Jump to content

Tilkobling av solcelle-regulator


Nattønsket

Recommended Posts

Hei.

Har kjøpt 2 stk. 40w solcelle-paneler og en regulator. Denne er av typen Uhlmann PR1010.

http://english.uhlmann-solar.de/images/PDF/standardregler/PR2020-IP65_Manual_EN.pdf

 

bilde

Er det slik at panelene skal kobles i den første, batteriet til den andre og så forbruksstrømmen i den siste?
Fra før av har jeg koblet forbruksstrømmen direkte mot batteriet.

 

Jeg har også en laderegulator fra motor (8 hk) koblet på batteriet. Kan jeg koble denne i samme inngang som panelene?

Link to post
Share on other sites

 

Jeg har også en laderegulator fra motor (8 hk) koblet på batteriet. Kan jeg koble denne i samme inngang som panelene?

Nei, det må du ikke gjøre. Du kan ha flere ladekilder mot samme batteri

 

Du kan beholde forbruket ditt rett på batteriet. Hvis du kjører via denne regulatoren vil den beskytte batteriet ved å koble fra forbruket ved lite strøm, men du får ikke strøm igjen før du har ladet opp batteriet endel. Ikke alltid like praktisk

Redigert av Røilen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg undres også på om "forbruksuttaket" fra en slik regulator er dimensjonert til å ta unna maksforbruket i en båt utrustet med masse moderne strømslukere?

 

Jeg tenker som så at denne utgangen kan være kjekk å bruke dersom man har elektronikk som man ønsker å la stå på kontinuerlig i båten (eller ting som av andre grunner kobles utenom hovedstrømsbryter) - eksempelvis noe elektronikk som rapporterer hjem om posisjon (i tilfelle båten blir borte), vær, temperatur, ladespenning på batteriet etc, lensepumpe med nivåvakt, kanskje kjøleskap, dieselvarmer (normalt koblet utenom hovedstrømsbryter for å være sikker på at viften kan gå til apparatet er godt nok nedkjølt), etc. Men igjen, noen av disse greiene (f.eks. lensepumpe i tilfelle båten holder på å synke) ønsker man kanskje å kjøre til batteriet er helt tomt - "run to destruction".

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...