Jump to content

Tur nummer 100 med Bergtatt

Pequod

Recommended Posts

I dag, eller rettere sagt, i går, kjørte jeg min tur nummer 100 med "Bergtatt" siden jeg for første gang prøvde meg bak rattet 4. oktober i fjor. Etter en uke på fjellet var det ti dager siden jeg sist hadde vært ute med båten, så abstinenssymptomene var der i fullt monn! Derfor hadde jeg store problemer med å returnere til båthavna og var ikke inne før etter fire og en halv time i Bunnefjorden...

Siden det var 22.juli og jeg kjente ett av ofrene, stoppet jeg båten og slo av motoren noen minutter etter at jeg hadde passert Presteskjær. I rett linje inn mot land og oppover skauen fra der båten lå da, ligger graven til Bano Rashid, en begravelse jeg deltok i for snart tre år siden. Tok en liten stille stund før jeg fortsatte.

Kjørte helt inn til Solbukta, men fant ut at jeg ikke ville rekke kiosken på Nesset og den gode softisen, så jeg snudde der og kjørte tilbake. Hadde som sagt ikke lyst til å avslutte turen, så jeg kjørte mellom Husbergøya og Skjælholmene og videre inn mot "veikrysset" (som jeg kaller det), mellom Bleikøya, Gressholmen, Lindøya og Hovedøya, før jeg la til babord og kjørte hjem til Oksval mellom Heggholmen og Lindøya.

Fantastisk tur med fantastisk vær og en fin måte å feire tur nummer 100 på! Jeg rakk bare 29 turer før årsskiftet, men er nå oppe i 71 turer i år. Synes jeg fortjente ankerdrammen jeg tok når jeg lå fortøyd i båsen! :smiley:

Her følger noen bilder fra turen.

bilde

Litt utenfor Presteskjær hvor jeg tok meg en stille stund uten motor.

bilde

Litt uskarpt, men jeg tar det med likevel...

bilde

Ble for sent oppmerksom på muligheten, så jeg glippet litt på dette. Hadde egentlig planlagt å knipse når seilbåten var rett under sola...

bilde

På vei inn mot det jeg kaller "veikrysset". Hadde en gammel tresnekke foran meg med akterlanterne som blinket hele tiden, trodde jeg, men etter å ha tenkt meg om kan det jo ha vært flagget som blåste foran lanterna med ujevne mellomrom...

Redigert av Pequod (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...