Jump to content

Ice bredbånd - erfaringer i sommer


H-H

Recommended Posts

Om 4G routeren er levert av Telenor kan den være operatørlåst. Kan være greit å sjekke på forhånd.

Jeg kjøpte Huawei-ruter fra Telenor, ikke operatørlåst. Ringte dessuten kundeservice som ved hjelp av IMEI-nummeret kunne bekrefte dette. Men skulle noe annet være tilfelle, har jeg allerede gjort klart APN for tre.se ved hjelp av tips fra sap_2000 i den tråden han henviser til. Reiser til Strømstad på søndag.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Synes litt synd om ICE, som Lars H skrev, mulig det blir bedre straks de får 4 G inn i systemet., Klarer de ikke å levere er jeg redd det blir kroken på døren :wink:

 

Pris må ned, hastighet opp ikke minst limit på båndbredde. Den må opp til 50 med prisene de har i dag. Netcom ligger på 20, Telenor på 10 og Ice på 8 basert på samme setting. :yesnod:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel neppe "kroken på døren" for ICE om noen båteiere dropper dem. Vi er tross alt kun en mindre del av deres kundemasse.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ice Norge 8 GB og Ice Sverige (Net 1) 20 GB

 

8 GB er latterlig lite om en har barn / ungdom som bruker nettet litt. Til tross for godt vær og lite brukt, har vi i juni og nå i juli brukt tilsammen 40 GB. Det er mest streaming av film på kvelden og litt online spill fra poden. Så det er håpløst og "dyre" filmer da det spiser opp kvota på 1-2-3

Link to post
Share on other sites

Det skal bli spennende hvordan det går neste år når ICE får 4G på 450MHz nettet sitt. Noen som vet noe om de bygger om basestasjonene til 4G i Sverige også?

 

Da har jeg fått svar fra ICE: "Dessverre er det bare norge som går over til 4G foreløpig."

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Blir det nye routere for å bruke 4G fra ICE?

 

Er stort sett fornøyd med ICE selv om hastigheten ikke har vært allverden. Bruker det stort sett til enkel surfing og sjekke epost, ikke video streaming eller annet båndbredde-krevende. Men hadde vært greit om hastigheten var noe høyere. Dekningen har vært suveren så langt men har ikke prøvd utenfor Norge.

 

Nå skyr vi som regel overfylte gjestehavner og slikt så muligens vi derfor har hatt en bedre opplevelse med ICE enn andre som har skrevet på forumet.

Link to post
Share on other sites

Nå kan jeg ikke huske at download har vært under 1Mbps hos oss nå i juni/juli i havner som Åsgårdstrand, Oscarsborg, Sandspollen og Østre Bolærne selv om jeg har registrert 10 - 20 båter med ICE i havnen. Fort går det ikke, men 1 - 2Mbps holder fint for vanlig surfing og å laste ned og opp bilder. Men jeg må tilfølle at jeg har en god ekstern 5dBi ekstern antenne og ikke kun routeren nede i "kjelleren".

 

Men fa . . , jeg burde jo si meg enig i alle de som klager slik at det blir færre brukere og mer fart for meg selv!

 

bilde

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Blir det nye routere for å bruke 4G fra ICE?

Det regner jeg med at det må bli. Kanskje den siste setningen i mailen fra ICE til oss brukere "Og du skal ikke se bort fra at vi da også har en liten overraskelse på lur…" antyder gratis/rimelig innbytte av R90 routeren?

 

signatur.gif

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hva koster slikt "fri data" for en måneds båtferie? Og hva koster denne "telefonen"? Selv har jeg en god gammeldags Nokia telefon for tale og SMS som omtrent koster null å bruke.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har selv firmatlf så tenker lite/ingenting over forbruket mitt. Litt mer bevisst i utlandet ;-)

Kone og barn har privat abnm. på sine Iphone/Ipad. Der betales det rundt 2-300 kr pr mnd og "ubegrenset data", dvs det et et tak på rundt 3gb tror jeg.

