nordan family 27 Svart 30.Juli.2014 Del på Facebook Svart 30.Juli.2014 ??? Gammel båt fra middelhavet uten å ha lagt til grunn vesentlige vedlikeholds- og oppgraderingskostnader? Og for å få nordisk utstyrsnivå? Og med doble maskiner som antagelig har lavt timetall og mye stillstand? Skjønner de siste postene synes jeg var grov her, men var jeg det - eller var jeg realistisk? Har vel selv puttet inn godt over 300'i min egen de siste 5 årene i tillegg til ordinær drift, så jeg synes ikke anslaget var så galt jeg da. Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 30.Juli.2014 Del på Facebook Svart 30.Juli.2014 Synest du legger litt mye på her , men med mye egeninnsats samt du er litt motorkyndig og har litt kontakter på de rette stedene bør det ikke bli så helt gale. Når ting først har gått som det har gjort er det best å brette opp ermene og gå på dette med godt mot, og ta det som en dyr erfaring. Er du litt nevenyttig blir det nok en flott båt skal du se. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 30.Juli.2014 Del på Facebook Svart 30.Juli.2014 (redigert) Ja det hjelper ikke å deppe. Men jeg mener fremdeles at det ikke er store jobben å ta ut motorer og tanker på disse om det er samme løsninger her som på Princess 35. Sist vinter lå jeg i opplag ved siden av en P 35 og han hadde ut sine motorer titt og ofte da det var så lett å ta dem ut, og så greit å vedlikeholde dem når de sto på pall vs plass når de var ombord. Og når motorene er ute står vel tankene meget lett tilgjengelig, så at det trengs så mye optimisme eller kroner til for å gjøre det tror jeg faktisk ikke. I disse båtene løftes vel motoren ut døra ved truck, så det er vel bare dørk-gulvet som skal opp? Og det ligger vel i et løst puslespill av bjelker. Går faktisk å sysler med tanken på å løfte ut mine egne..... Hadde vært fint med nyoppusset maskinrom :-). Feilen som er oppdaget er vel dritt i tanker og en plugg på en maskin. Det er vel ikke de store tingene sånn i utgangspunktet? Ja det går noen timer, men med båt fra denne alder og med dobbel motorisering skal vel det være veldig påregnelig å legge inn noen vedlikeholdstimer. Redigert 30.Juli.2014 av nordan family 27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 30.Juli.2014 Del på Facebook Svart 30.Juli.2014 Jeg har hatt både P-415 og 45 men ingen av disse har det vært så enkelt å ta ut maskinene fra at jeg tok dem ut i ny og ned for litt vedlikehold!? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
nor star 290.. Svart 30.Juli.2014 Del på Facebook Svart 30.Juli.2014 Tror heller ikke dette trenger å bli så gale visst man har tilgjenglig utstyr til å løfte med. Fordelen er jo at etterpå har man ett strøkent motorom? visst jobben gjøres skikkelig. I forhold til utlegg på importert båt kontra norsk utstyrt båt blir det fort slik som: Ankervinsj Baugpropell Dieselvarmer Plottere av nyere dato Etc. I stede for å trykke på hvor dårlig handelen ble tror jeg det er bedre å motivere for å få orden på tingene. At det ble en dyrere erfaring en beregnet vet han sikkert selv nå. Sier bare lykke til jeg? Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 30.Juli.2014 Del på Facebook Svart 30.Juli.2014 Du har kanskje en annen tråd om dette, men hva kom skuta på inkl alt? Og hvor mye utgifter skal til før "fortjenesten" din er spist opp? Nå er er jo båt båt og dermed er kanskje det viktigste at du nå og etterhvert sitter med den båten du ønsket deg mest.....og i et 10-årsperspektiv (hvis det finnes) er det kanskje ikke så verst for deg og din familie. Håper iallefall det! Hadde vært artig å få litt mer detaljer for hva du planla og så for deg og hvordan det ble/blir! Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
beauty of aqua Svart 30.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2014 Vil helst ikke ut med prisen, men den var meget god, og det er den fortsatt. Men uforesette utgifter er jo alltid noe dritt da:) Blir ikke fullt så gale som jeg trodde, men det ryker nok med 60000. Skylder megler 1400 euro for arbeid som ble gjort i forbindelse med frakt av båten. Tankvask var en del av jobben han skulle gjøre... de kan han drite en god dag i! Jeg har tilgang på stor trøkk, så det koster meg ikke mange kronene og få gjort jobben.. det er frakten videre til Bergen her som koster. Men alt i alt er jeg fornøyd allikevel, men jeg var sånn passelig irritert når jeg ikke fikk turen fra Danmark til Bergen på egen kjøl. Det hadde blitt en nydelig seilas. Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
sap_2000 Svart 30.Juli.2014 Del på Facebook Svart 30.Juli.2014 Er det ikke noe alternativ å få renset tankene profesjonellt der nede? Har hørt om flere i utlandet som har hyret inn firmaer som høytrykkspyler tankerog kjører innholdet via separatorer og filtre kontinuerlig. Vanlig i UK bl.a. Turbo er vel greit å bytte, og hva med lekkasjen fra den andre motoren? Man får jo gjort litt arbeid for 60k (+mva?) som frakten videre til norge vil koste... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Allan E Svart 31.Juli.2014 Del på Facebook Svart 31.Juli.2014 Flytt over turboen fra motor 2 til 1 og sett en midlertidig tank på dekk. 1000L palletank får du billig. Så kan du vel kjøre hjem med en motor. Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 31.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2014 Takk for forslag, men tranportøren har allerede hentet båten. En ting som jeg kunne tenkt meg at en tredje person svarer på: Da vi reiste til Kroatia for og teste båten, ble vi lovet at den skulle være klar da vi kom. Da vi kommer ned så viser det seg at megler ikke har de nødvendige papirer, noe som ender med at testturen ender med tomgangskjøring i havnen.. jeg ville jo prøve den hardt i en time eller to...det var feil nummer en fra megler. Nummer to er at i forbindelse med klargjøring av båten for frakt, skulle også tankene renses... dette er ikke gjort. Prisen på arbeidene beløper seg til 1400 euro.. disse nekter jeg og betale da kontrakten sier at motorer fungerer og båten er i god teknisk stand. Jeg sier at de pengene får han etter at jeg har fått en kompensasjon for problemene med båten. Nå holder det på og rable for han. Han sier at pengene jeg skylder han har ingenting med problemene på båten og gjøre. Jeg tenker at han nå gjerne er litt mer ivrig på og kontakte tidligere eier for en kompensasjon da han vet at da får han frigjort sine 1400 euro. Betaler jeg de nå så kan jeg vel være sikker på at han ikke løfter en finger for og hjelpe meg? Bør jeg betale han? Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
OC393 Svart 31.Juli.2014 Del på Facebook Svart 31.Juli.2014 Etter mitt skjønn bør du ikke betale pga av at tankene ikke var renset. At du kanskje ikke burde kjøpt da du ikke fikk prøvekjørt som planlagt er det jo for sent å si nå. Sitér dette innlegget Yachtmaster 1989, SRC 1999, D5L 2012, D5LA 2013 Link to post
sap_2000 Svart 31.Juli.2014 Del på Facebook Svart 31.Juli.2014 Nei. Du bør ikke betale en krone da han ikke har holdt sin del av avtalen og påført deg langt større kostnader. Hadde han hatt papirer så ordentlig prøvekjøring kunne foretas og han hadde renset tankene hadde du ikke vært i situasjonen du er nå. Ikke meningen å være etterpåklok, men under en kjøpsprosess i utlandet så er der viktig at ting gjøres i riktig rekkefølge. Først besiktigelse, så heising, og så prøvekjøring. Deretter når man har funnet ut av tingenes tilstand gjøres avtalen og håndpenger betales. 5-10% er vanlig. Om selger/ megler skal utbedre noe må det stå i avtalen. Spesifikt hva, hvordan og innen når. Så, før båten skal leveres går man gjennom det som skulle vært gjort, sjekk av alle dokumenter etc. Når alt er ihht til avtalen bytter båt, papirer og penger hender. Da er båten din i den tilstanden den er. Ferdig med det. Folk har en lei tendens til å miste arbeidslyst og glemme avtaler etter at de er betalt. Det gjelder litt å ikke la selger/ megler styre showet, men sette kriteriene selv og opptre fair og ryddig selv :-) 388 er flotte båter det ikke ble laget så mange av. Etterfølger til 38/385, men med det nyere designet som minner om P35 og hekken lignende P45. Tror det er prod ca 20 stk. Går en her inne i fjorden jeg ser av og til :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Stjerneglimt Svart 31.Juli.2014 Del på Facebook Svart 31.Juli.2014 Nå holder det på og rable for han. Han sier at pengene jeg skylder han har ingenting med problemene på båten og gjøre. Bør jeg betale han? Nei du bør ikke betale. Dette er en klassisk pengediskusjon hvor en av partene hevder at det "ikke er de pengene" vi diskuterer, det er "de andre". Resultatet blir at megeleren har fått sitt oppgjør og slutter å svare på dine henvendelser. Behold pengene og møt eventuelle pengekrav med motkrav iht. kontrakt. Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
