Nattønsket Startet 20.Juli.2014 Del på Facebook Startet 20.Juli.2014 Hei.Har kjøpt 2 stk. 40w solcelle-paneler og en regulator. Denne er av typen Uhlmann PR1010. http://english.uhlmann-solar.de/images/PDF/standardregler/PR2020-IP65_Manual_EN.pdf Er det slik at panelene skal kobles i den første, batteriet til den andre og så forbruksstrømmen i den siste?Fra før av har jeg koblet forbruksstrømmen direkte mot batteriet. Jeg har også en laderegulator fra motor (8 hk) koblet på batteriet. Kan jeg koble denne i samme inngang som panelene? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Røilen Svart 20.Juli.2014 Del på Facebook Svart 20.Juli.2014 (redigert) Jeg har også en laderegulator fra motor (8 hk) koblet på batteriet. Kan jeg koble denne i samme inngang som panelene? Nei, det må du ikke gjøre. Du kan ha flere ladekilder mot samme batteri Du kan beholde forbruket ditt rett på batteriet. Hvis du kjører via denne regulatoren vil den beskytte batteriet ved å koble fra forbruket ved lite strøm, men du får ikke strøm igjen før du har ladet opp batteriet endel. Ikke alltid like praktisk Redigert 20.Juli.2014 av Røilen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Røilen Svart 20.Juli.2014 Del på Facebook Svart 20.Juli.2014 Har panelene dine dioder? Det er viktig hvis de ene ligger i skyggen det andre i sola. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 20.Juli.2014 Del på Facebook Svart 20.Juli.2014 Jeg undres også på om "forbruksuttaket" fra en slik regulator er dimensjonert til å ta unna maksforbruket i en båt utrustet med masse moderne strømslukere? Jeg tenker som så at denne utgangen kan være kjekk å bruke dersom man har elektronikk som man ønsker å la stå på kontinuerlig i båten (eller ting som av andre grunner kobles utenom hovedstrømsbryter) - eksempelvis noe elektronikk som rapporterer hjem om posisjon (i tilfelle båten blir borte), vær, temperatur, ladespenning på batteriet etc, lensepumpe med nivåvakt, kanskje kjøleskap, dieselvarmer (normalt koblet utenom hovedstrømsbryter for å være sikker på at viften kan gå til apparatet er godt nok nedkjølt), etc. Men igjen, noen av disse greiene (f.eks. lensepumpe i tilfelle båten holder på å synke) ønsker man kanskje å kjøre til batteriet er helt tomt - "run to destruction". Sitér dette innlegget https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.