 

Madammen surfet og lastet MYE på sin tlf i sommer ifm en blogg hun har som inneholder bilder osv. Hun klarte ikke bruke opp sin kvote selv om hun nesten prøvde....riktignok kun surfing og ikke streaming

 

Ja, du får mer dataMENGDE hos ICE sånn sett, men det hjelper jæ.... lite når du nesten ikke kommer på nett!!!!

Derfor blir mobildata en behagelig og mer brukbar løsning for oss....inntil videre ;-)

 

LarsH: du må få deg ny mobil med stor toutchskjerm og data abonnement ;-)

Link to post
Share on other sites

LarsH: du må få deg ny mobil med stor toutchskjerm og data abonnement ;-)

 

Hvorfor det? Med ICE har jeg et godt internetsamband, og med Tele2 mobil kan jeg (svigermor) skravle så mye jeg/vi vil med med Norge uten at det koster noe mer en å ringe til naboen hjemme. Hva skal jeg da med en padde, podde smarttelefon? Skal jeg ta bilder, stiller jeg meg ikke opp med en diger skjerm, men bruker et kompaktkamera eller et speilreflekskamera for gode bilder. Så igjen, hva skal jeg med en ny mobil med stor toutchskjerm og data abonnement??

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lurer litt på hva jentungen på 9 år også skal med det LarsH ;-)

Fordelen er jo å ha datamaskinen, fotoapparat OG telefon i lommen!

 

Men forstår deg litt også!

 

Glemmer aldri en kollega av meg, som byggeleder i en alder av 60+ ble nærmest pålagt å ha slik avansert tlf for å kunne ta i mot mail o.l på byggeplass...

Det fine var når han skulle ringe noen og dro opp "den syvende sans" blekka si fra baklonmen. Ble for avansert å legge inn navn/nummer på dritten sa han ;-)

Link to post
Share on other sites

Nå var jeg vel blant de første her i landet med egen hjemmedatamaskin tidlig på 70-tallet. Jeg følger godt med hvordan utviklingen går, men kan noen være så vennlig å fortelle meg hvorfor jeg skulle bruke penger på en padd, podd smarttelefon når jeg har en vanlig mobiltelefon og mobilt internett via PC? Hva er det jeg går glipp av? ?????????????????

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor det, fordi jeg er en utflyttet ekta siddis fra Stavanger, mine etter egen menig med informative svar jeg står inne for, eller hvorfor?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt ICE i 3-4 år på fjellet i Norge og i båt mye i Sverige og Danmark. Har stort sett vært fornøyd inntil i år. Da vi begynte å bruke ICE'en i Sverige i begynnelsen av juni var det egentlig ikke mulig. Noe må ha skjedd. I Danmark i juli var det trøbbel og det kan jeg forstå, men at jeg ikke skulle kunne operere i Sverige så tidlig i sesongen tydet på at noe ikke var riktig. Jeg fikk samme svar som en annen i denne tråden da jeg kontaktet ICE Norge, men det virker som om den fungerer bedre nå så jeg lurer på om ikke det var noe systemtrøbbel i Strømstad-området tidligere i sesongen.

Link to post
Share on other sites

Det er ditt valg, Lars om du vil følge med i utviklingen. Men som de fleste vet så blir smarttelefonene mer og mer sentralt i vår hverdag.

 

Ja dessverre, og den utviklingen er en degenerering av Internett. Mobiltlf har mye mindre skjerm enn en laptop, skrifta er uoversiktlig og knøttliten i forhold til en dataskjerm. Men noen klarer visstnok å streame filmer for å se på mobilen. Ser ikke dette som en utvikling, heller en innvikling. :smiley:

 

For egen del blir det aldri aktuelt å navigere vha mobilen som visstnok noen gjør. Ikke for å klandre, men jeg fatter ikke at det er mulig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...