beauty of aqua Startet 29.Juli.2014 Del på Facebook Startet 29.Juli.2014 Sitter litt fint i det nå, men for og gjøre en lang historie litt kortere: Fant en princess 388 på boatshop 24 .com. Etter litt mailing fram og tilbake med megler, ble vi lovet en båt i teknisk orden samt en god prøvetur når vi kom ned. Vi setter oss på flyet til Kroatia og møter på en meget hyggelig megler. Båten blir innspisert nøye på land..vi er meget tilfreds med det vi ser. Så begynner problemet; etter at jeg har betalt en klekkelig sum euro for og få prøvet båten, viser deg seg at han ikke klarer og få båten godkjent for bruk i det kroatiske hav, så prøvekjøringen ender med loffing på 600 omr inne i havna. Jeg gir uttrykk for at dette ikke er en skikkelig prøvekjøring, men lite han får gjort med det. Vi blir enige om og få fraktet båten til hanstholm i Danmark. Der kom den nå sist fredag. Båten kom helt skadefritt frem.meget profesjonell transportør! Jeg og min gamle far er nå klar for en skikkelig prøvekjøring. Vi starter opp og lar motorene gå varm før vi drar på. Nummer en: bb motor produserer heftig mørk røyk, og oppnår ikke mer enn 1800 rpm av de 2800 den egentlig skal oppnå. Her viser det seg at turboen har satt seg fast. Nummer 2. På stb motor fosser vannet inn. Her tror jeg drenspluggen i varmeveksler har falt ut. Komplett umulig og komme til, i værstefall må motor ut. Nummer 3. Tankene som megler skulle rense er FULL i drit! Etter den bitte lille testturen vi fikk, så er separfiltrene helt full... Så her må tankene som er fulle tømmes og renses. Dette er en omfattende prosess da det ikke er mann hull i tankene, samt at deg må lages nye luker i salonggulvet for i det hele tatt og komme til. Sitat ifra kontrakt:the boat is sold as is without any warranty, but engine are working. Kontrakten påpeker og at det ikke er store tekniske problemer med båten. Så hva nå..... har fått pris på transport fra hanstholm til Bergen på ca 7500 euro. Jeg må ha den hjem for og jobbe på den. Jeg mener gamle selger tar kostnadene med transport, mens jeg kan brette opp ermene og og ta kosten med og få fikset den... Kommer jeg noen vei her?? Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
REM Svart 29.Juli.2014 Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 Neppe Kommer jeg noen vei her?? Neppe. Har hørt flere lignende historier om kjøp av "as is" båt usett fra Med. Båten er vel kjøpt og betalt og da er det normalt ikke mer å hente fra megler? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
beauty of aqua Svart 29.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 Har jo sett på båten men fikk jo ikke prøvd den som jeg ble lovet fra megler. I kontrakten så står det jo at den er teknisk i orden.. Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Roger og Olina Svart 29.Juli.2014 Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 Ikke lett det der. Tror det kan være lurt å ta kontakt med en advokat som kan slike ting og høre med han/hun hvor du står. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 29.Juli.2014 Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 (redigert) Kjedelige greier. Ikke noe gøy og kjempe med slike problemer når man egentlig skulle kost seg med nybåten. Vi setter oss på flyet til Kroatia og møter på en meget hyggelig megler. Båten blir innspisert nøye på land..vi er meget tilfreds med det vi ser. Så begynner problemet; etter at jeg har betalt en klekkelig sum euro for og få prøvet båten, viser deg seg at han ikke klarer og få båten godkjent for bruk i det kroatiske hav, så prøvekjøringen ender med loffing på 600 omr inne i havna. Jeg gir uttrykk for at dette ikke er en skikkelig prøvekjøring, men lite han får gjort med det Allerede her hadde jeg snudd tvert i døra. Betale en klekkelig sum penger før prøvekjøring, som igjen bare er loffing rundt i havna er nonsense. Betale for løft etc og survey er selvfølgelig ok, men ikke noe utover det. Kjøpe 'as is' i utlandet betyr akkurat det som står. I praksis kommer du ingen vei om selger ikke er velvillig (noe de sjelden er etter at penger har byttet hender). Tråder som dette dukker opp alt ofte. Også ved kjøp her hjemme. Kjøpe brukt båt er og har alltid vært rissikosport. Moralen for andre som skal kjøpe seg brukt båt er og teste og utrede ALT man kan FØR en eneste krone bytter hender. Alt man da avdekker gir grunnlag for forhandlinger evt at man trekker seg fra hele greia. En grundig gjennomgang tar mange timer/ dager, men kan fort vise seg og være verdt det. Er selger motvillig til at man går grundig til verks, så finner man seg en ny selger. Redigert 29.Juli.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