Enzo Svart 31.Juli.2014 Del på Facebook Svart 31.Juli.2014 (redigert) Her legges det ansvar på kjøper og megler osv men ingen nevner den som tydeligvis har gjort feil her, surveymannen har jo tydeligvis levert en mangelfull rapport. Har ikke han noe ansvar ? Redigert 31.Juli.2014 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 31.Juli.2014 Del på Facebook Svart 31.Juli.2014 (redigert) Er det en surveykar inne i bildet? Mye av problemet her virker å være at avtalt arbeid ikke ble gjort samt at ordentlig prøvekjøring ikke lot seg gjennomføre. Det siste burde megler ha klarlagt på forhånd. Ikke når man har reist over halve Europa for å se på den. Jeg tror jeg hadde klikket i vinkel om jeg stod der nede da. Redigert 31.Juli.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
beauty of aqua Svart 31.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2014 ok,kan være greit og få litt innspill fra en tredjepart. Han har vært megler i 20 år hevder han,og jeg må få legge til at det hele virket meget seriøst samt at han er en meget hyggelig kar…men når man har holdt på med dette i 20 år,så må han jo for fa… vite hva slags papirer som skal til for og benytte seg av det kroatiske hav! og skulle han være det minste i tvil,så burde han ha sjekket opp i dette FØR vi kom ned. takker for innspill folkens,jeg ble bare litt usikker på om det var riktig av meg og la være og betale,men nå er jeg sikker igjen Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
puddingen Svart 31.Juli.2014 Del på Facebook Svart 31.Juli.2014 Vært megler i 20 år og ikke sørget for nødvendige papirer for seriøs prøvekjøring når han viste det kom folk for å prøve båten.....veel...skulle ikke forundre meg om det var svogeren hans som satt på politistasjonen og nektet tillatelse heller Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 31.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2014 Du er inne på noe puddingen:) Slik som han ser det så er jeg en superbanditt fra Norge som ikke vil gjøre opp for seg. Han tror seriøst at jeg bare finner på alt sammen for og slippe og betale de siste skarve euroene... Type 2 b. Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
puddingen Svart 31.Juli.2014 Del på Facebook Svart 31.Juli.2014 Hehe....beaty of aqua Men...håper du får orden på fine skuta uten altfor mye utgifter Lykke til, og hold vårs oppdatert er du snill ! Sitér dette innlegget Link to post
OC393 Svart 31.Juli.2014 Del på Facebook Svart 31.Juli.2014 Hehe....beaty of aqua Men...håper du får orden på fine skuta uten altfor mye utgifter Lykke til, og hold vårs oppdatert er du snill ! Ja, det blir spennende å se hvor lang tid det tar før megleren innser at han har gjort en feil Sitér dette innlegget Yachtmaster 1989, SRC 1999, D5L 2012, D5LA 2013 Link to post
sap_2000 Svart 31.Juli.2014 Del på Facebook Svart 31.Juli.2014 Slik som han ser det så er jeg en superbanditt fra Norge som ikke vil gjøre opp for seg. Han tror seriøst at jeg bare finner på alt sammen for og slippe og betale de siste skarve euroene... Type 2 b. Det bør du vel enkelt kunne dokumentere med litt bilder av stuck turbo, vann som spruter samt filtre og tanker fulle av gørr. Om ikke annet enn for å stoppe kjeften hans. Den med mangel på tilatelsen som kom fra klar himmel virker noe tynn om han vært megler i 20 år der nede. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
beauty of aqua Svart 31.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2014 han har fått bilder av vannutskillere stapp full av drit etter under 20 minutters kjøring…var det eneste jeg tok bilder av der nede.båten kommer til bergen på mandag,så da skal få bildedokumentasjon på resten Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
REM Svart 31.Juli.2014 Del på Facebook Svart 31.Juli.2014 Det siste burde megler ha klarlagt på forhånd. Ikke når man har reist over halve Europa for å se på den.Mekler er antagelig ikke født i går. Dette at en kunde svir av mye penger og tid på å reise halve Europa rundt vet han nok å utnytte maksimalt. Han vet utmerket godt at kunden ikke ønsker å måtte vende tomhendt hjem for å forklare venner og familie at dette desverre ble en bomtur. Kunden er derfor villig til å tøye seg langt for å gjennomføre handelen uansett mangler og ting som ikke er rettet etter avtale. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Enzo Svart 31.Juli.2014 Del på Facebook Svart 31.Juli.2014 Surveymannen, hadde han kjørt motorene med full belastning da ? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 31.Juli.2014 Del på Facebook Svart 31.Juli.2014 Her legges det ansvar på kjøper og megler osv men ingen nevner den som tydeligvis har gjort feil her, surveymannen har jo tydeligvis levert en mangelfull rapport. Har ikke han noe ansvar ? Surveymannen, hadde han kjørt motorene med full belastning da ? Hvor har du denne surveymannen fra Enzo? Har ikke sett TS skrive noe om det (men jeg har oversett ting før ;-) ) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.