Jump to content

Nerver & frykt


Kappa

Recommended Posts

Som sylfersk båteier, blir jeg stressa når det er mange folk som står på land og følger intenst med (uten å hjelpe til) når jeg skal legge til. De ler gjerne når de ser at man sliter også. Heldigvis er folk flest hyggelige og hjelpsomme, og da blir alt mye lettere.

 

Ikke alle er født og oppvokst i en båt... husk det :)

Link to post
Share on other sites

Som sylfersk båteier, blir jeg stressa når det er mange folk som står på land og følger intenst med (uten å hjelpe til) når jeg skal legge til. De ler gjerne når de ser at man sliter også. Heldigvis er folk flest hyggelige og hjelpsomme, og da blir alt mye lettere.

 

Ikke alle er født og oppvokst i en båt... husk det :)

Hvis du spør, er det ofte noen av disse som hjelper til, så blir ting mye enklere.

Øivind

Link to post
Share on other sites

Kan si jeg var ganske stresset når vi mistet motorkraften for en og en halv uke siden. Jollen ble sjøsatt på rekordtid og tauet moderskipet til land. Greit å vite at man klarer å tenke klart selv om man blir stresset!

 

Også sist sesong mistet vi motorkraften da et propellblad ramlet av. Nesten blitt rutine nå så alle er drillet på hva som skal gjøres :-)

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

 

Sist gang jeg var virkelig nervøs var utenfor Cadiz om natten når en tollbåt/smuglere passerer ca 50meter foran oss på kryssende kurs i over 60knuter uten lys eller ais eller noe. Vi bare skimtet den i mørket og hadde den på radaren. Den var 50+ fot og noe så stort på kollisjonskurs uten lys kan gjøre enhver litt frynsete

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke høy i hatten når det lyner og tordner! Med seilbåt og 19 meter aluminiumspinne stikkende rett til værs, assossierer jeg meg med en skikkelig god lynavleder når det blinker og smeller rundt båten.

 

Har klart å bli fanget midt i lyn- og tordenstormer tre ganger, så kraftige at de har kommet i media. Verste var 5. juli 2008 (kommer nok aldri til å glemme det...). Vindmåleren makset ut på 49.8 knop der vi lå på været utenfor Hovedøya (Indre Oslofjord), mens smellene kom samtidig med lysblinkene.

 

Har heldigvis gått bra så langt, bank i bordet, og nå søker vi havn så snart det meldes antydning til mulighet for tordenvær :)

Link to post
Share on other sites

Det kan være lurt å motere kabler fra stagfester til kjølbolter dersom en ikke har det som standard.

Kjenner du til om dette er relativt "standard" på nyere båter, eller er det fortsatt opp til eieren å oppgradere? Man kan vel måle motstand evt. mellom stagfester og kjølbolter for å se om det er god ledning den veien..

Link to post
Share on other sites

Tillegging uten motor..... (Har da seilfølgelig seil)

Ikke ofte jeg må til med det, siden motoren er relativt ny og godt passet på.

 

Måtte imidlertid prøve meg to ganger forrige uke etter at propellen falt av ved Skjærhalden. Da ble det tillegging der og seiling tilbake til Tønsberg dagen etter uten propell.

Pulsen stiger ved tillegging, men med litt planlegging går det bra.

Link to post
Share on other sites

Det har jeg gjort noen ganger, og vanligvis går det bra. Min erfaring er å bare bruke storseilet og å regulere farten med skjøtet. Men en gang gikk det litt på halvåtte. Da hadde jeg en Ansø 31 stål motorseiler, og rett etter avgang fra flytebrygga stoppet motoren (tett dieselfilter) Jeg hadde storseilet oppe og returnerte mot båsen min. På brygga stod marinaens selvutnevnte "havnesjef" og vinket frenetisk med armene. Det blåste en frisk bris, jeg fikk ikke bremset opp. Vi kom inn i god fart, og med den skrå baugen klatret Ansøen nesten helt opp på brygga, og sklei pent av. "Havnesjefen" løp for livet og siden så jeg han ikke. Ingen skader hverken på båt eller brygge.

Link to post
Share on other sites

To forhold;

 

Motorstopp i krappe bølger som presser båten sidelengs inntil drivanker/anker er på plass er nok ikke noe særlig. Skal jo ikke mer til enn dårlig diesel eller tett filter eller no' før dette kan inntreffe. Tanken på å bytte dieselfilter og lufte med hodet nede i motorrom og søle diesel samtidig som man blir kastet rundt av bølger fortoner meg som en lite hyggelig affære.

 

Når man våkner om natta og det har blåst opp. Og man begynner å lure på om bergkilene egentlig ble banket godt nok fast eller ble det glemt litt...? Og kommer ikke vinden litt anderledes enn forventet? Hva skjer hvis man plutselig hører "spjoinnnng" og bergkilen spretter ut, båten driver og det er mørkt og regner ute? Eller hvis ankeret løsner?

Link to post
Share on other sites

... Eller hvis ankeret løsner?

Lå sammenbundet i tospann med kompis for to døgn siden. Det passerte tordenvær utenfor oss rundt kl 1800-1900, og vinden økte kraftig. Vi satt i vår båt og så en seilbåt på bøye komme nærmere og nærmere, dvs det var vi som kom nærmere og nærmere den.

 

Opp med begges anker etter å ha startet motorene! Jeg hadde fanget stor stein som gjorde mitt anker nesten ubrukelig. Kompis hadde visst allerede roterte en 360 før vi ankom, så han hadde hektet ankeret sitt i egen kjetting og var dermed også etterlatt med nesten ubrukelig anker. I finværet tidligere på dagen hadde det ikke vært noe problem, men med vind og bølger ble det brått kritisk.

 

Jeg fikset mitt anker mens kompis holdt oss unna båten bak med sin motor samtidig som han instruerte min kone så hun gjorde det samme som han men med vår båt. Deretter fikset han sitt anker mens jeg kjørte vår båt og instruerte hans kjæreste i deres båt. Litt fiks og triks, og begges anker var ok. Deretter samkjørte vi (fremdeles sammenbundet) et par hundre meter fram og droppet anker igjen.

 

Denne gangen satt det som det skulle, og vi kunne returnere til sosialt samvær. 20 minutter senere løyet det igjen.

 

Det er eneste gang jeg har hatt problemer med ankeret, men det var ganske intenst mens det stod på. Jeg sov lett den natten og våknet flere ganger pga innbilte ukjente bølgemønstre osv...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Overnatte på svai to båter bundet sammen og to ankre ute ? Ja da hadde jeg også sovet dårlig hvorfor ikke slippe hverandre før natten og svaie fritt for så å knyte sammen igjen neste dag for å være sikrere på å ikke dregge

 

Enig, ligger man to båter bundet sammen vil man gjerne ha dobbel belastning på først det ene ankeret, så dobbelt på det andre. Resultatet er at man ligger mye dårligere enn om man ligger separat, til tross for at forholdet mellom antall båter og ankre er det samme. Men det er klart om man har en hyggelig kveld og ikke venter vind om natta fristes man jo lett til å bli liggende sammen.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Har opplevd motorstopp grunnet uren tank med påfølgende tett filter.

Alt fungerte bra under test før sjøsetting, men når båten kom i litt sjø........

 

Erindringen om denne hendelsen dukker med ujevne mellorom opp når vi krysser fjorder og det blåser litt ekstra.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...