Pequod Startet 24.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 24.Juli.2014 (redigert) Det begynner å nærme seg debuten for meg og ungenes båtferie. Den blir av en rekke forskjellige årsaker noe redusert mot det som opprinnelig var planlagt, så målet om å komme ned til Hunnebostrand og ta Sotekanalen ned mot Smøgen går nok i vasken. Men Koster skal vi nok rekke å boltre oss i. Vi drar mandag og er tilbake lørdag/søndag. Så får vi se hvor langt inn i Sverige vi rekker før vi må returnere... Men jeg er litt bekymret for at den såkalte marinatiden eller marinavinduet eler hva man kaller det - perioden mellom 10-14 - der det skal være enklest å finne plass, ikke helt passer det opplegget jeg har sett for meg. Vår første dagsetappe går fra Oksval på Nesodden om morgenen, og etter et par timers stopp på Oscarsborg regner jeg med at vi kan rekke Moss i løpet av kvelden uten alt for mye trøbbel. Men da vil vi jo ankomme ganske sent. Og slik vil det vel antakelig bli mesteparten av dagene, regner jeg med. Selv om neste uke kanskje er noe roligere enn de ukene vi har lagt bak os, så er det vel en del trafikk i disse områdene fortsatt. Vil vi måtte belage oss på å ankre opp i en uthavn eller ligge baugfortøyd eller longside en holme her og der på kvelden, for deretter å kunne komme oss inn i en marina på formiddagen dagen etter? For meg er det ikke så nøye, men med en liten tank og to døtre om bord, så vil behovet både for bunkring og for en dusj være der ganske jevnlig. Noen tips om hvordan vi skal få dette til å gå i hop på en god måte? Og gjerne tips til fine uthavner eller rolige gjestehavner! Er ikke så avhengig av Systembolag, men gjerne en butikk i nærheten... Gleder oss gjør vi nå åkkesom! Redigert 24.Juli.2014 av Pequod (see edit history) Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
olews Svart 25.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2014 Jeg vil anbefale deg å reservere med dockspot. Det er eneste mulighet for å kunne komme fram f.eks. kl 18 og få en fin plass. Ellers er det som jeg sier om Marstrand på spørsmål om "hvordan får man plass i Marstrand?" - enkelt det gjør du ikke. Ikke helt sant, jeg kom en formiddag forbi i '93 og da fikk vi faktisk plass. Passerte i år også med kurs for Albreksunds kanal og da var det vanskelig nok å passere gjestehavna for alle båtene som lå og lurte på om det ble noe ledig. Vår erfaring så langt er at selv holmene og buktene er opptatt. Jeg har aldri sett så mye båter noen gang langs svenskekysten. Dette er en rekordsommer på mange måter. Jeg er glad jeg får oppleve den og ikke sitter på en leiebåt i Middelhavet og leser her. Ole S/Y Algol Link to post
MaSa Svart 25.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2014 Godt vi valgte norskekysten i år da:) For her vi omtrent alene fra Risør til søgne i hele ferien :) Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Gabi Svart 25.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2014 (redigert) Vi har nå vært på 14dager ferie. Dro fra Nøtterøy torsdag for 14dager siden. Deretter ned til Gøteborg og opp igjen. Jeg hadde også fått høre om umulige havner å få plass i. Overraskende var det da å komme til Marstrand ca kl 1130 og finne flere ledige plasser. Lysekil midt på dagen-ledig plass. Kjærringøy ca kl 12-ledig plass. Kallø-Knippla ca kl 12-mange ledige plasser. Långedrag ved Gøteborg tidlig ettermiddag sikkert 50ledige plasser. Vederøyene ca kl 1130 ledig plass litt bortenfor havnen. Dockspot håpløs å bruke sålenge du ikke planlegger dagevis i forkant. Uthavner? Massssse plasser. Selv langt på ettermiddagen, null problem. Men selvsagt må man kikke litt ekstra hvis man kommer sent. Vi erfarte at det å feks ligge i uthavn kort vei fra selve havna man ønsket å ligge i gjorde at det var lett å komme tidlig til havna dagen etter. Men tidspunkt mellom kl 11-12 var kanskje best. For uthavner var det bytte også rundt de tider. Det vi merket veldig tydelig var at folk i uthavner klumpet seg sammen. Det ville ofte si at der det var andre båter ville også nye båter ligge ved siden av. Vi kikket 50-100m ved siden av/eller over sundet og fant ledig flott plass. Det "verste" tilfellet var på Vederøyene da det var en bra plass akkurat ved innløpet til høyre i østre havn. Der lå det en seilbåt når vi kom, men den dro. Men plassen var 50m bortenfor alle andre og forble ledig hele dagen senere selv om det var masse båter som lette etter plass. Vi har hatt 14fantastiske daget på Bestkysten. Vi har ligget på kjempefine plasser og ofte ikke båter ved siden av engang. Vi har vært veldig positivt overrasket over hvor bra vi faktisk har hatt det midt i fellesferien da vi har hørt om hvor håpløst det er overalt med plasser. Et konkret forslag på Koster er Ramsøkalven sørvest på Koster. Vi lå i vesthavna der. Når vi dro idag kl ca 1200 dro også de andre båtene. Så hvis du ankommer fra 1100-1300 er sjansen stor for å få plass Redigert 25.Juli.2014 av nopain99 (see edit history) Link to post
Kappa Svart 25.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2014 Dockspot provoserer meg Link to post
Bonus Svart 25.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2014 Dockspot provoserer meg Jeg liker Dockspot :-) Link to post
