Jump to content

ny båt (princess 388) med tekniske problemer.


beauty of aqua

Recommended Posts

??? Gammel båt fra middelhavet uten å ha lagt til grunn vesentlige vedlikeholds- og oppgraderingskostnader? Og for å få nordisk utstyrsnivå? Og med doble maskiner som antagelig har lavt timetall og mye stillstand? Skjønner de siste postene synes jeg var grov her, men var jeg det - eller var jeg realistisk?

 

Har vel selv puttet inn godt over 300'i min egen de siste 5 årene i tillegg til ordinær drift, så jeg synes ikke anslaget var så galt jeg da.

Link to post
Share on other sites

Synest du legger litt mye på her , men med mye egeninnsats samt du er litt motorkyndig og har litt kontakter på de rette stedene bør det ikke bli så helt gale.

Når ting først har gått som det har gjort er det best å brette opp ermene og gå på dette med godt mot, og ta det som en dyr erfaring. Er du litt nevenyttig blir det nok en flott båt skal du se.

Link to post
Share on other sites

Ja det hjelper ikke å deppe. Men jeg mener fremdeles at det ikke er store jobben å ta ut motorer og tanker på disse om det er samme løsninger her som på Princess 35. Sist vinter lå jeg i opplag ved siden av en P 35 og han hadde ut sine motorer titt og ofte da det var så lett å ta dem ut, og så greit å vedlikeholde dem når de sto på pall vs plass når de var ombord. Og når motorene er ute står vel tankene meget lett tilgjengelig, så at det trengs så mye optimisme eller kroner til for å gjøre det tror jeg faktisk ikke. I disse båtene løftes vel motoren ut døra ved truck, så det er vel bare dørk-gulvet som skal opp? Og det ligger vel i et løst puslespill av bjelker.

 

Går faktisk å sysler med tanken på å løfte ut mine egne..... Hadde vært fint med nyoppusset maskinrom :-).

 

Feilen som er oppdaget er vel dritt i tanker og en plugg på en maskin. Det er vel ikke de store tingene sånn i utgangspunktet? Ja det går noen timer, men med båt fra denne alder og med dobbel motorisering skal vel det være veldig påregnelig å legge inn noen vedlikeholdstimer.

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror heller ikke dette trenger å bli så gale visst man har tilgjenglig utstyr til å løfte med. Fordelen er jo at etterpå har man ett strøkent motorom? visst jobben gjøres skikkelig.

I forhold til utlegg på importert båt kontra norsk utstyrt båt blir det fort slik som:

 

Ankervinsj

Baugpropell

Dieselvarmer

Plottere av nyere dato

Etc.

 

I stede for å trykke på hvor dårlig handelen ble tror jeg det er bedre å motivere for å få orden på tingene. At det ble en dyrere erfaring en beregnet vet han sikkert selv nå. Sier bare lykke til jeg?

Link to post
Share on other sites

Du har kanskje en annen tråd om dette, men hva kom skuta på inkl alt? Og hvor mye utgifter skal til før "fortjenesten" din er spist opp? Nå er er jo båt båt og dermed er kanskje det viktigste at du nå og etterhvert sitter med den båten du ønsket deg mest.....og i et 10-årsperspektiv (hvis det finnes) er det kanskje ikke så verst for deg og din familie. Håper iallefall det! Hadde vært artig å få litt mer detaljer for hva du planla og så for deg og hvordan det ble/blir!

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Vil helst ikke ut med prisen, men den var meget god, og det er den fortsatt. Men uforesette utgifter er jo alltid noe dritt da:)

 

Blir ikke fullt så gale som jeg trodde, men det ryker nok med 60000.

 

Skylder megler 1400 euro for arbeid som ble gjort i forbindelse med frakt av båten. Tankvask var en del av jobben han skulle gjøre... de kan han drite en god dag i!

 

Jeg har tilgang på stor trøkk, så det koster meg ikke mange kronene og få gjort jobben.. det er frakten videre til Bergen her som koster.

 

Men alt i alt er jeg fornøyd allikevel, men jeg var sånn passelig irritert når jeg ikke fikk turen fra Danmark til Bergen på egen kjøl. Det hadde blitt en nydelig seilas.

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

Er det ikke noe alternativ å få renset tankene profesjonellt der nede?

Har hørt om flere i utlandet som har hyret inn firmaer som høytrykkspyler tankerog kjører innholdet via separatorer og filtre kontinuerlig. Vanlig i UK bl.a.

 

Turbo er vel greit å bytte, og hva med lekkasjen fra den andre motoren?

Man får jo gjort litt arbeid for 60k (+mva?) som frakten videre til norge vil koste...

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Takk for forslag, men tranportøren har allerede hentet båten.

 

En ting som jeg kunne tenkt meg at en tredje person svarer på:

 

Da vi reiste til Kroatia for og teste båten, ble vi lovet at den skulle være klar da vi kom.

Da vi kommer ned så viser det seg at megler ikke har de nødvendige papirer, noe som ender med at testturen ender med tomgangskjøring i havnen.. jeg ville jo prøve den hardt i en time eller to...det var feil nummer en fra megler.

 

Nummer to er at i forbindelse med klargjøring av båten for frakt, skulle også tankene renses... dette er ikke gjort.

 

Prisen på arbeidene beløper seg til 1400 euro.. disse nekter jeg og betale da kontrakten sier at motorer fungerer og båten er i god teknisk stand.

Jeg sier at de pengene får han etter at jeg har fått en kompensasjon for problemene med båten.

 

Nå holder det på og rable for han. Han sier at pengene jeg skylder han har ingenting med problemene på båten og gjøre.