REM Svart 29.Juli.2014 Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 Har jo sett på båten men fikk jo ikke prøvd den som jeg ble lovet fra megler. I kontrakten så står det jo at den er teknisk i orden.. Det at du har inspisert båten nøye som du sier, styrker neppe din sak mot megler. Han vil antagelig benytte dette for allt det er verdt i en eventuell sak. Du har inspisert båten på land og foretatt prøvekjøring uten å finne ting å sette fingeren på. Det at du ikke fikk prøvet båten på toppfart blir da som småtteri å regne. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
beauty of aqua Svart 29.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 Kan ikke se at det er som småtteri og regne At båten ikke er prøvd på høy Belastning...det er jo da tingene dukker opp Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Fru Jacobsen Svart 29.Juli.2014 Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 Veldig kjedelig for deg, men hvorfor kjøpte du den? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
beauty of aqua Svart 29.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 Jeg kjøpte den fordi jeg fikk en god pris. Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Fru Jacobsen Svart 29.Juli.2014 Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 Lett og være etterpåklok, men det var ingen god pris likevel da. Jeg håper du får ordnet opp i dette på en rimelig måte. I mellomtiden får dette stå som en advarsel til andre som går i tanker om å kjøpe en rimelig båt i utlandet Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
sap_2000 Svart 29.Juli.2014 Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 God pris selv i forhold til problemene du hittil har avdekket? Så lenge man har tatt høyde for ting og tang og er villig til å legge ned innsatsen og pengene som kreves er det jo greit :-) Kommentaren min om å utrede alt før handel var mer om man ikke visste/ burde skjønt hva man gikk til. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
beauty of aqua Svart 29.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 Det er klart at handelen er jo ikke like god nå nei. Tror vel ikke jeg skal håpe på for mye her nei, men jeg har vel egentlig etter loven rett til og få rrfundert ekstra kostnadene dette medfører? Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Bergen dørk Svart 29.Juli.2014 Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 Håper du leste denne artikkelen av Skipper Worse før du skrev kontrakt: "Mye av skoen trykker på at båtkjøpere forventer at selgersiden i utlandet skal føre seg og forholde seg til det beskyttelsesregime som nordmenn er vant med å ha som en varm kokong rundt alle sine interesser. Man vil helst ha heleforbrukerkjøpsloven gjeldende og klagerett til Forbrukerrådet for alle avvik. Dette behovet er kanskje mer påtrengende når man prøver med import av båt, enn ellers. Motsatt har man i det store utland en helt klar og ufravikelig tradisjon for det motsatte - nemlig en nærmest total "cut-off" av rettigheter for kjøperen. Når den norske kjøper TROR at den utenlandske selger har den samme rettsoppfatning som han har selv, blir det fort problemer." Du sitter nok igjen med alt selv fra nå av og bruk av advokat/rettssak vil jo bare øke dine kostnader - i verste fall medføre en stygg historie for deg. Bra du deler dette, da det er en ny sak til skrekk og advarsel. Å kjøpe billig kan fort bli dyrt! Resten kan du lese her: http://www.tangedal.no/blog1.php/2013/02/03/kjope-bat-fra-utlandet Resten av Worses artikkel er dessverre dyster lesning for deg! Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
REM Svart 29.Juli.2014 Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 Kan ikke se at det er som småtteri og regne At båten ikke er prøvd på høy Belastning...det er jo da tingene dukker opp Nå er jeg kanskje litt djevelens advokat, men hvis du mener det er viktig å få prøvekjørt båten under full belastning, hvorfor insisterte du ikke på dette, eller alternativt, holdt tilbake en rimelig del av kjøpesummen intil du hadde fått arrangert en prøvekjøring? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
beauty of aqua Svart 29.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 Fordi det var helt umulig for han og få til en midlertidig kjøretillatelse. Var selv med han inn på politikontoret. Så sier jeg at da vil jeg holde tilbake 15% av kjøpesum inntil båten er prøvd, men dette kunne han ikke gå med på.... Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
REM Svart 29.Juli.2014 Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 .....da ville jeg snudd i døra og funnet meg en annen båt. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
beauty of aqua Svart 29.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 Men det er ikke så lett rem når denne båten har ca halv pris i forhold til de andre... Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Fru Jacobsen Svart 29.Juli.2014 Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 Men da tok du et valg på en kalkulert risiko. Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
bellen Svart 29.Juli.2014 Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 Vil det koste det samme å fikse opp i desse feilene som du betalte for heile båten? Høres ikkje helt ut som dei ekstremt store kostnadene desse feilene som du påpeker. Om du betaler 100,000,- kr, i reparasjoner, så har du vel fortsatt gjort eit godt kjøp i forhold til tilsvarene båt her hjemme? Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 29.Juli.2014 Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 (redigert) Når noe skurrer på selgersiden bør man droppe kjøpet enten det er her eller der. Det er min erfaring selv om den er ringe i denne sammenheng. Det finnes nok av kjeltringer, ref seilbåtlkjøpet som nyiig er dissikert på dette forum. Har vært borte i private selgere (her) som enten ikke har filla peiling på hverken båt eller motor eller som er tvert dumme alt skrupelløse kjeltringer. Så, når noe som helst skurrer, la vær. Det er min regel. Finnes vel eksempler på dette forum hvor dyre båter har blitt solgt/kjøpt innen Norge og likevel ikke vært probemfrie fra overtagelse til tross for selgergaranti. Selgerens "ettermedynk" og velvilje har vel vært varierende mener jeg å huske. Skal man ivareta motoriserte lystbåter bør de etter min mening håndteres og serves som de var råtne egg om de skal være i topp stand. Nå, hvor god og omsorgsfull har selgeren vært og i værste fall, hva slags verksted har ruget eggene.... Redigert 29.Juli.2014 av slettet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 29.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 Kjøpet er fortsatt bra, men ikke så bra lenger selvfølgelig. Uforrsette utgifter er uansett noe dritt! Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
dude Svart 29.Juli.2014 Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 om noe virker for godt til å være sant... kan man nesten alltid banne på at det er det også. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 29.Juli.2014 Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 Men er det så store kostnader her da? Der båten ligger kan man jo få kjøpt seg litt hjelp pluss egen innsats. Går ikke tankene ut samme veien som du løfter ut motorene? Det er jo en smal sak å få ut motorene, og når de er ute leverer du tankene og får sveist nye med de gamle som mal (evt får levert fra England, hvilket ofte er mye billigere enn man tror). Når de først er ute kan du eventuelt bare høytrykkspyle dem mens de ligger opp ned. Når motorene først er ute kommer du til alle sider du vil av dem, og kan evt ta en Systemrens mens de står på pall. På denne type båt antar jeg du har kalkulert med 2-400 000 i vedlikehold og oppgraderinger de første par årene av eiertiden, og en operasjon som nevnt koster ikke mange kronene, med mindre du finner noe annet når du holder på. Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 29.Juli.2014 Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 Ja du verden sier jeg. En smal sak. Godt det finnes entusiastiske folk......... Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 29.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 Nei nordan. Jeg har ikke kalkulert med 200-400 k i vedlikeholdkostnader.mulig jeg er unormal); Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.