snekkesjarm Startet 21.Juli.2014 Del på Facebook Startet 21.Juli.2014 Hei!Jeg og to kamerater kjøpte en 23" Grimstadsnekke i vår. Denne har vi hatt mange flotte turer med i indre Oslofjord, men for noen uker siden begynte motoren (Sabb 2H) å yte stadig mindre før den til slutt stoppet helt. Nå får vi ikke start på den igjen i det hele tatt. Den mest motorkyndige av oss har feilsøkt motoren som best han kan, uten å få den i gang igjen. Det vil si at vi nå har resignert, og innsett at vi må ha hjelp. Derfor kryper vi til korset, og spør forumet om det er noen i Oslo-området som kan reparere gamle snekkemotorer for en god pris? Hilsen en snekkeentusiast med bratt læringskurve... Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 21.Juli.2014 Del på Facebook Svart 21.Juli.2014 Hei. Etter symptoma med tap av ytelse, hørest det ut som om den ikkje får diesel. Skift dieselfilter, rens sil i fødepumpe, og rens gjerne tanken samtidig. :-D Mvh Diesel248 Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
snekkesjarm Svart 28.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2014 Hei! Vi har forsøkt å gjøre det, men får ingen respons. Vi innser at vi trenger proff hjelp. Vet noen om noen mekanikere i Oslo-området som tar slike oppdrag? Sitér dette innlegget Link to post
christian j Svart 28.Juli.2014 Del på Facebook Svart 28.Juli.2014 Jeg hadde samme problem på en gammel sjark jeg hadde renset alt og fikk ikke luftet etterpå. Monterte en pumpe som hørte til en påhengsmotor tank på innførsels diesel slangen og fikk pumpet diesel fram da startet motoren:-) Sitér dette innlegget Link to post
sjølaks Svart 28.Juli.2014 Del på Facebook Svart 28.Juli.2014 (redigert) Jeg er den angivelig mest motorkyndige av oss. Vi tror nå vi har prøvd det meste, men motoren vil fremdeles ikke starte. Dette er gjort: Justert ventiler (vi mangler TDC-merke på blokka, men har justert etter når ventilene vender) Byttet drivstoffilter og renset sil i pumpe. Vi har sjekket at det kommer diesel fra pumpe og frem til dyser når vi kjører starteren. Vi har også koblet av drivstofftanken og kjørt ren diesel rett i pumpen (etter å ha luftet systemet, selvsagt) for å utelukke at det var skitt eller vann i tanken som var problemet. Vi har tatt ut dysespissene og oppdaget at disse virket til å sitte for fast i dyseholderne (ville ikke gli lett frem og tilbake), og ga disse en forsiktig runde med fin slipepasta, noe som hjalp noe. Vi renset alle dysekomponentene i ren diesel, og satt det sammen igjen. For oss ser det ut som om dysene forstøver dieselen fint (skrudde dysene opp/ned for å sjekke), men det er litt vanskelig å være helt konsekvent sikker når man ikke har så mye erfaring med slike motorer. Jeg klarer ikke helt å se hva som nå kan være galt, for budskapet fra Saab-kjennerene er at "så lenge den får diesel og luft, så bør den starte". Og det gjør den fremdeles ikke. Er litt bekymret for om det kan være noe galt med kompresjonen, ettersom vi heller ikke får liv i den med startgass (WD40). Vi antar at det ville vært veldig nyttig for oss å fått besøk av en skikkelig motorkjenner, som sikkert lettere kan identifisere feil ved å lytte/se etter ting som vi ikke helt har forutsetninger for å legge merke til. Nå har vi brukt noen titalls timer på å klø oss i hodet etter resultatløs feilsøking, og vi vil jo gjerne få brukt båten mer før sommeren er over :) Redigert 28.Juli.2014 av sjølaks (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
christian j Svart 29.Juli.2014 Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 Disse bruker ikke bare miste kompresjon bare det e nokk olje. Men kan måles ska være fra 28 bar og opp . Hvordan ser ventilsetene ut kan være koks sot eller brent er dem brent har motoren vært varm Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 29.Juli.2014 Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 Mulig jeg misforstår det du skriver men stusser litt på ventiljusteringen. Det som uansett er viktig er at det er ventilklaring når ventilene ikke er "aktivert". At de ikke er "stramme" (ventilløfterene) hele tiden. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Bay_liner Svart 29.Juli.2014 Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 Mulig jeg misforstår det du skriver men stusser litt på ventiljusteringen. Det som uansett er viktig er at det er ventilklaring når ventilene ikke er "aktivert". At de ikke er "stramme" (ventilløfterene) hele tiden. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
