Jump to content

Ice bredbånd - erfaringer i sommer


H-H

Recommended Posts

Lars, du trenger da ikke bytte ut hverken PC eller mobiltelefon, kun ICE-ruteren... Det høres forsåvidt spennende ut med ICE sin 4G-lansering til neste år. Men jeg mener at det har liten betydning for oss båtfolk her på øst- og sørlandet som reiser mye til Sverige, så lenge det ikke skjer noe tilsvarende med Net1.

Bare så det er nevnt; jeg har aldri brukt ICE i Norge, kun i Sverige. Her hjemme bruker jeg firmamobilen med 15 GB datatrafikk pr. mnd. inkludert i abonnementet.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

For egen del blir det aldri aktuelt å navigere vha mobilen som visstnok noen gjør. Ikke for å klandre, men jeg fatter ikke at det er mulig.

Er det så mye verre å navigere vha en 5" smarttelefonskjerm med full HD-oppløsning enn en 6" kartplotter med en oppløsning på 320x240 (f.eks. Raymarine 435)? Mange bruker slike plottere fremdeles, men har en fancy Android-telefon i lomma. Telefonen er mye kjappere på alle felter, og installerer man f.eks. Navionics har man oppdaterte kart tilgjengelig til en brøkdel av prosen for en ny kartplotter.

 

Ja, skjermstørrelsen på en telefon er litt mindre, men det kan tildels oppveies av multitouch og tilnærmet sanntidszoom. Så lenge man ikke beveger seg i store hastigheter kan derfor en telefon fungere helt fint.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Hva skal en med 15GB i båt? Det er vel annet å foreta seg enn å streame filmer eller spille spill? Ellers synes jeg at formatet er håpløst knøttsmått på podder, padder og mobiltelefoner. Når jeg legger ut bilder fra fine havner osv. legger jeg de ut for at de skal komme til sin rett på en laptop, gjerne for en 17" som jeg selv bruker i båten. Kanskje jeg skal komprimere de for mobiltelefoner? Men igjen, hva er det jeg går glipp av når jeg "kun" har 17" laptop og en Nokia mini mobiltelefon?

 

Når det gjelder navigering, bruker jeg papirkart for oversikten, men for detaljer bruker jeg en 11" kartplotter med C-map. Denne fungerer utmerket selv med solen rett inn og er ikke avhengig av et batteri som går tomt i selve enheten. Plottere med 5-6" blir litt smått, omtrent som å navigere vha. telefon.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kverulant? Ja, jeg drar på ferie nedover svenskekysten torsdag morgen, med ICE og samme meninger om ditt og datt som her hjemme. Min mine meninger om internett og kartplottere må jeg vel få lov til å forfekte enten jeg er hjemme eller i båten?

 

Natti, natti.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja, gå inn på ice.net og klikk på dekningskart. zoom inn på karte, klikk på der hytten din er og du får opp beste sender med retning til den.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Fordelen med en smart tlf Lars er at du har tilgang til det meste, nyheter, face, epost osv osv uten å må dra med seg en kasse av en pc om en sitter på en holme. Ellers kan jeg være enig med deg i om en kun bruker tlf til å ringe med går det ofte raskest å bruke gml knotter dersom IKKE har lagret nummeret. Lesebriller er naturligvis nødvendig men det bruker jeg på pc eller nettbrett også. Bilder behøver du ikke gjøre noe med om du laster opp fra tlf, smart tlf styrer størrelsen av seg selv dessuten kan du enkelt med 2 fingre øke størrelsen på skjermen. Smart tlf har blitt en viktig del av livet noe en knapt kan klare seg uten. Sa vel det samme som deg før jeg kjøpte en. Kommer aldri til å bytte, det blir en vane sak. Har vel egentlig ikke tenkt å kjøpe meg nettbrett men etter å lånt datter sin ser jeg klart nytteverdien. Alt som tar mindre plass og en skal dra på er kun en fordel etter mitt syn.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Hvis det er mulig å vri denne tråden litt tilbake til opprinnelig tema ...

 

De av dere som har hatt dårlige erfaringer med ICE i sommer, har dere benyttet den "skikkelige" ruteren eller den lille USB-dongla? Medfølgende eller ekstern antenne? Har dere forsøkt å komme på nett på "ukurante" tider av døgnet, dvs. tider hvor det kan antas at øvrig publikum har funnet banjeren? I så fall: resultat?