Kappa Svart 25.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2014 Dockspot drar havneavgiftene opp uten at man får mye merverdi for pengene. Jeg synes det er på tide å ta til motmæle på de stigende avgiftene. Link to post
Lars Hansen Svart 25.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2014 Anbefaler alle å bruke plassene som står i havneguiden, da blir det så god plass på alle de andre flotte plassene...;-) Link to post
Disisel Svart 25.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2014 Enig med Kappa. Man kommer frem, masse ledig plass, og så får man opplyst at de er reservert. Enhver formalisering av båtlivet er noe hærk. Mitt ønske er at alle boikotter denne ordningen. Link to post
olews Svart 26.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2014 Dockspot drar havneavgiftene opp uten at man får mye merverdi for pengene. Jeg synes det er på tide å ta til motmæle på de stigende avgiftene. Du får en stor merverdi i og med at det er en reservert plass til deg. Du kan f.eks. komme kl 18 og vite at det faktisk er en bås for deg. Det representerer en ganske betydelig merverdi. At avgifter stiger er en naturlov. Alle jobber med å finne måter å melke penger av turistene. Det er egne konferanser om hvordan tilbyderne av turist tilbud man jobbe sammen for å øke betalingsvilligheten. Det enkle båtlivet er på mange måter over. En trend er f.eks. at vinteropplagsplassene brukes til oppstillingsplasser for bobiler. Heldigvis koster det fortsatt ikke noe å bare slippe ned kroken og ligge på svai. Flesteparten av nettene på tur ligger vi på svai. Men i år var det kort avstand til nabobåtene på de fleste ankerplassene. Men ikke for det vi lå på SXK bøye i noen netter også. Ole S/Y Algol Link to post
Pequod Svart 27.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2014 (redigert) Takk for tips! Jeg tror det ligger meg nærmere hjertet å ta ting som de kommer. Det hører liksom litt mer med dette med snekkelivet, der ting går i langsom fart. Jeg tror nok det blir en liten mellomting, slik at vi enten baugfortøyer med hekkanker eller slenger ut dreggen og ligger på svai i en uthavn på kvelden ikke så veldig langt fra en gjestehavn, for deretter å komme oss inn dit på tidlig formiddag. I morgen drar vi. Gleder meg! Redigert 27.Juli.2014 av Pequod (see edit history) Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Gabi Svart 27.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2014 Ha en fin ferietur!!! Link to post
Free Lillehammer Svart 29.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2014 Både svenske vestkysten og kystene ut fra Oslofjorden har vært litt bananas i år - det gjelder særlig marinaer og fasthavner. Naturhavner stort sett greit og svai alltid suverent. Tar med gummijolle og liten påhenger neste sommer og legger oss heller i svippeavstand fra de populære havnene. Link to post
tobixen Svart 29.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2014 Takk for tips! Jeg tror det ligger meg nærmere hjertet å ta ting som de kommer. Det hører liksom litt mer med dette med snekkelivet, der ting går i langsom fart. Jeg tror nok det blir en liten mellomting, slik at vi enten baugfortøyer med hekkanker eller slenger ut dreggen og ligger på svai i en uthavn på kvelden ikke så veldig langt fra en gjestehavn, for deretter å komme oss inn dit på tidlig formiddag. I morgen drar vi. Gleder meg! Vi er i siste ferieuka nå, har dratt til Kristiansand, Limfjorden og ligger nå i Læsø - på vei mot Sverige. Med to voksne og tre barn ombord fant vi en fin rytme; seile på kvelden, finne et fint ankringssted (og det var stort sett ikke noe problem på strekningen Oslo-Kristiansand, selv ikke nå i juli), slippe ankeret i baugen og ligge på svai (det er tross alt den desidert enkleste måten å ta kvelden på, nesten uavhengig av vær og sikt - ikke noe behov for fendring, ikke noe stress, etc), jeg stod opp tidlig neste morgen og startet turen igjen mens alle andre sov, og så bruke dagtiden på land - det være seg uthavn eller gjestehavn. Billig blir det også. Selvfølgelig har det blitt en del brudd på rutinene (i går måtte vi sove over i Aalborg da vi var for sent ute til broåpning, i dag sover vi over i gjestehavna på Læsø). Etter hva jeg har forstått er det ikke like komfortabelt å ligge på svai i ei snekke - men anbefaler uansett å prøve ut dette opplegget. Dagtid er det mye ledig plass i gjestehavnene, man får sove i fred uten å være plaget av festbråk etc, og jeg synes det er avslappende å seile rundt tidlig morgenkvist og sent på kvelden når man er omtrent alene på sjøen. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Pequod Svart 5.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 (redigert) Er enig i mye av det du skriver der ja! Har jo til gode å prøve dette med å ligge på svai med snekke, det er vel i så mange andre tilfeller avhengig av vær og vind, men tanken tiltaler meg. Men jeg tror kanskje at det blir mer baugfortøyning mot svaberg og anker akter enn svai, men har lyst å prøve det. Siden jeg holder til i ei snekke blir det nok vanskelig for meg å kaste loss og starte båten uten å vekke de andre om bord... Nå har jeg uansett begynt å telle ned dagene til vi kaster loss, var godt å få en liten svipptur på fjorden i kveld før nattvakt, og hyggelig å slå av en liten prat med deg for første gang også, Tobixen! Redigert 5.August.2014 av Pequod (see edit history) Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn