Flyrikk Startet 24.Juli.2014 Del på Facebook Startet 24.Juli.2014 Kjøleskapet mitt sluttet plutselig å virke. Jeg har målt spenningen inn. Den får 14 volt så tror ikke det er feilen. Jeg har også målt på termostaten. Den får også spenning inn og ut. Noen med ide på hvor jeg kan feilsøke videre? Sitér dette innlegget Mitt prosjekt. Barracuda Daycruiser fra 80 tallet: https://baatplassen.no/i/topic/95213-prosjekt-barracuda-23/ Link to post
glalaks Svart 24.Juli.2014 Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 Min kjøleboks funker bare når motoren går. Vet ikke hva som gjør det, men sparer strøm i det minste;) Har du prøvd å starte? Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Flyrikk Svart 24.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 Jepp. Og landstrøm. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt. Barracuda Daycruiser fra 80 tallet: https://baatplassen.no/i/topic/95213-prosjekt-barracuda-23/ Link to post
KongKing Svart 24.Juli.2014 Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 Kaput kjøleskap Kk Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.Juli.2014 Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 Virker lyset i skapet? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Flyrikk Svart 24.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 Tror ikke det er noe lys på den. Har ikke sett det hvertfall. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt. Barracuda Daycruiser fra 80 tallet: https://baatplassen.no/i/topic/95213-prosjekt-barracuda-23/ Link to post
hegra Svart 24.Juli.2014 Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 Jeg har nesten full batterispenning mellom batteri + pol og skroggjennomføring som er tilsluttet motor med gummislange. Men aldri om jeg hadde fått et kjøleskap til å gå med minuskabel tilkoblet skroggjennomføringen. Altså er ikke mitt multimeter det helt store for slik måling. Bruker derfor prøvelampe når jeg skal være sikker på om det er kontakt mellom batteri + og -. Som Lars H skriver ville lyset i skapet gitt et tegn til at det virkelig er kontakt, så sjekk minus og + en gang til. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 24.Juli.2014 Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 Hadde samme problem som deg jeg å, målte 12v, men ville ikke starte. Når jeg koblet utenom termostaten gikk det bra. Jeg kjøpte ny termostat, mente det kom på rundt 500kr. Sitér dette innlegget Link to post
flipflap Svart 24.Juli.2014 Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 Tror denne har bd35 kompressor. I så fall Er det en utgang for lysdiode. Her vil den blinke feilkode. Sitér dette innlegget Link to post
Flyrikk Svart 24.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 Hadde samme problem som deg jeg å, målte 12v, men ville ikke starte. Når jeg koblet utenom termostaten gikk det bra. Jeg kjøpte ny termostat, mente det kom på rundt 500kr. Så hvis man bare kobler de to røde pluss som går inn i termostaten sammen så kan det funke? Hadde vært fint å kunne feilsøkt termostaten på en måte. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt. Barracuda Daycruiser fra 80 tallet: https://baatplassen.no/i/topic/95213-prosjekt-barracuda-23/ Link to post
jørn Svart 9.August.2014 Del på Facebook Svart 9.August.2014 Stemmer, koblet disse to sammen. Sitér dette innlegget Link to post
Flyrikk Svart 3.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2015 Hei, Sliter fortsatt med å få dette til å gå igjen. Skapet mitt er koblet på følgende måte: Batteri pluss går til sikring (15a) videre til termostat, videre derfra inn på + på koblingsboksen festet på kjøleskapet. Batteri minus går direkte til - på koblingsboks. Nedenfor på koblingsboksen så er det jumpet mellom C og P, og C og T. Av de som er jumpet (koblet sammen) måler jeg kun spenning på T. Den viser ca 5V. Vet noen om dette stemmer? Regner med det er riktig koblet for det har jo virket 3 sesonger, men er litt usikker på hvorfor jeg kun får 5 volt når jeg måler T. Håper noen vet :) Sitér dette innlegget Mitt prosjekt. Barracuda Daycruiser fra 80 tallet: https://baatplassen.no/i/topic/95213-prosjekt-barracuda-23/ Link to post
Byomsen Svart 3.Juni.2015 Del på Facebook Svart 3.Juni.2015 Har du kjent på kompressoren om den "durer"? Hvis kompressor ikke går/"durer" så kan det være kaputt startanordning (Kondensator) Sitér dette innlegget Link to post
Flyrikk Svart 3.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2015 Null during. :( Sitér dette innlegget Mitt prosjekt. Barracuda Daycruiser fra 80 tallet: https://baatplassen.no/i/topic/95213-prosjekt-barracuda-23/ Link to post
JRK Svart 3.Juni.2015 Del på Facebook Svart 3.Juni.2015 Problemet med kjøleskap er at de har en automatikk som slår av kompressoren om spenningen blir for lav. Samtidig er det slik at kompressoren trekker mellom 5 og 10 ganger normal kompressorstrøm I startøyeblikket. Har du en litt dårlig forbindelse eller for lite kvadrat på tilførselsledningene, blir gjerne spenningsfallet så stort at det ikke starter Du bør prøve å måle spenningen inn på kjøleskapet I det øyeblikket det prøver å starte. Sett termostaten på null og så på igjen, mens du males spenningen. Det kan selvfælgelig være mange andre feil også... Sitér dette innlegget Link to post