 

Videre, de av dere som har gode erfaringer med svenske tilbydere av 3G: har dere ligget i uthavner et stykke fra "sivilisasjon", eller i/rett rundt hjørnet for etablerte gjestehavner?

 

Vurderer teknologivalget for neste sesong. Har så langt ikke hatt noen problemer med ICE, men har heller ikke vært nedover svenske-skjærgården midt i fellesferien. Forrige helg var det fortsatt bra med båter å se der nede, men ICE'n fungerte fint (ja, det var merkbart at det var flere om beinet, men dog - som forventet. Ikke noe verre enn på hytta ved påsketider).

 

 

(Inntastet på et skikkelig tastatur).

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

...Videre, de av dere som har gode erfaringer med svenske tilbydere av 3G: har dere ligget i uthavner et stykke fra "sivilisasjon", eller i/rett rundt hjørnet for etablerte gjestehavner?

 

Alle alternativene over. Enste gangen jeg ikke hadde full fres var når vi lå under en 50 meter høy knaus på Gluppö. Hadde 2 streker på 3G mot normalt full pott eller 4G. La opp routeren på flybridgen, så ble det ok der og.

 

Man mister dekning ved kryssing av Skagerrak eller kattegat, men ikke så stor del av overfarten synes jeg.

Skagen-færder f.eks, så har man dekning ganske langt ut fra skagen og færder (2G). Innimellom så jeg dekning fra sverige også.

 

Om man skaffer seg 2/4G router så kan man også montere faste antenner høyt på båten. De fleste routere har antenneinnganger (2 stk).

Har selv en slik antenne, men ikke somlet meg til å montere den da dekningen har vært bra nok (oslo-farsund- lysekil-nord jylland)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

De av dere som har hatt dårlige erfaringer med ICE i sommer, har dere benyttet den "skikkelige" ruteren eller den lille USB-dongla? Medfølgende eller ekstern antenne? Har dere forsøkt å komme på nett på "ukurante" tider av døgnet, dvs. tider hvor det kan antas at øvrig publikum har funnet banjeren?

Ja, det hadde vært fint. Men du selv da, Har du R90 routeren, ekstern antenne (hvor mange dBi og hvor høyt plassert) osv? Vi ferierer alltid utenom juli og kommer alltid på nett med ICE mellom Drøbak og Göteborg. Vi har R90 router, en 5,1dBi ekstern antenne montert 3m over havet.

 

bilde

 

Lars H.

(feriestart i morgen)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt ICE siden den kom, og oppgradere til R90 routeren med ekstern antenne så snart den kom. Jeg bruker denne hjemme, på fjellet og i båten og med unntak av fellesferien og spesielt langs svenskekysten, er det stort sett båndbredde nok til å streame video, Dette er løsningen for deg som vil ha rekkevidde og kontakt med omverdenen hele tiden, men ikke hastighet eller flere brukere.

Har også nett vi mobiltelefon men bruker den kun når jeg må. Har sluppetet det i sommer, men har slitt med ICE nå i fellesferien flere steder.

Link to post
Share on other sites

Og til dere som sliter ekstra mye med hastigheten, dere har vel den nyeste routeren R90? Den forrige, D35 var det vel den het, hadde rev.A mens R90 har rev.B med teoretisk 3x hastighet av den gamle med rev.A.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei Lars,

Selv om jeg er litt yngre en deg sliter jeg med syn og hørsel og er litt enig med deg. Hvorfor må man ha smart telefon og padde. Her er noen fordeler:

- PCen bruker noen minutter på å starte opp, telefon og padde noen sekunder

- Jeg klarer meg med vanlige gåbriller om jeg skal surfe på padda. Dette går ikke på PC eller telefon

- Padda og smarttelefon kan lett zoome inn og ut dette gjør disse mer anvendelig til å hente informasjon når man ser dårlig

- Skjermene er mer lyssterke på smarttelefon og padde så de kan brukes i solskinn

- Når jeg er ute i jolla så kan jeg kjapt få et blåskjellvarsel om jeg ser noen eller tusen andre svar der og da.

 

Men skal jeg arbeide, skrive masse tekst er både smarttelefon og padde ubrukelig med originale tastatur.

