Kogg'Olsen Startet 20.Juli.2014 Del på Facebook Startet 20.Juli.2014 Sleipner - Reverseringshåndtaket kan ikke føres frem/tilbake og båten vil dermed ikke få verken fremover eller bakover. Hva gjør jeg? Gammel sleipner-motor (5/6 hk, 1 syl, 1961, bensin) Frikobling med vridbar propell. Båten fikk inn en del vann i begynnelsen på mai. Tennmekanisme er nå reparert og forgasser er renset. Motor starter fint og går bra på tomgang. Forsøk på beskrivelse av feil: Utfordringen nå er at jeg ikke klarer å føre reverseringshåndtaket (Vertikalt stag med håndtak) frem eller tilbake. Jeg får dermed ikke båten til å gå hverken fremover eller bakover. Selve akselen (med propellhodet i ytre ende) roterer fint når motoren går. (Når koblingsspaken føres til fremre posisjon). Jeg har skrudd av av den vertikale stangen med reverseringshåndtaket og på undersiden ser det ut til at firkantklossen glir fint frem og tilbake på reverseringsbosset. Akselen/røret sitter dønn fast og jeg klarer ikke å rikke på dette selv om jeg legger mye kraft på håndtaket. (Når jeg tar av det lille lokket (foran reverseringshåndtaket og koblingsspaken) så ser jeg at oljen er grå og at det har kommet vann inn i blokka.) Sitér dette innlegget Link to post
gon Svart 20.Juli.2014 Del på Facebook Svart 20.Juli.2014 Merkelig. Dersom du har tatt fra hverandre hele vridningsbraketten, og ting sitter fortsatt fast, har kanskje noe låst seg i propellhuset. Eller så har kanskje aksel og rør irret seg fast i hverandre. Spørs om du ikke må ta båten på land igjen. Vann i olja i girhuset har ikke noe med dette å gjøre. Men skift olja. Sjekk også motorolja. Sitér dette innlegget Link to post
Kogg'Olsen Svart 20.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2014 En liten korreksjon til mitt innlegg: Det er noe bevegelse på reverseringsrøret / akselen. (Sitter strengt talt ikke "dønn fast" som jeg skrev tidligere) Jeg klarer å bevege reverseringshåndtaket noe frem og tilbake, men dette er minimalt. Innspill til hva jeg kan prøve for å ordne dette tas imot med takk !! Sitér dette innlegget Link to post
Kogg'Olsen Svart 23.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2014 (redigert) Tenkte jeg skulle forklare hvordan jeg løste denne. (Sleipner 5/6 hk 1 syl, 1962 mod) Har brukt flere dager på å skru og klø meg i hodet her.. (Sikkert noen som møter samme problem og googler seg inn på dette innlegget senere) Problemet var at røret (reverseringsrøret) som sitter utenpå selve akselen hadde korrodert/irret seg fast i akslingen. Dvs, reverseringsrøret (hvor i ytre ende er propellhodet) ville ikke trekkes hverken frem eller tilbake. Etter mange forsøke ble løsningen å skru av hele reverseringsklemmen (dvs "huset" som er skrudd fast rundt reverseringsrøret). Se bilde under. Jeg sprayet på mye rustløser og brukte en stor trekloss som jeg la på røret og "dunket" i alle retninger. Skrudde fast reverseringsklemmen og brukte denne for å "dunke røret fremover". Skrudde på "lokket med innvendige gjenger" (Bilde: Venstre) og brukte selve reverseringshåndtaket for å "dunke røret bakover". Ga seg til slutt og i dag ble det tur på sjøen :) På bildet under ser man detaljene. Redigert 23.Juli.2014 av Kogg'Olsen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Treskolars Svart 24.Juli.2014 Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 Flott at du fikk det til,lite respons på denne tråden synes jeg. Første gang jeg hører at dette er årsaken Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.