furhan Svart 24.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 Motoren er gått 2290 timer. Sitér dette innlegget Hans Petter Link to post
furhan Svart 30.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2014 (redigert) Vurderer nå å bytte motor i stedet for å overhale min gamle TAMD 41A motor. Jeg venter på et tilbud på en AD41P-A (Short motor) som er nyoverhalt av fagfolk. Er dette en motor man kan satse på, eller bør jeg se meg om etter noe annet? Er det kjente svakheter med denne motoren man bør være obs på? Planen er å flytte over alt marin utstyret fra den gamle til den "nye" motoren. Redigert 30.Juli.2014 av furhan (see edit history) Sitér dette innlegget Hans Petter Link to post
REM Svart 30.Juli.2014 Del på Facebook Svart 30.Juli.2014 Shortmotor, hvorfor det? Skal du gjenbruke topper og andre vitale deler fra gamlemotoren? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
furhan Svart 30.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2014 Han jeg snakket med hadde en short motor stående. Vet ikke helt hvor komplett den er, men om den mangler topp og turbo så ble toppen på min motor overhalt i 2011 og turboen er ny i 2009 så det burde gå bra å flytte dette over. Er mest nysgjerrig på om AD41P-A er en motor å satse på.....kjente svakheter o.s.v med den. Sitér dette innlegget Hans Petter Link to post
ompera Svart 30.Juli.2014 Del på Facebook Svart 30.Juli.2014 Eg ville fått pris på eit overhalingsett til den du har.Vist ikkje prisene har forandret seg noe spesielt dei siste åra så tipper eg ca 25000 + moms for eit overhalingsett.Som inneholder foringer-stempler-underspylingsdyser-veivlager-rammlager og pakningsett.Siden du har overhalt topp og turbo fra 2009 så trenger du ikkje gjere noe med dei.I tillegg ville eg skifta oljefordelingsentere-skifta dysespisser-sendt kjølere inn til rens og trykktest. Gjør du dette så har du ein god motor i mangen år:) Vist du kan gjøre det sjøl eller kjenner noen kan litt motor så kan hjelpe deg så får du deg ein billig motor. Eg ser det står noen nymalte 41 motorer på finn imellom noe er er sikkert bra,men overhaler du din egen veit du hva du har og hva som er gjordt:) Sitér dette innlegget Link to post
FrodeB Svart 30.Juli.2014 Del på Facebook Svart 30.Juli.2014 Er mest nysgjerrig på om AD41P-A er en motor å satse på.....kjente svakheter o.s.v med den. Vil ikke tro det er store forskjeller på blokka mellom 41A og 41P. Sitér dette innlegget Link to post
furhan Svart 31.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2014 Er ikke 41P-A mye bedre med hensyn til røyk? Jeg vurderer å overhale selv også, har en motorkyndig kamerat som kunne tenke seg å bli med på det i vinter. Sitér dette innlegget Hans Petter Link to post
REM Svart 31.Juli.2014 Del på Facebook Svart 31.Juli.2014 Du får ingen P-A versjon med ei slik shortblock uten også å benytte P-A mariniseringsutstyr. Benytter du ei slik shortblock og plukker meriniseringsutstyr fra din gamle A-versjon, får du i beste fall en B-versjon. Mindre røyk får du med høyere kompresjon. Hvis det er en P-A shortblock du skal benytte (B og PA benytter vel samme shortblocka?) har denne slike stempler som vil gi høyere kompresjon. I tilleggemå du bytte til andre dyser, og justere om dieselpumpa. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
furhan Svart 31.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2014 Jeg har ikke veldig peiling på dette, og setter stor pris på den hjelpen jeg får her! Det du mener her er at det egentlig ikke er vits i å kjøpe en 41P-A shortblock og flytte over mariniseringsutstyret fra min 41A. Jeg vil da bare få en "kvasiløsning"? Har også tenkt på å overhale 41A motoren, og samtidig bygge den om til B versjonen. Vil et overhalingssett til B-versjonen passe i min A motor, og må jeg isåfall bytte topp på motoren for å få det til å passe? Sitér dette innlegget Hans Petter Link to post
FrodeB Svart 31.Juli.2014 Del på Facebook Svart 31.Juli.2014 De forbedringene som gjør at det er mindre røyk fra 41P motoren ligger hovedsaklig i pumpe og dyser. Bruker du disse delene fra 41A motoren har du fortsatt en 41A motor. Sitér dette innlegget Link to post
FrodeB Svart 31.Juli.2014 Del på Facebook Svart 31.Juli.2014 Siden kompresjonen angivelig er endret må du sjekke nøye at man faktisk kan kombinere blokk fra 41P og topp fra 41A. Jeg ville ikke hvert helt trygg på en slik kvasi løsning. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 31.Juli.2014 Del på Facebook Svart 31.Juli.2014 Pumpe og dyser er viktig ja, men det helt fundamentale her er jo høyere kompresjon som du får med B (eller P) stempler. Jeg ville gått for en oppgradering fra A til B versjon ved å kjøpe et overhalingssett til B-versjonen. Her får du det du trenger, nemlig sylinderforinger, stempler, veiv- og rammlager samt pakningsett. Det du da i tillegg trenger er nye dyser og en oppgradering av dieselpumpa di til B spec. Sender du i tillegg bort kjølerne dine til rens og trykktesting vil du få en god motor, som fortsatt ryker når det er kallt, men i mye mindre grad enn en A-versjon Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