 

Min mor på 75 lærte seg og bruke PC til å Google og betale regninger samt spille nettbridge i en alder av 70. Nå ser hun at oldebarn har fått seg 10" nettbrett og ønsker seg dette i julegave fra oss alle. For henne er dette mye enklere både hjemme og i Thailand. Bruker terskelen og intuiviteten er rett og slett bedre en for PC.

 

Så håper jeg at du er kommet deg av gårde selv om det blåser litt i dag og at du treffer mange av dine gamle kjente på dine tidligere august turer. Håper at du også i år deler noen av erfaringene dine på din vei. Og til dette har du bevist gang på gang at det ikke trengs hverken smarttelefon eller padde så du har så rett, så rett på ditt vis.

 

Ha en strålende ferie og hils til kone og hund

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Brukte ice (har "ukeabonnement" nå) en langhelg på Kalvön i begynnelsen av juli. R90 og antenne heist opp i riggen, helt OK dekning og datatrafikk.

ice bruker jeg bare i Sverige og Danmark. I Norge bruker jeg 4G/3G med mobilabonnementet mitt og kommer aldri over den abonnerte datamengden. Nettopp var vi i Sverige og Finland med bil, og kjøpte datapakke EU (har telenor bedriftsabonnement) for en uke, siden ice ikke omfatter Åland/Finland, så jeg sjekka aldri ice-dekningen øst i Sverige. Også mobilt bredbånd fra telefonileverandørene får begrensa kapasitet pr bruker i juli, siden det også på mobilnettene er større forbruk i ferietida.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Smarttelefoner og padder har klart sine fordeler pga. sin størrelse dersom en er 100% avhengig av mail og nett mobilt. For egen del, har jeg hjemme en stasjonær PC stående på 24/7, og når jeg legger fra kai med båten plasseres laptopen i salongen og står på til jeg kommer hjem (bortsett fra dersom jeg skal ligge lenge uten landstrøm eller god sol til solcellepanelene, da er den av i hvert fall om natten). Når jeg er i land for å gå tur med skipshunden eller bader, klarer jeg meg uten nettet. Og så sant jeg ikke bader, er min lille nusselige Nokia mobiltelefon alltid med. Men andre har sikkert andre behov.

 

Jeg har utsatt avreisen sydover til i morgen. Håper det ikke blir for mye sjø nedover, men vi stopper for sikkerhets/komfortens skyld i Hankø og satser på bedre vær til å runde Strømtangen på lørdag. Etter det, har jeg ingen tidsplaner.

 

bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Liten kommentar til min opprinnelige tråd.

Har denne uken seilt tilbake samme vei som jeg seilte nedover, men med den store forskjellen at de er mye mindre båter på sjøen denne uken. Ferien er vel over for de fleste.

Denne uken har det fungert bedre.

Min konklusjon er at ICE fungerer så lenge det er få brukere. Når det er mange brukere som logger seg på samtidig, så fungerer det ikke som forventet.

Så enkelt tror jeg det er.

 

ICE bør altså etter min mening informere om denne begrensningen i sin markedsføring.

Jeg føler at jeg har kjøpt et produkt som ikke fungerer som lovet og forventet.

Det ett flott at brukere i grisgrendte strøk eller natt ugler får kontakt, men som Internett for familien på sommerferie i båt på steder der de fleste ferdes, så er dette for dårlig.

Link to post
Share on other sites

Ja, det hadde vært fint. Men du selv da, Har du R90 routeren, ekstern antenne (hvor mange dBi og hvor høyt plassert) osv? Vi ferierer alltid utenom juli og kommer alltid på nett med ICE mellom Drøbak og Göteborg. Vi har R90 router, en 5,1dBi ekstern antenne montert 3m over havet.

 

Jeg kjører fortsatt den gamle ruteren, primært på medfølgende antenne. Når det kreves, via Diamond NR-770HSP (varenr. 36058 hos Permo) plassert oppe på radarbøylen på Saga'en. Denne sesongen ble det ikke tid til å legge opp fast uttak for 12V der hvor antennekabelen kommer ned, følgelig kun oppkobling via ekstern antenne når det er nødvendig. For meg er ikke hastighet det primære, det holder å kunne laste opp/ned mail og bedrive nyhetssurfing inkl. følge med på interessante temaer på Baatplassen.

 

God ferie.

Redigert av torkelmj (see edit history)

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...