. Ser de har brukbare priser på nettbutikken sin. Kansje verdt å få et tilbud derifra?

Du bør få sjekka at veiv og veivstake ikke har tatt skade av havariet du har hatt. Hadde en bekjent som overhalte uten å få sjekka dette og endte opp med nytt havari etter noen timers gange. Litt greit å gjøre jobben skikkelig. 41motorene er ellers kjent for å være gode motorer og du har sikkert god motor i mange år visst du overhaler den skikkelig. Lykke til med kjekt vinterprosjekt?

Link to post
Share on other sites

Da var ihvertfall motoren løs, og klar for utløfting.

Har ikke bestemt meg helt for hvordan jeg gjør det videre. Venter på noen priser og litt før avgjørelse tas.

 

En ting jeg lurte litt på er når motoren skal i båten igjen. Så lenge man ikke har gjort noe med motorfestene så skulle det vel ikke være noe problem å bare sette den nedi igjen?

Den beholder jo da samme vinkel i forhold til propellakselen som den hadde (stiv aksel) antar jeg?

Hans Petter

Link to post
Share on other sites

Det er mye å gå på i hullene til motorfestene. Fort gjort at ting forskyver seg noe.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...