BEG Startet 17.April.2005 Del på Facebook Startet 17.April.2005 Hadde "innetjeneste" idag. Rydding og vasking. Og, gikk over interiøret som er av lakkert teak med teakolje. Type "møbel-polish". Det ble synlig endring, treet virket friskere og ikke minst blankere. Men, så tenkte jeg (og nå her jeg fått vondt i hodet ) : Har dette egentlig noe for seg? Vil oljen trekke inn i det hele tatt, eller blir effekten rakst borte?? Det er såpass mye arbeid at jeg gidder ikke gjøre det en gang til, om det ikke har "dokumenterte" effekter på sikt. Noen som vet? Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Trond M. Svart 17.April.2005 Del på Facebook Svart 17.April.2005 Du bør nok gå på med lakkfjerner først ... Fra en som har fjernet alt for mye solsprukken lakk, og har sverget å aldri lakkere der solen kommer til. mvh Trond M. Sitér dette innlegget Link to post
fernanda Svart 18.April.2005 Del på Facebook Svart 18.April.2005 Vi går over innredningen i båten to ganger med møbelpolish, en ved utsettingen og en ved opptak. Ser da at teaken blir blank og fet, og holder seg fet frem til høsten. Mener selv at dette er bra for treverket, men vet ikke. Forrige eiere har også gjort dette og båten ser ut som ny innvendig, selv om den er 24 år! gammel. Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
Capella Svart 18.April.2005 Del på Facebook Svart 18.April.2005 Vi gjør akkurat det samme som Fernanda, bare at vi ikke lenger bruker møbelpolish. Vi har siden 2001 brukt Vaselinolje, og etter vår erfaring er dette bedre, i tillegg til at den kan brukes på alle materialer, tre, plast, alu,stål, skai , ja faktisk det meste. Capella Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.April.2005 Del på Facebook Svart 18.April.2005 Vi har siden 2001 brukt Vaselinolje, og etter vår erfaring er dette bedre, i tillegg til at den kan brukes på alle materialer, tre . . . plast .Og til å smøre inn skroget om høsten er den også utmerket. Og tre, ja, - meget bra for kjøkkenbenken hjemme av eik! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
I.E Svart 19.April.2005 Del på Facebook Svart 19.April.2005 Hittade en flaska möbelpolish som den första ägaren använt i båten. Inredningen är i perfekt skick och båten är nu 17 år gammal. Därför har jag fortsatt med möbelpolish under de 2 år jag varit ägare och är mycket nöjd med reultatet, dessutom luktar det mycket gott i båten efter en behandling. https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2705/Kartbord.jpg / Dan Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 19.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2005 Takker for tilbakemeldinger. Det blir nok å gå over innredningen 1-2 ganger i året. Særlig i de områder hvor sola kommer inn. Teaken er vesentlig mørkere nede i "sokkel-etasjen" der sola ikke kommer direkte inn. Det med vaselinolje var av interesse. Hvor får man kjøpt det? Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Lars H. Svart 19.April.2005 Del på Facebook Svart 19.April.2005 Det med vaselinolje var av interesse. Hvor får man kjøpt det?Byggvare, jernvare, OBS osv. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
jensemann2 Svart 19.April.2005 Del på Facebook Svart 19.April.2005 Jeg kjøpte noe som heter EDELOLJE. Malte det på i 3 strøk på teakfineren inne i båten. Det ble et flott resultat. Edeloljen stivner og blir som en slags lakk. Vet egentlig ikke hva det er for noe i den, men det ble et speilblankt resultat. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 19.April.2005 Del på Facebook Svart 19.April.2005 Takker for tilbakemeldinger. Det blir nok å gå over innredningen 1-2 ganger i året. Særlig i de områder hvor sola kommer inn. Teaken er vesentlig mørkere nede i "sokkel-etasjen" der sola ikke kommer direkte inn. <{POST_SNAPBACK}> Innsetting med diverse oljer hjelper nok dessverre ikke mot falming. Solen er ubamhjertig slik. Men det hjelper selvsagt mot uttørring og gjør alt mye triveligere og finere. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Capella Svart 19.April.2005 Del på Facebook Svart 19.April.2005 Vaselinolje får du kjøpt i malingforretninger. Billig er den også kr. 72.- / liter. Sitér dette innlegget Link to post
Haakon Svart 19.April.2005 Del på Facebook Svart 19.April.2005 Er det noen som har erfaring med Selaclean Teakpolish? Tenkte å prøve denne under dekk, synest at lukta av oljen sitter svært lenge. Sitér dette innlegget Link to post
Sinus_nor Svart 20.April.2005 Del på Facebook Svart 20.April.2005 Kjøpte selv Selaclean Teakpolish, men siden den bare er til "innendørs bruk" fikk jeg ikke bruk for den. Tested den derfor på spisebordet hjemme, som trengte litt olje, ingen lukt - bra resultat. Sitér dette innlegget Link to post