 

Jeg tenker at han nå gjerne er litt mer ivrig på og kontakte tidligere eier for en kompensasjon da han vet at da får han frigjort sine 1400 euro.

 

Betaler jeg de nå så kan jeg vel være sikker på at han ikke løfter en finger for og hjelpe meg?

 

Bør jeg betale han?

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

Nei. Du bør ikke betale en krone da han ikke har holdt sin del av avtalen og påført deg langt større kostnader.

Hadde han hatt papirer så ordentlig prøvekjøring kunne foretas og han hadde renset tankene hadde du ikke vært i situasjonen du er nå.

 

Ikke meningen å være etterpåklok, men under en kjøpsprosess i utlandet så er der viktig at ting gjøres i riktig rekkefølge. Først besiktigelse, så heising, og så prøvekjøring.

 

Deretter når man har funnet ut av tingenes tilstand gjøres avtalen og håndpenger betales. 5-10% er vanlig. Om selger/ megler skal utbedre noe må det stå i avtalen. Spesifikt hva, hvordan og innen når.

Så, før båten skal leveres går man gjennom det som skulle vært gjort, sjekk av alle dokumenter etc.

Når alt er ihht til avtalen bytter båt, papirer og penger hender.

Da er båten din i den tilstanden den er. Ferdig med det.

 

Folk har en lei tendens til å miste arbeidslyst og glemme avtaler etter at de er betalt.

Det gjelder litt å ikke la selger/ megler styre showet, men sette kriteriene selv og opptre fair og ryddig selv :-)

 

388 er flotte båter det ikke ble laget så mange av. Etterfølger til 38/385, men med det nyere designet som minner om P35 og hekken lignende P45.

 

Tror det er prod ca 20 stk. Går en her inne i fjorden jeg ser av og til :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Nå holder det på og rable for han. Han sier at pengene jeg skylder han har ingenting med problemene på båten og gjøre.

 

 

Bør jeg betale han?

Nei du bør ikke betale. Dette er en klassisk pengediskusjon hvor en av partene hevder at det "ikke er de pengene" vi diskuterer, det er "de andre". Resultatet blir at megeleren har fått sitt oppgjør og slutter å svare på dine henvendelser. Behold pengene og møt eventuelle pengekrav med motkrav iht. kontrakt.

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Link to post
Share on other sites

Er det en surveykar inne i bildet?

Mye av problemet her virker å være at avtalt arbeid ikke ble gjort samt at ordentlig prøvekjøring ikke lot seg gjennomføre.

 

Det siste burde megler ha klarlagt på forhånd. Ikke når man har reist over halve Europa for å se på den.

 

Jeg tror jeg hadde klikket i vinkel om jeg stod der nede da.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

ok,kan være greit og få litt innspill fra en tredjepart.

Han har vært megler i 20 år hevder han,og jeg må få legge til at det hele virket meget seriøst samt at han er en meget hyggelig kar…men når man har holdt på med dette i 20 år,så må han jo for fa… vite hva slags papirer som skal til for og benytte seg av det kroatiske hav! og skulle han være det minste i tvil,så burde han ha sjekket opp i dette FØR vi kom ned.

 

takker for innspill folkens,jeg ble bare litt usikker på om det var riktig av meg og la være og betale,men nå er jeg sikker igjen

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

Du er inne på noe puddingen:)

Slik som han ser det så er jeg en superbanditt fra Norge som ikke vil gjøre opp for seg.

 

Han tror seriøst at jeg bare finner på alt sammen for og slippe og betale de siste skarve euroene...

Type 2 b.

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

Hehe....beaty of aqua :lol: Men...håper du får orden på fine skuta uten altfor mye utgifter :thumbsup: Lykke til, og hold vårs oppdatert er du snill ! :wink:

 

Ja, det blir spennende å se hvor lang tid det tar før megleren innser at han har gjort en feil :lol:

Yachtmaster 1989, SRC 1999, D5L 2012, D5LA 2013
Link to post
Share on other sites

Slik som han ser det så er jeg en superbanditt fra Norge som ikke vil gjøre opp for seg.

Han tror seriøst at jeg bare finner på alt sammen for og slippe og betale de siste skarve euroene...

Type 2 b.

Det bør du vel enkelt kunne dokumentere med litt bilder av stuck turbo, vann som spruter samt filtre og tanker fulle av gørr.

Om ikke annet enn for å stoppe kjeften hans.

 

Den med mangel på tilatelsen som kom fra klar himmel virker noe tynn om han vært megler i 20 år der nede.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

han har fått bilder av vannutskillere stapp full av drit etter under 20 minutters kjøring…var det eneste jeg tok bilder av der nede.båten kommer til bergen på mandag,så da skal få bildedokumentasjon på resten

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

Det siste burde megler ha klarlagt på forhånd. Ikke når man har reist over halve Europa for å se på den.

Mekler er antagelig ikke født i går. Dette at en kunde svir av mye penger og tid på å reise halve Europa rundt vet han nok å utnytte maksimalt. Han vet utmerket godt at kunden ikke ønsker å måtte vende tomhendt hjem for å forklare venner og familie at dette desverre ble en bomtur. Kunden er derfor villig til å tøye seg langt for å gjennomføre handelen uansett mangler og ting som ikke er rettet etter avtale.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Her legges det ansvar på kjøper og megler osv men ingen nevner den som tydeligvis har gjort feil her, surveymannen har jo tydeligvis levert en mangelfull rapport. Har ikke han noe ansvar ?

Surveymannen, hadde han kjørt motorene med full belastning da ?

Hvor har du denne surveymannen fra Enzo?

Har ikke sett TS skrive noe om det (men jeg har oversett ting før ;-) )

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...