Oggi Startet 23.Juli.2014 Del på Facebook Startet 23.Juli.2014 Jeg er veldig fornøyd med både båten og motoren, men skulle gjerne sett at marsjfart lå høyere enn 5 knop med 1800 omdreininger. Legger ved bilde av propellen (FØR rengjøring i vår!). Vet ikke sikkert de eksakte målene, men håper at erfarne båtfolk kan anslå hvilken propell jeg har - og ikke minst - om det er riktig propell for denne båten. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 23.Juli.2014 Del på Facebook Svart 23.Juli.2014 Det må vel være over skrogfart, altså veldig bra med mindre du ordner med flaps osv . Er vel ikke en planende båt dette så de siste 2 knopene blir vel neppe verd innsatsen? Men for lavt marstjurtall er jo ikke bra for motor. Om du sjekker nøye så finner du tallene for stigning osv på propellen. Sitér dette innlegget Link to post
Oggi Svart 23.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2014 En rekke andre Sollux-eiere rapporterer om fartsnivåer på rundt 10. Har sett alt fra 7 til 15 knop. Båten har Sollux sin originale flaps, og tåler så vidt jeg forstår ganske mye større fart enn det jeg klarer å oppnå. Er det propellvalget? Er det gearet? Eller andre ting jeg skal fokusere på... Bildet er fra monteringen av badeplattform nå i vår, så all den strikken er borte nå ! Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 23.Juli.2014 Del på Facebook Svart 23.Juli.2014 Ok. Om du sikter på opp mot 10 knop så ville mao motoren di ligge på noe nær max turtall med propellen du har nå, om max turtall er en del over 3000 omdreininger. Det betyr kanskje at motoren er for svak, eller at du kanskje vil klare 7-8 knop med en lettere propp. Hvor mange omdreininger klarer du max? Og hastighet? Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 24.Juli.2014 Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 Selv hadde eg 10 knop på max og normalt 7-8 knop (gps)på marsjfart på min Sollux med Yanmar 34 hk Sitér dette innlegget Link to post
Oggi Svart 24.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 Pinkvin: Jeg har ikke målt nøyaktig, men rundt 3000 kan nok stemme. Maks hastighet jeg har oppnådd (GPS) er 6,8. "Lettere propell" skriver du - betyr det mindre diameter eller ...? eysteind: Det er der jeg også ønsker meg! Hvilken propell hadde du, 3 - eller 4-bladet ? - dimensjon? Sitér dette innlegget Link to post
KennethStrand Svart 24.Juli.2014 Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 (redigert) Jeg har selv hatt en Risør 25 med en 636 motor. På 2400 rpm holdt jeg en marsjfart på 7 knop. På maks 2800 rpm klarte jeg 8 knop. Tror det vil være ca den samme farten på din. Jeg brukte som regel 2200 rpm pga redusert støy om bord. Da holdt jeg en fart på mellom 6,5 og 6,8. Og da var forbruket ca 3,5 liter pr time. Og det viste seg at turtelleren om bord viste ca 200 rpm for lite. Redigert 24.Juli.2014 av KennethStrand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 24.Juli.2014 Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 Husker desverre ikkje dimmensjon, men det var treblader Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 24.Juli.2014 Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 Hei Oggi.6.5 høres lite ut.Hvor mange hester er det i motoren din?Solluxen er en halvplanende båt som med 40 hk vil klare ca 12 knop.En del av båtene har 49 Perkins å går da ca 13/14 knop på fullt.Med en 30 hk Yanmar feks.skal den kunne toppe 10 knop. Propellen din ser grei ut men det har jo også med gearet å gjøre,utveksling altså fart på akslingen.Om du lett får maxturtall på motoren og kanskje litt over,kan du nok gå opp en dimensjon på propellen.Det skal stå stemplet på denne hvilken dimensjon den har.Om de har 3 eller fire blader på prop.har lite å si på farten,ofte gir 3bladeren litt mer fart mens en 4blader går stillere med mindre vibrasjoner. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Bøljan Svart 24.Juli.2014 Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 Denne båt og motor bør klare 10 knop, opp mot 3000 rpm tåler fint OM 636. Du oppgir 1800 rpm på maks. Mao har du for stor propell. Sitér dette innlegget Link to post
idars Svart 24.Juli.2014 Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 Min sollux 24 som jeg hadde for noen år siden gjorde 10 knop på full gass med en om636 og jeg hadde ikke flaps, men husker dessverre ikke turtall eller størrelse på propell. Så burde jo være mulig å få mer fart på din også. Byttet til en ny 38 hk sabb/iveco å da gjorde båten 12 knop Sitér dette innlegget ELWARO 30 bor på SØNDELED Link to post
Jadarholm Svart 24.Juli.2014 Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 Hei. Høres ut som om du har for liten propell. Jeg byttet akkurat fra en trebladet 18x14 til en trebladet 18x18 med noe større bladareal. Gikk fra 10 til 13 knop med min perkins 104-22 50hk. Girutveksling 2,14:1. Maks turtall i fri 2800rpm. I gir 2600. Jeg har ikke flaps på min sollux 24ac men vurderer og montere det. Du skriver lite om hvor mange hk, girutveksling og turtall du har. Vet dessverre ikke spec til din motor. Jeg kan til info nå marsje mellom 10 og 11,5 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 24.Juli.2014 Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 OM 636 er en 36 hk motor, han skriver at ikke klarer mer enn 1800 omdr. På maks. Da har han ikke for liten propell....men for stor. Sitér dette innlegget Link to post
Jadarholm Svart 24.Juli.2014 Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 Han skriver at han gjerne skulle hatt mer enn 5 knop med 1800rpm. Skriver også at den går 6,5 på maks. Han har hatt 6,8 på GPS. Han har vel ikke oppgitt maks oppnådde turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 24.Juli.2014 Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 Men jeg er tilbøyelig til å tro at ts rett og slett har dårlig norsk i den setningen og faktisk mener noe helt annet en hva han skriver.:-) Tror jeg... Ts må på banen her Sitér dette innlegget Link to post
KennethStrand Svart 25.Juli.2014 Del på Facebook Svart 25.Juli.2014 (redigert) Etter de papirene jeg hadde på min båt skulle maks være 2800 rpm og marsj skulle være 2400 rpm. Jeg lånte et apparat så jeg fikk sjekket turtelleren om bord. Den viste feil. Redigert 25.Juli.2014 av KennethStrand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Oggi Svart 25.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2014 "Han skriver ... " Det jeg har oppgitt er flg: Ved marsjfart på 1800 (et nivå jeg fikk anbefalt av forrige eier) - gjør båten ca 5 knop. Den går veldig økonomisk på dette nivået. Drar jeg opp turtallet til ca 3000 (omtrent maks av det jeg kan oppnå) dobles forbruket og jeg oppnår ca 6,5. Motoren er en Mercedes 636 som gir 36 hk. Ser at noen oppgir 40 hk når de omtaler denne motoren. Propellen kjenner jeg ikke data på, og ettersom båten ligger på sjøen nå så er det vanskelig å dukke ned for å finne hva som er stemplet på den. Men - av alt dere skriver her - så skjønner jeg at det burde være mer å hente. I alle fall to - tre knop. Jeg skal gjøre noen forsøk og rapportere resultatene etterhvert. Takk så langt! Sitér dette innlegget Link to post
KennethStrand Svart 25.Juli.2014 Del på Facebook Svart 25.Juli.2014 På min Risør kjørte jeg med ca 2200 rpm pga redusert støy om bord. Holdt da et snitt på ca 6,5 knop. Forbruket var da på fine 3,5 liter pr time. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 25.Juli.2014 Del på Facebook Svart 25.Juli.2014 Med de data du oppgir nå så forandrer det saken vesentlig. Du må opp i propell størrelse, en som gir deg et maks turtall 2750 omdr. Da vil jeg tro at du oppnår en fart på ca 8 knop ved 2400 omdr. Noe gir akseptabelt forbruk og støy. Mercedes 636 er en skikkelig sliter som du neppe klarer å knekke om den får normalt stell og vedlikehold. Sitér dette innlegget Link to post
Jadarholm Svart 25.Juli.2014 Del på Facebook Svart 25.Juli.2014 En annen ting som var feil i min båt når jeg kjøpte den var at toalettet bak i akterkabinen ikke var tett. Det sitter en pakning på lokket som må være tett. Hvis den ikke er det kan du få luft ned i propellen og "spinne". Det kan også hende at du får vann inn i båten der. Høres merkelig ut om du kun øker fart med 1,5 knop på de siste 1200rpm. Ved 1800rpm har du jo ca 360 rpm per knop. Ganger vi 360 rpm med 6,5 knop ender vi på 2340 rpm. Vet jo at dette er teoretisk og at slipprosent endres i forskjellig fart, men trodde ikke det skulle være så dramatisk uansett. Jeg har nå ca 6,2 knop ved 1400 rpm og 12,7 knop ved 2600 rpm Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 25.Juli.2014 Del på Facebook Svart 25.Juli.2014 Sollux 24 har raske skrog. En bekjent hadde en 24 Ac med 60 hk VP som tangerte 14 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Jadarholm Svart 25.Juli.2014 Del på Facebook Svart 25.Juli.2014 Skrur du av propellmutteren står sannsynligvis størrelsen på propell der. Sitér dette innlegget Link to post
Oggi Svart 29.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 Var i båten en tur og tok bilde av gear-boksen. Umulig å finne noen modellbetegnelse eller fabrikat, det eneste er tallet 178 som er stemplet inn ett sted på toppen (ses til venstre midt på bildet) og 113 som er stemplet lengre bak. Du ser de to første sifrene stemplet vertikalt nederst i bildet.. mens 3 tallet er dekket av eksosslangen. Kan noen gjenkjenne hvilket gear jeg har og i tillegg tyde de to tallkodene. Hva står de for? Har ett eller begge noe med utvekslingen å gjøre? Motor er oppgitt til å være en -83 modell, gear vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Barstad Svart 29.Juli.2014 Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 Soluxen har vel fortregningsskrog, så antall blader på propellen skal vel være tre. Dette er i allefall hovedregelen. Sitér dette innlegget Link to post
Barstad Svart 29.Juli.2014 Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 Prøver igjen, fortrengningsskrog.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.