Jump to content

Sollux 24 med OMC636 - burde gi mer enn maks 6,5 knop?


Oggi

Recommended Posts

Har den det? Så vidt jeg har skjønt så er denne mye mindre fortrengningsskrog enn feks Joda 24 og Nidelv 24.

Sollux 24 er nok mer som Master 680. Legger seg mer oppe på vannet i stedet for å grave seg ned.

Man ser tydelig forskjell på skroget under vannlinjen når de ligger på land.

Link to post
Share on other sites

Prøver igjen, fortrengningsskrog....

 

Den blir ikke mer fortrenger av at du stadig gjentar deg selv. Solluxen har et veldig lettdrevet skrog med mye løft, og er derfor ikke et typisk deplasementskrog.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

 

 

Den blir ikke mer fortrenger av at du stadig gjentar deg selv. Solluxen har et veldig lettdrevet skrog med mye løft, og er derfor ikke et typisk deplasementskrog.[/quotee

 

 

Det var vel ikke slik at jeg til stadighet gjentar meg selv, men mer en oppretting av en skrivefeil... Uansett flisespikkeri, er det mange som mener at Solluxen ikke har et deplasementskrog, eller et fortrengningsskrog?

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke Sandvikbåtene så godt at jeg kan ha noen formening om det, men det kan jo hende at de har et mer typisk snekkeskrog/deplassementskrog? Da er det vel ikke mere å hente. For Sollux er det litt annerledes, og fartspotensialet er nok det dobbelte om en har rett motor, gear og propell.

 

Jeg ser av motorens instruksjonsbok at Bertel O. Steen leverte OM 636 i standardleveranser med -

 

ZF type BW6-30 mekanisk reduksjons- og reverseringsgear med reduksjon 2 : 1 (3 : 1) dreieretning styrbord.

og videre: Trebladet fast propell med ferdig kon, for reduksjon 2,14 : 1, diameter 15".

 

Om det er dette som idag sitter på min båt vites ikke. Dersom noen kjenner til dette gearet så ville det vært fint om de kunne fortalt meg om det bildet jeg har lagt inn av mitt gearhus (øverst på siden her) - er et slikt gear. Da har detektiv Oggi kommet ett skritt videre. Om noen kan anslå diameter på propellen min samtidig så er lykken komplett. Drar på tur i helgen og skal få prøvd ut maksfart, turtall mv.

Link to post
Share on other sites

Hei. Når jeg sammenligner bilde av din propell og bilder jeg har av min propell, vil jeg si at din vertfall ikke ser mindre ut. Jeg har en 18x14 på bildene mine. Har nå byttet til 18x18.

 

Du kan egentlig ganske enkelt måle propellen din ved å åpne toalettet bak i båten og stikke ned handa med et metermål. Du prøver med beste evne å måle fra senter aksel til enden av et propellblad og ganger med to. Da har du diameter. Hvis du måler i cm deler du bare på 2,54 så har du tommermålet.

 

Det er vel noe mer vanskelig å måle stigningen på propellen, den er jo også veldig relevant i denne problemstillingen.

Link to post
Share on other sites

Var som nevnt ute i helgen og fikk målt turtall og maksfart. Med fare for at med- og motstrøm har spilt inn synes det som at:

  • maks turtall er 2800, = ca 7 knop.
  • ved 2200 = ca 6,5.
  • ved 1800 = ca 5,3.

Synes selv at det er lite forskjell fra 2200 til 2800?

Jeg har ikke målt forbruk.

 

Så en digresjon: På vei mot hjemmehavn kom et plutselig og uventet fall i turtallet, Det varte noen sekunder og deretter virket det som om alt var i orden igjen. Jeg har hatt seilbåt stort sett hele livet, og var dypt skeptisk da jeg etter motorbåtkjøp i vår var prisgitt å stole på Jernhesten som den eneste fremdriftskilden. Noe disse få sekundene fikk meg til å kjenne på en gang til. Er dette "noe en bare må bli vant til" - "noe som skjer en gang i blant" eller er det åpenbare ting jeg bør sjekke? Noen som har et tips?
I forkant hadde vi hatt litt sjø over Oslofjorden, marsjet i 2200 o/m - og alt hadde fungert perfekt. Helt til vi kom inn i smulere farvann rundt Nesoddtangen. Oljetrykk, temperatur var helt normalt hele tiden.

Link to post
Share on other sites

Denne motoren skal vel ha et maxturtall på 3200-3500 alt etter årsmodell, så du har i alle fall en for tung propell siden du ikke oppnår dette. Sjekk maxturtall, propellstørrelse og utveksling, og få noen til å beregne hvilken propell du burde ha. Og sjekk at turtelleren viser rett også, det er slett ingen selvfølge...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ja, synes det var rart at jeg ikke kom opp i mer enn 2800. Iflg instruksjonsboka står det riktignok 3000, men sannelig om jeg vet. Det er ikke en gang sikkert at instruksjonsboka er utgitt samtidig med denne motoren, så det kan være endringer. Antatt årsmodell motor er 83.

 

Som standard ble de levert med 15" propell, men er som sagt usikker på om det er en slik jeg har. Virker stor synes jeg - og blir den større blir vel avstanden til skrogbunn for liten. Hva er minimum klaring?

Jeg får dykke ned og ta mål. Jobber parallelt med å få frem data for girutvekslingen også. Standardleveransen sier 2,14 : 1. Men er som sagt usikker på hvilken gearboks som er montert. Kommer tilbake når jeg har flere fakta.
Takk så lenge!

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg ser at du egentlig har funnet ut av det allerede på egenhånd.

 

Det ligner stygt på et ZF BW6 M. Det finnes i to varianter, prinsipielt like innvendig, men kløtsj og kjede er forskjellig. Jeg husker ikke akkurat om det er tannkjede og store klutsjer, eller rullekjede og store kløtsjer. Tannhjulene til kjededriften er ihvertfall ganske forskjellige. Jeg har ikke delt et slikt gear på minst 15 år, og husker derfor lite av det sånn uten å lete i gamle bøker.

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...