Ludde Svart 20.April.2005 Del på Facebook Svart 20.April.2005 (redigert) Upigmenterte oljer hjelper desverre ikke mot sola, som det er sagt her tidligere. Det eneste som motstår UV-stråler er pimenter, slik at dersom noe skal hjelpe må det inneholde litt farge. Ellers har jeg opp gjennom årene brukt teakolje på lakerte flater i båten. Dette skal tette eventuelle porer og hindre at vann trenger inn i lakkfilmen, og ødelegge denne. Har gjort dette ved sesongstart, og ikke minst før vinteropplag. Resultatet har vært at lakken har holdt seg veldig bra gjennom vinteren, og sesongen. Vil tro at møbelpolish etc. vil ha samme effekten. Bortkastet? Etter min erfaring- absolutt ikke. Redigert 20.April.2005 av Ludde (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
Arnstein Svart 20.April.2005 Del på Facebook Svart 20.April.2005 Ellers har jeg opp gjennom årene brukt teakolje på lakerte flater i båten. Dette skal tette eventuelle porer og hindre at vann trenger inn i lakkfilmen, og ødelegge denne. Har gjort dette ved sesongstart, og ikke minst før vinteropplag. Resultatet har vært at lakken har holdt seg veldig bra gjennom vinteren, og sesongen. <{POST_SNAPBACK}> Jeg også bruker teakolje på lakkerte flater. Kom til å tenke på om oljen kan løse opp lakken og at møbelpolish muligens er mer korrekt å bruke? Har noen synspynkter på det? Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Ludde Svart 20.April.2005 Del på Facebook Svart 20.April.2005 .........er mer korrekt å bruke? Har noen synspynkter på det? <{POST_SNAPBACK}> Tror ikke det er noe problem Arnstein. Teakolje er løst i White Spirit, og det vil ikke løse opp lakken. Normalt benytter båtbyggere 2-k lakk til innredning, og selv om de/du bruker 1-k lakk fra butikken, er dette ikke noe problem. Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
mentor70 Svart 10.August.2012 Del på Facebook Svart 10.August.2012 Jeg har testet vaselinolje på min lakkerte teak, og det ble bare klin. Oljen separerte seg også og la seg som små dråper. Det må finner noe annet som kan brukes som hever finishen på den lakkerte teaken. Voks eller noe? Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 10.August.2012 Del på Facebook Svart 10.August.2012 Brukte JO-NI møbelpolish i våres, ble blankt og fint, leste også på flaska at den inneholdt vaselinolje så begge deler funker nok bra. Deilig lukt av JO-NI`en i allefall!! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
finnmarken Svart 10.August.2012 Del på Facebook Svart 10.August.2012 Vaselinolje på teaken virker interessant. Møbelpolish må man imidlertid være mer forsiktig med dersom denne inneholder silikon. Silikonen vil gi deg kjempetrøbbel dersom du skal pusse ned og olje/lakke på nytt. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 10.August.2012 Del på Facebook Svart 10.August.2012 Jeg har brugt bivoks med fint resultat på både min nuværende mahogni-indretning og på den forrige, der havde aptering i hvid eg. Brugte det også på fenderlisten. Naturprodukt :-) Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 10.August.2012 Del på Facebook Svart 10.August.2012 I Astor har vien hel Burmaskog av teak. Jeg bruker Selaclean Teakolje et par ganger i sesongen og fruen er godt fornøyd. Vi har persienner blendet for salongen når Astor ikke er i bruk. Det sparer stoff og treværk for mye bleking. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
@ArneO Svart 10.August.2012 Del på Facebook Svart 10.August.2012 Jeg har benyttet Respect SuperShine i år. Synes resultatet ble veldig bra med det og kommer nok til fortsette med det Kjøpte den på Maritim Sitér dette innlegget Båtplassen-presentasjon av båtenS/Y Camilla - blog / logg Link to post
Euklid Svart 10.August.2012 Del på Facebook Svart 10.August.2012 Brukte JO-NI møbelpolish i våres, ble blankt og fint, leste også på flaska at den inneholdt vaselinolje så begge deler funker nok bra. Deilig lukt av JO-NI`en i allefall!! JO-NI er gode greier, men vaselinolje gjør akkurat samme nytte til langt lavere pris -- om enn typisk i mindre praktisk innpakning ... Jeg har en stor flaske vaselinolje i en cockpitbenk, og en liten flaske JO-NI i en hylle for litt kjapp smågnikking her og der. Klarer ikke se annet enn at resultatet er klin likt. Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 10.August.2012 Del på Facebook Svart 10.August.2012 Har testet på noe teak i år. Pusset vekk all lakk, og la det i en verandakasse fylt med 50/50 blanding vaselinolje og whitesprit. Lot det ligge der og kose seg en ukes tid. Tørket av det overflødige og lot det ligge en ukes tid. Etter det brukte jeg ren vaselinolje et par strøk. Like pent nå trekvart år etter. All teak får samme behandling til vinteren. Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
mentor70 Svart 11.August.2012 Del på Facebook Svart 11.August.2012 Jeg har benyttet Respect SuperShine i år. Synes resultatet ble veldig bra med det og kommer nok til fortsette med det Kjøpte den på Maritim Benyttet du dette på teak som var oljer eller lakkert fra før? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.