Jump to content

Nerver & frykt


Kappa

Recommended Posts

Overnatte på svai to båter bundet sammen og to ankre ute ? Ja da hadde jeg også sovet dårlig hvorfor ikke slippe hverandre før natten og svaie fritt for så å knyte sammen igjen neste dag for å være sikrere på å ikke dregge

 

Enig, ligger man to båter bundet sammen vil man gjerne ha dobbel belastning på først det ene ankeret, så dobbelt på det andre. Resultatet er at man ligger mye dårligere enn om man ligger separat, til tross for at forholdet mellom antall båter og ankre er det samme. Men det er klart om man har en hyggelig kveld og ikke venter vind om natta fristes man jo lett til å bli liggende sammen.

Det var meldt stille og rolig, og området har god bunn. Vinden som kom på kveldingen var vinden rundt et tordenvær. Vi så det komme i god tid, og det forsvant raskt igjen. Det var også greit for de små barna i båtene at de kunne gå mellom båtene med hjelp fra oss voksne. Derfor tok vi sjansen på å fortsette sammenkoblet.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Kan fortelle om både nerver, frykt og et snev angst om mandag når vi ankom ekenes på koster.

Båten til kameraten fikk fort plass, heldigvis var det noen utrolig snille sjeler som ga plassen sin til oss tidligere enn de hadde tenkt. Meget hyggelig gjort :)

Amatør som jeg er så var jeg jo litt spent på dette fra før. Vi får hos hjelp til å knyte i bøya bak av en hyggelig kar i en kjempeflott trawler.

(Som vi forøvrig ligger klemt inni akkurat nå)

Problemet var jo da at denne plassen sikkert var beregnet på båter 40+ og aktertauet mitt ikke var langt nok. Med kjærringa på dekket klar til å hoppe på brygga, så kjente jeg noe trakk båten tilbake. Joda, tauet mitt var sikkert 5 meter for kort og båten ble trekt tilbake. I panikken var jeg livredd å treffe nimbus'en jeg da skulle legge meg inntil.

Med hjerte i halsen bånner jeg revers og baugpropellen for harde livet, og bommer akkurat på nabobåten.... Snur hodet og ser rett i en rød vegg, jo det var kosterbåten.. Mange på land som heiv etter pusten da, men det gikk bra! Jeg fikk et lite hjerteinfarkt i farten

Fikk igjen hjelp fra den hyggelige mannen i trawleren (som har bp-vimpel) og vi fikk lagt oss trygt.

Takk til alle hjelpsomme båtfolk!

Nå gruer jeg meg bare for å komme ut igjen på lørdag.. :)

Link to post
Share on other sites

Enig med Stjerneglimt. Ta det rolig, og kjenn på vindretning før du starter og hvordan båten oppfører seg underveis. Be nabobåtene om å følge med (gå langs din båt bakover) når du bakker ut, så går det greit.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Har ikke direkte nerver og frykt lenger. Men er alltid litt spent når jeg skal inn i en trang havn.

hadde en opplevelse i tanum i fjor. Kommer inn i havna. Og det blåser godt. Finner ut at det ikke er plass til meg det jeg går inn. Å bestemmer meg får å bakke ut igjen da jeg er usikker på om jeg klarer å snu inn mellom alle taua. Sitter med tunga rett i munnen å bakker. Da jeg hører et jæ...... smell og motoren stopper. det viser seg at jeg har kommet borti slipp for anker og kjørt stroppen i propellen. Heldigvis står et par karer å holder igjen når vi driver i mellom. Mens jeg får ut floka. Det løste seg med plass. Og skuldrene slapp:-)

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Lyn får hjerte mitt til å slå noen slag ekstra. Nei, mange slag ekstra. Jeg blir vettskremt.

 

Det neste er polare lavtrykk. Jeg bor der de kommer, og kun de siste årene har de blitt anerkjent. Nå varsler de av og til at det er fare for polare lavtrykk, men de har lenge igjen før de kjenner den djevelen som slipper dem ut. Har møtt på dem noen ganger, enkelte verre enn andre. En gang i 19 fots åpen snekke utenfor Senja, Vi hadde to barn i båten, og var tre voksne. Kona satt med barna i forpiggen med en presenning over og sang. Kompisen min og jeg bytte på å ause og styre. Huff, det var fælt. Tok ca. 1.5 time å komme hjem, sikkert mye god trening for pumpa der. Kjempet mot et annet i Vågsfjorden for et par år siden, 4.5 time tok det før vi kom inn i Solbergfjorden og fikk litt le. Satt tre dager i en krok og grein når vi kom til land, trodde aldri jeg skulle utpå igjen.

Redigert av Midtpinne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bare å få deg en skikkelig motor å er du ferdig med den engstelsen.

 

Plaskesmøring, kun kule og rullelager går om nødvendig på sildeolje både i fyrkjelen og bunnkassa - tar deg alltid hjem.

bilde

 

Alternativt kan du prøve deg på en slik i restaurert versjon; går på terpentin, Diesel, bensin, traktorbensin, sprit/hjemmebrent UHA.... i grunnen alt som brenner...

 

bilde

 

 

 

Mastebrudd er naturligvis noe dritt.

 

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Bare å få deg en skikkelig motor å er du ferdig med den engstelsen.

 

Nå står det en yanmar 2gm som ballast i kjelleren, går som ei klokke men brukes lite, har jo seil nå så :-) Båten går ikke så allverdens kjapt for motor men seiler så godt i lite vind at seilene kjapt heises. Og når unger og fruen foretrekker seiling med stor margin så blir motorgåing nær en nødløsning pluss havnemanøvrering da.

 

Befriende enkel liten sak dem motoren, kan sveives igang om det kniper og i motsetning til i snekka så er motor osv lett tilgjengelig.

 

Men skroggjennomføringene... De gir meg litt nerver, må byttes i vinter. ;-)

Link to post
Share on other sites

Jeg er amatør så det holder, men det meste ordner seg så lenge man tar det rolig. Fikk litt høy puls her om dagen når jeg var inne i den nye gjestehavnen på Aker Brygge. Uten å forklare så mye om hvordan det er der så er det longside plasser helt innerst og "vanlige" dobbelbåser på andre siden. Når vi ankom lå det noen store båter longside (fullt), men jeg bestemte meg for å gå rundt hjørnet for å se om jeg fant noe ledig. Klarte akkurat å seile forbi en ledig plass på styrbord side. Bestemte meg for å prøve å bakke 50m tilbake for å så svinge inn. Med mye vind endte det med at akterenden fikk feil vinkel, og med litt overivrig kompensering kom baugen fort - nesten inn i en 60 fots seiler fra Tyskland. Min dekksgutt var lett på foten, så når vi så det gikk bra foran klarte vi å få Windyen inn i båsen med akterenden inn.

 

Ut igjen ble tilsvarende prosedyre benyttet. Kompisen "styrte" båten ut fra bryggekanten og hoppet om bord bakfra så fort vinkel var fin, og jeg kunne sette skuten i gir.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...