I.M.S. Svart 31.Juli.2014 Del på Facebook Svart 31.Juli.2014 (redigert) Vær også klar over endring av topplokk fra A til B motorer(virvelstrømmen på innsugsluft), med videre forbedring fra B til P/H motorer og ytterligere en endring ved motornummer 2204158808 på disse motorer. Som byttekomponent får du seneste utførelse. Redigert 31.Juli.2014 av I.M.S. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
larban Svart 31.Juli.2014 Del på Facebook Svart 31.Juli.2014 (redigert) Som referens kan jag meddela att det går utmärkt att uppgradera kolvarna, stempler, från A- till B-kolvar. Jag är inne på min 4-e säsong och min motor är i princip helt rökfri fortfarande. Jag har en -31 motor som är den 4-cylindriga av samma variant. Jag skulle absolut byta till B-kolvar och justera tryck på spridare och pump om jag vore du. Sen är det kanske också ett bra tillfälle att gå igenom laddluftkylaren, turbo, oljekyl, värmeväxlare mm. Sen har du en motor som funkar 20-30 år till. /Larban Redigert 31.Juli.2014 av larban (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 31.Juli.2014 Del på Facebook Svart 31.Juli.2014 eller 2000 timer til så tetter underspyling igjen viser det seg vel ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
furhan Svart 31.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2014 Slik jeg leser alle innleggene som har kommet så kan jeg altså: - kjøpe et overhalingssett til B motoren og sette det inn - Beholde min gamle A-topp som er overhalt i 2011 og har utlufting av B-typen (er det altså plass til B stempler uten å bytte denne?) - Bygge om oljefordelingssentalen slik at oljen til underspylingsdysene går via filteret. - Justere dieselpumpen og bytte dyser Sitér dette innlegget Hans Petter Link to post
REM Svart 31.Juli.2014 Del på Facebook Svart 31.Juli.2014 Ja, du kan benytte den gamle toppen din. Den originale B og P toppen er litt forskjellig, men det går OK, og de fleste som oppgraderer fra A til B beholder toppen som den er. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
DieselDahl Svart 31.Juli.2014 Del på Facebook Svart 31.Juli.2014 Men du vet fortsatt ikke hva som er feil med motoren din? Sitér dette innlegget Link to post
furhan Svart 31.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2014 Har fortsatt ikke "åpnet" den, men alt tyder på en tett underspylingsdyse med påfølgende havari på stempelet. Fant en video på Youtube med tittelen "Broken piston". Her var lyden helt identisk med slik min var så jeg er ganske skråsikker på at det er rett diagnose. Hadde også en kar fra Søgne Båt og Motorservice til å se på den og han konkluderte med at dette var en svært sannsynlig diagnose. Sitér dette innlegget Hans Petter Link to post
larban Svart 31.Juli.2014 Del på Facebook Svart 31.Juli.2014 (redigert) Varför just 2000 timmar? Det har jag inte hört förut. Är det en tumregel? Mitt antagande om 20 - 30 år baserar jag på att min motor behövde renoveras efter 25 år. Inte pga. igensatt kolvkylning utan för att oljepickupen gått av med vevlagerras som följd. /L Redigert 31.Juli.2014 av larban (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jossi1973 Svart 31.Juli.2014 Del på Facebook Svart 31.Juli.2014 Jeg har god erfaring med marinedeler.no. Hadde litt trøbbel med min aqad31a og løsningen de solgte meg, ser ut til å funke bra. Jeg spurte også om røyk, da min motor røyker litt ved oppstart. Fikk da beskjed om at jeg da måtte bytte stempler for å få bort røyken. Han jeg snakka med hadde god peiling og hadde jobba med Volvo penta motorer i 20år. Ser de har brukbare priser på nettbutikken sin. Kansje verdt å få et tilbud derifra? Du bør få sjekka at veiv og veivstake ikke har tatt skade av havariet du har hatt. Hadde en bekjent som overhalte uten å få sjekka dette og endte opp med nytt havari etter noen timers gange. Litt greit å gjøre jobben skikkelig. 41motorene er ellers kjent for å være gode motorer og du har sikkert god motor i mange år visst du overhaler den skikkelig. Lykke til med kjekt vinterprosjekt? Sitér dette innlegget Link to post
furhan Svart 3.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2014 Da var ihvertfall motoren løs, og klar for utløfting. Har ikke bestemt meg helt for hvordan jeg gjør det videre. Venter på noen priser og litt før avgjørelse tas. En ting jeg lurte litt på er når motoren skal i båten igjen. Så lenge man ikke har gjort noe med motorfestene så skulle det vel ikke være noe problem å bare sette den nedi igjen? Den beholder jo da samme vinkel i forhold til propellakselen som den hadde (stiv aksel) antar jeg? Sitér dette innlegget Hans Petter Link to post
Sjeldenutpå Svart 3.August.2014 Del på Facebook Svart 3.August.2014 Må uansett justeres på nytt :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Roger og Olina Svart 4.August.2014 Del på Facebook Svart 4.August.2014 Må uansett justeres på nytt :-) Hvorfor må den det Sæbø i og med at motorfester ikke har blitt rørt...? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 4.August.2014 Del på Facebook Svart 4.August.2014 Det er mye å gå på i hullene til motorfestene. Fort gjort at ting forskyver seg noe. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.