Ikke så dreven Startet 26.Juli.2014 Del på Facebook Startet 26.Juli.2014 Hei, Vi skulle lage en moring. Fikk tak i plastfat på 200l. Støpte også inn en dregg i fatet slik at den skulle være et godt knyttepunkt. Forøvrig ble også et takrør støpt inn for fremtidige løsninger. Problemet var at når vi hadde støpt denne så rullet den av flåten (ja, noen tråkket ombord). Trenger innspill på: A) Hvordan blir det med hærding av cement i sjømann? Den fikk tross alt bare 1time hærding før den datt i vannet. Og er nå 24 timer senere ikke særlig fast. B) Hvordan kan eller burde man flyttet denne? Moringen ligger nå på 1m. Og må på et vis flyttes. Den skal ut ca 45m. Vurderer å bruke firma som bruker oppdriftsballonger. Alle gode råd er hjertlige velkommen. På forhånd takk. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 26.Juli.2014 Del på Facebook Svart 26.Juli.2014 Litt usikker, men ville tro herder etter hvert (?) Alternativt skaffe en jekketalje, feste denne i fast punkt i land og jekke tønna inn på grunne slik at du kan få reist den opp og la herding gå sin gang. Et knep som hørt om, er å plassere flere personer i baugen, knytte stramt tau til moring. Personene går så bak i båt, slik at moring løftes opp av bunn. Så kan du kappe tau når er der du ønsker å plasser ut moringen. Bør nok ha en stødig og god båt. Og pass på at ikke noen har føtter i taukveil etc Ser litt rund ut den moringen din(?) Noe som stikker ut på sider av tønne? Sitér dette innlegget Link to post
LM 9725 Svart 26.Juli.2014 Del på Facebook Svart 26.Juli.2014 Mulig du er på sted i landet uten særlig flo og fjære, men på mine trakter ville man satt ting på sjøbunn på fjære sjø, satt flåten over når floa kom og surret moringen fast med tau midt under flåta. Da kan en på full flo dra flåta med moring til rett posisjon og enkelt kappe tauet med ei øks. Da blir utsett helt presis og man slipper å risikere å velte flåte og ellers fare for mannskapet om du skulle hatt alt oppå flåta og vippet det over bord. Vil bli mye bevegelse når man velter så mye masse over kanten på en farkost. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 26.Juli.2014 Del på Facebook Svart 26.Juli.2014 Betong herder under vann. Overflaten kan bli porøs i og med at herdimgen ikke var kommet særlig langt før den ramlet i sjøen. Men dette har ingen praktisk betydning. Men jeg tror det kan være smart å la den herde noen dager før dere flytter på den. 200 l betong veier ca 500 kg. I vann får moringen en oppdrift tilsvarende volumet, dvs 200 kg. Da "veier" moringen 300 kg når den er under vann. Dette greier dere å flytte vha flåten eller en båt som foreslått ovenfor. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Jon-Kåre Svart 26.Juli.2014 Del på Facebook Svart 26.Juli.2014 Enig denne flytter dere lett, når jeg la ut moring, cirka et halvt slikt fat trillet jeg det ned til kaiet og dumpet det utti,malle som så på mente jeg var gal. Låten fikken annenntone når jeg kjørte Silver Vikingen inntil og halte ned bauen så mye eg greide og gjorde fast. Gikk bak i båten og bakket ut. Bentongen herder og får faktisk en bedre herding en den ville fått på land, tar bare litt lengre tid Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
KarmaZ Svart 26.Juli.2014 Del på Facebook Svart 26.Juli.2014 Det som jeg gjorde når jeg nylig la ut 500kg moring var 3 stk sånne plasttønner som dere bruker, de løftet moring ut, tidevannet tok det. Hvis ikke det er tidevann der, så ville jeg brukt et par stropper og jekket den stramt til flytebrygga, også brukt en båt og dratt det ut med. Bør funke på 300kg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.