Jump to content

Universal (Kubota) diesel oljetrykket faller ved varm motor

evenR4u

Recommended Posts

Gjelder Universal Marine 4 syl 40 hk selvpustende diesel basert på Kubota grunnmotor.

Har ingen data eller instruksjonsbok tilgjengelig, men jeg regner med at det er

en og annen med generell dieselmotor kompetanse på forumet som kan gi svar.

Ved kald motor er det 3,5-4 kg oljetrykk. Når motoren blir varm

faller trykket til ca 1,8 kg ved driftsfart og under 1,5 kg ved tomgang.

Kan dette være skadelig for motoren eller OK å kjøre med (denne sesongen)?

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Dog, vær oppmerksom på at Hulda har et relativt avslappet forhold til teknisk mikk/makk. For meg er ikke verdens undergang å kverke en motor. Jeg bare setter inne noe annet gammelt ræl. Derfor har jeg GM 6,2L V8, produsert i tusenvis. Så, vennligst sjekk trykket med motorprodusenten. Man bør vite hva man driver med. Et slikt forum har ikke noen form for garantiansvar. Merk det.

Og jeg vet akkurat hva som kreves for min motor som er, i tillegg til over; 1985 GM 6,2L V8 NA type LL4 (HD) som skal ha oljetrykk 275- til 340 kPa ved oljetemp. 82- til 127 grader C. Men så glipper det tekniske: VDO trykkgiver mot et-eller-annet amerikansk instrument. Har hatt et VDO instrument liggende et eller annet sted i båten en fem års tid, har ikke fått rota meg til å montere det. Men motoren har gått over 500 timer slik den går nå. Men uansett, det er normalt at oljetrykket dropper fra kald til varm motor. Og det er normalt at tomgangstrykket er lavere enn ved operasjonsturtall. Hos meg er tomgangsturtall ca. 700 rpm. Allerede ved 1000 rpm er trykket maks. på varm motor, dvs. at motoroljen holder rundt 95 grader C. Og maks turtall for denne motoren er 3600 rpm. Men den har aldri vært kjørt over 2400 rpm.

Så derfor er instendig anbefaling, sjekk med motorprodusenten din.

Redigert av Hulda (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...