Jump to content

Bortkastet jobb - møbel-polish på innredningen?

BEG

Recommended Posts

Hadde "innetjeneste" idag. Rydding og vasking. Og, gikk over interiøret som er av lakkert teak med teakolje. Type "møbel-polish". Det ble synlig endring, treet virket friskere og ikke minst blankere. Men, så tenkte jeg (og nå her jeg fått vondt i hodet :sad: ) : Har dette egentlig noe for seg? Vil oljen trekke inn i det hele tatt, eller blir effekten rakst borte??

Det er såpass mye arbeid at jeg gidder ikke gjøre det en gang til, om det ikke har "dokumenterte" effekter på sikt.

Noen som vet?

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Vi går over innredningen i båten to ganger med møbelpolish, en ved utsettingen og en ved opptak. Ser da at teaken blir blank og fet, og holder seg fet frem til høsten. Mener selv at dette er bra for treverket, men vet ikke.

Forrige eiere har også gjort dette og båten ser ut som ny innvendig, selv om den er 24 år! gammel.

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Vi har siden 2001 brukt Vaselinolje, og etter vår erfaring er dette bedre, i tillegg til at den kan brukes på alle materialer, tre . . . plast .

Og til å smøre inn skroget om høsten er den også utmerket. Og tre, ja, - meget bra for kjøkkenbenken hjemme av eik!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Takker for tilbakemeldinger. Det blir nok å gå over innredningen 1-2 ganger i året. Særlig i de områder hvor sola kommer inn. Teaken er vesentlig mørkere nede i "sokkel-etasjen" der sola ikke kommer direkte inn.

Det med vaselinolje var av interesse. Hvor får man kjøpt det?

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Takker for tilbakemeldinger. Det blir nok å gå over innredningen 1-2 ganger i året. Særlig i de områder hvor sola kommer inn. Teaken er vesentlig mørkere nede i "sokkel-etasjen" der sola ikke kommer direkte inn.

<{POST_SNAPBACK}>

Innsetting med diverse oljer hjelper nok dessverre ikke mot falming. Solen er ubamhjertig slik. Men det hjelper selvsagt mot uttørring og gjør alt mye triveligere og finere.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Upigmenterte oljer hjelper desverre ikke mot sola, som det er sagt her tidligere. Det eneste som motstår UV-stråler er pimenter, slik at dersom noe skal hjelpe må det inneholde litt farge.

Ellers har jeg opp gjennom årene brukt teakolje på lakerte flater i båten. Dette skal tette eventuelle porer og hindre at vann trenger inn i lakkfilmen, og ødelegge denne. Har gjort dette ved sesongstart, og ikke minst før vinteropplag. Resultatet har vært at lakken har holdt seg veldig bra gjennom vinteren, og sesongen. Vil tro at møbelpolish etc. vil ha samme effekten.

Bortkastet? Etter min erfaring- absolutt ikke.

Redigert av Ludde (see edit history)

Hilsen Ludde

Ellers har jeg opp gjennom årene brukt teakolje på lakerte flater i båten. Dette skal tette eventuelle porer og hindre at vann trenger inn i lakkfilmen, og ødelegge denne. Har gjort dette ved sesongstart, og ikke minst før vinteropplag. Resultatet har vært at lakken har holdt seg veldig bra gjennom vinteren, og sesongen.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg også bruker teakolje på lakkerte flater. Kom til å tenke på om oljen kan løse opp lakken og at møbelpolish muligens er mer korrekt å bruke? Har noen synspynkter på det?

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

• 7 år senere...

Brukte JO-NI møbelpolish i våres, ble blankt og fint, leste også på flaska at den inneholdt vaselinolje så begge deler funker nok bra. Deilig lukt av JO-NI`en i allefall!!

JO-NI er gode greier, men vaselinolje gjør akkurat samme nytte til langt lavere pris -- om enn typisk i mindre praktisk innpakning ... Jeg har en stor flaske vaselinolje i en cockpitbenk, og en liten flaske JO-NI i en hylle for litt kjapp smågnikking her og der. Klarer ikke se annet enn at resultatet er klin likt.

Har testet på noe teak i år. Pusset vekk all lakk, og la det i en verandakasse fylt med 50/50 blanding vaselinolje og whitesprit. Lot det ligge der og kose seg en ukes tid. Tørket av det overflødige og lot det ligge en ukes tid. Etter det brukte jeg ren vaselinolje et par strøk. Like pent nå trekvart år etter. All teak får samme behandling til vinteren.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...