index Svart 29.Juli.2014 Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 Fem-seks pump med motorolje i hvert sigarettholderhull pleier å øke kompresjonen såpass at den starter. Dere får jo diesel frem til dysene, så da er det egentlig bare kompresjon og litt turtall som skal til for å få start. Med mindre ventilene er stilt så stramt at de ikke stenger da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
sjølaks Svart 29.Juli.2014 Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 (redigert) Kan gå over ventilene én gang til, men mener de skal være justert riktig (0,3 mm klaring). Har også prøvd trikset med motorolje i startsigaretthullene, men dette hjalp heller ikke. Hvordan får jeg undersøkt ventilsetene? Er usikker på hvilken arbeidstemperaturen motoren har holdt under drift, da den ikke har temperaturmåler. Men stort sett har den ikke vært varmere enn at det er mulig å ha hånden på toppen av blokka uten at det er direkte vondt etter bruk. Redigert 29.Juli.2014 av sjølaks (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 29.Juli.2014 Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 Ting du kan sjekke uansett. Har du tilgang til ventilene kan du skekke at de ikke har satt seg, dvs ikke lukker. Har du god kompresjon? Skal være umulig å tørne manuelt uten hjelp av dekompresjonshendlen? Den skal normalt "butte" imot. Står dekompesjonshendlen i riktig posisjon (av) når du sjekker komp? Regner med at dekompresjonshendlen er frakoplet når du stiller ventiler? Prøv evt å løsne dieselrørene ved dysene, gi full gass for å se at det kommer rikelig med diesel ut av røret på hvert støt. Gjør det det monterer du rørene og sveivet motoren til det kommer kraftige stør i rørene, dvs legg hånden på røret. Støtet skal være veldig tydelig. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
index Svart 29.Juli.2014 Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 Dekompresjonshendelen sitter i ventildekselet, og er derfor alltid frakoplet ved ventiljustering. Ventilsetene må du ha toppen av for å sjekke, og da må du i så fall også ha ny toppakning.Men prøv å lufte som Bay_liner sier, skikkelig lufting er alfa og omega på en gammel dieselmotor. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
christian j Svart 29.Juli.2014 Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 Det finnes kamera man kan gå inn i eksos og insug for inspeksjon av ventilsetene har et i hylla men hjelpe dokker dårlig dær;-) kan kjøpes på klas olson . Vist det ikke var hjelp i olje på sylyndre er nok ventiler synderen men prøv å få målt kompresjon før dokker riv fra hverandre motor. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 29.Juli.2014 Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 Kan ikke se at dere har sjekket eksospotten, er den tett får man ikke start. Sitér dette innlegget Link to post
sjølaks Svart 29.Juli.2014 Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 Kan ikke se at dere har sjekket eksospotten, er den tett får man ikke start. Det virker ikke som om denne er tett, da det kommer både røyk og litt olje ut når vi drar starteren. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 30.Juli.2014 Del på Facebook Svart 30.Juli.2014 Den vil sjelden være 100% tett, så noe eksos slipper derfor gjennom. Sitér dette innlegget Link to post
sjølaks Svart 1.August.2014 Del på Facebook Svart 1.August.2014 I dag ville ikke dysene forstøve skikkelig, selv om vi har renset disse. Finnes det verksteder i Oslo-området som kan overhale/trykkteste dyser? Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 2.August.2014 Del på Facebook Svart 2.August.2014 Asker elektrodiesel kan ordne dysene. Kan det være noe krøll med dieselpumpa? Timing/mengde/ trykk? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.