Byomsen Svart 3.Juni.2015 Del på Facebook Svart 3.Juni.2015 Null during. :( Her er manualen, til kompressoren jeg tror du har: http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=10&ved=0CFAQFjAJ&url=http%3A%2F%2Fwww.manins.net.au%2Fmotorhome%2Fdanfoss_instructions.pdf.sav&ei=SUxvVZTAOIStswGg-5ygCg&usg=AFQjCNEttzic5q9rtjlnDZU_PrvoaGIUsQ Hvis du kobler en lampe mellom + og "D", kan det være du får opp en feilkode. Sitér dette innlegget Link to post
Flyrikk Svart 3.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2015 Takk for hjelp. Skal teste ut litt. Har ikke diode liggende men kanskje det går med prøvelampe? Blir vel ikke rare lyset kanskje. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt. Barracuda Daycruiser fra 80 tallet: https://baatplassen.no/i/topic/95213-prosjekt-barracuda-23/ Link to post
Byomsen Svart 3.Juni.2015 Del på Facebook Svart 3.Juni.2015 (redigert) Takk for hjelp. Skal teste ut litt. Har ikke diode liggende men kanskje det går med prøvelampe? Blir vel ikke rare lyset kanskje. Bare hyggelig :) Denne videoen kan forresten være til hjelp :) https://www.youtube.com/watch?v=tR_Ro6PGGfo 12V prøvelampe burde vel fungere, men optimalt skal det være en 10mA diode.. Redigert 3.Juni.2015 av Byomsen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Flyrikk Svart 4.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2015 Fikk testet. Prukte piperen på multimeteret. Da pep det 5 ganger. 4 sek pause nye 5 pip. I videoen på youtube sier han at da er mest sannsynlig koblingsboksen defekt. Den får jeg vel kjøpt løst mener jeg å ha sett. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt. Barracuda Daycruiser fra 80 tallet: https://baatplassen.no/i/topic/95213-prosjekt-barracuda-23/ Link to post
Ask Svart 4.Juni.2015 Del på Facebook Svart 4.Juni.2015 Hei Med "koplingsboksen" reknar eg med at du meiner styringeininga. Den får du kjøpt laust. Me ventar på ny, Som skal vera sendt frå Webasto som garantidel. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 20.Juni.2021 Del på Facebook Svart 20.Juni.2021 (redigert) Skremmer denne gamle, men eminente, tråden opp til overflaten. En bekjent fikk problemer med kjøleskapet i båten, og da blir selvsagt baatplassen løsningen for feilsøking Jeg trakk fram kjøleskapet, og begynte like godt med å koble to firekvadrats ledninger rett på batteriet. Da starter vifta, men ikke kompressoren. Deretter forsøkte jeg å laske termostaten, dvs. mellom C og T på terminalene, men kompressoren startet ikke da heller. Koblet så til en lysdiode som anvist i denne videoen, og fikk da feilkoden med tre blink. Ut fra manualen som det er linket til lenger opp ble jeg ikke veldig mye klokere: Videoen over gir heller ikke mye forklaring, det går mest i "send inn boksen, så fikser vi det". I denne videoen er feilkoden litt mer forklart, men jeg er likevel litt usikker på om det er ny kontrollboks som er løsningen, eller om det kan være mer feil med skapet. Så vidt jeg forstår kan det ved visse tilfeller oppstå et mottrykk i systemet som gjør at kompressoren ikke klarer å dra i gang. Dersom man venter litt og prøver igjen og det fremdeles ikke starter, kan det visstnok meget mulig være kontrollboksen som er gåen. Noen som har konkrete erfaringer med tre blink på feilkoden? Kjøleskapet er sikkert fra båten var ny (10 år?), så det er jo begrenset hva man koster på av reparasjon. Men dersom vi vet at det knaller i gang med ny kontrollboks er det antagelig verd det. Nye skap er ganske dyre nå. https://www.youtube.com/watch?v=tR_Ro6PGGfo Redigert 20.Juni.2021 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Torsen67 Svart 21.Juni.2021 Del på Facebook Svart 21.Juni.2021 (redigert) Går det an å sjekke kontrollboksen innvendig for irr etc? Ser at noe kjøleskap blir ganske rustne etterhvert pga fukt. Mitt står helt tørt med god lufting, samt at jeg har sprayet alt bak der inn med crc 6-66. Edit: Mitt skap er også gammelt, men jeg tror alle Isotherm kjøleskap skal ha innvendig lys. Redigert 21.Juni.2021 av Torsen67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.Juni.2021 Del på Facebook Svart 21.Juni.2021 Torsen67 skrev for 4 timer siden: Går det an å sjekke kontrollboksen innvendig for irr etc? Det tror jeg. Ringte litt rundt tidligere i dag, og fikk til slutt kontakt med en kuldetekniker som kunne Isotherm. Han snakket om at man kunne ta av boksen, og der skulle det visst sitte et kretskort hvor man kunne måle rett på motoren. Han var uansett enig i at det mest sannsynlig var elektronikkboksen som var gåen, men han hadde en boks på verkstedet som han brukte til feilsøking, så det var mulig å komme opp med skapet og få testet det. Så da slipper vi å bestille en ny boks før vi vet at det er der feilen ligger. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.