finnarne Startet 30.Juli.2014 Del på Facebook Startet 30.Juli.2014 Tabita ble innkjøpt for å bli brukt som studenthybel i Trondheim de neste 5 årene. Kjøpet ble gjennomført i slutten av februar, omtrent samtidig som rederen reiste opp for å være noen måneder på KV Nordkapp. Far (undertegnede)måtte trå til og gjennomføre handelen, og få båten hjem. Første helg , dvs fredag kveld/natt til lørdag ble den tatt fra Haugesund til Bokn sammen med selger. Når vi våknet i Bokn var været akkurat det de hadde meldt, kuling midt imot. Den ble liggende der en uke før far fikk med seg bror til reder opp for å ta den videre. Vi møtte Bjørn i Nord-west'en ved Jærens rev, omtrent samtidig som vi fikk de første antydningene til at det elektriske ikke var helt på stell. På vei ut fra Egersund ble det mye skjø og stamping, og vinduet som vi hadde for å runde Lista/Lindesnes ble for lite. Båten ble liggende i Egersund en uke. Etter en uke kom igjen far, denne gangen sammen med søster til reder. Vi overnattet i båten, mens det blåste liten storm på utsiden. Det skulle løye på morgenkvisten, sjøen skulle legge seg, og vind, strøm og bølger skulle være greie og hjelpe oss rundt. istedet ble det en letter grønn søster på grunn av bølger som var nære de 6 meterne som skulle være på natten. Vi snudde og lot båten ligge i 3 dager. Da tok far i ett strek fra Egersund til Vågsbygd, tildels i strålende vær. Det siste strekket hjem fra Vågsbygd ble gjennomført i midten av Mars. Noen båtturer har det blitt siden den gangen, reder har vært hjemme noen ganger før han reiste utenriks med kystvakten. Men siden den har ligget på plassen vår, har vår båt, Tafatt måtte ligge på land i år, og vi har kunnet bruke Tabita som famliebåt. Det har blitt noen turer vestover mot Kristiansand, pinseleir Østre Randøya sammen med sjøspeiderne i Vågsbygd, Nasjonal sjøspeiderleir på Stokken, og familietur sammen med Mor og en nevø til Kjeltringholmen. På den siste turen ble det også klart at det var store utfordringer med det elektriske ombord. 13.2 volt på batteriet og 6.6 volt på kontrollpanelet. Sammen med en kjøleboks som trakk 7.5 amp konstant uten å få temperaturen ned i nevneverdig grad, så var det klart for å rydde. Omtrent slik så det ut før vi begynte å rydde: Det vil si, det så sånn ut etter at jeg hadde dratt frem kablene for å finne jordingsfeil. Og det ser omtrent slik ut fortsatt, for vi har startet i den andre enden. De 2 forbruksbatteriene som stod i båten og som var fra 2010 er byttet ut, med 2 nye, hver av dem på 100 Ah. Hovedbryter av typen 0, 1, 1+2, 2 med løse bolter til å feste batterikabler er byttet ut med hovedstrømbrytere og voltsensitivt rele fra Biltema 2 nye 30 watts solcellepanel ble montert på targabøylen, og koblet via ny 10 amp regulator. Kompressor og fordamper til kjøleboksen er byttet ut med ny som skal takle 130 liters boks. Boksen i Tabita er på ca 40 liter. Vanntanken som var satt løst inne i en av benkene er byttet ut med en 100 liters fleksibel vanntank som er plassert nede der den opprinnelig var tenkt å være. Det gjorde at vi fikk endel ledig plass i en benk. VHF-antenne er plassert i mastetoppen, og antenne er trukket ned gjennom masten. Tidligere i sommer monterte jeg en VHF-kabel bak på bøylen, men den kommer nå i konflikt med vindmølle som er ankommet, og etterhvert montert. Antennen bak blir byttet ut med en mindre som var tiltenkt AIS-mottaker . Nå blir det AIS-mottaker og evt nød-vhf-antenne. Tidligere i sommer ble det også montert en 40 liters septiktank. Nå tror jeg vi har kontroll. Det som gjenstår er: Trekke ny jordingskabel til koblingspunkt ved hovedstrømsbrytere og til kontrollpanel. Rydde i kabler, koble opp noen koblingsskinner for jord, belysning, instrumenter og mere. Få på plass pipe til parafinovn Stoppkabel. Det er sikkert noe mere som vi har glemt, men det kommer vi sikkert på underveis. Deadline for avreise er satt til Lørdag 2. august kl 06:00. Foreløpig plan er å seile 24/7. Mannskapet ser ut til å bli reder, far (dvs undertegnede) og en speider fra sjøspeideren i Vågsbygd. Planen er å bruke mAIS sånn at mor og andre kan følge ferden hjemmefra på Marine Traffic. Vi kommer nok også til å legge ut noen statusoppdateringer og posisjoner/observasjoner på mms-bloggen Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
finnarne Svart 2.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2014 Nå er vi underveis. Det ble en sen natt igår, men vi ble omtrentlig ferdig med det elektriske. Deilig å se voltmeteret stå stabilt på 14 volt. Avreise idag ble utsatt til klokken 8:30, vi var i Vågsbygd klokken 14. Der fikk vi litt mer mannskap, så vi er 3 som seiler oppover. Forhåpentligvis klarer vi å seile 24/7. Før avreise fra Vågsbygd byttet vi til et mindre forseil, sånn at vi har mere passende seil om morgendagens vindmelding treffer. Nå nærmer vi oss Lindesnes,og turens første middag skal fortæres. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
alphaman Svart 2.August.2014 Del på Facebook Svart 2.August.2014 God tur,hvor mange dager regner dere med Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 2.August.2014 Del på Facebook Svart 2.August.2014 God tur, og hold vårs oppdatert Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 3.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2014 Opprinnelig plan var å ligge i (ut)havn for sove, og da sa tidsskjema at vi var fremme neste helg en gang. Men nå ble vi 3 seilkyndige ombord, så Da sier tidsskjema at vi var fremme iløpet av onsdag. Men det var med 5 knops fart. Nå ligger vi stort sett mellom 5 og 7 knop, så det vil ha litt å si om vi klarer å holde den farten. Foreløpig går vi 6 timer på og 3 timer hvile. Akkurat nå nærmer vi oss Eigerøy. Regnet har akkurat kommet og vi motorseiler i 10 m/s med 2 rev i storseilet. Vind og bølger er rett bakfra og det er håpløst å få forseilet til å stå pent. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
På svai Svart 3.August.2014 Del på Facebook Svart 3.August.2014 Spennende tråd å følge med på. Lykke til på ferden. Håper vi får mange oppdateringer, gjerne med bilder også. Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 3.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2014 Nå passerer vi snart Kvitsøy. Bilder sendes i første omgang til mms-bloggen. Frem til nå har det vært lite å ta bilde av der vi seiler godt av kysten. Etter Haugesund blir det kanskje mere bilder. Satt å vurderte å finne telefonen for å ta bilder av sjøen når det regnet som verst i dag morges. Så kom det plutselig en gås flytende forbi på en europall. Men så den for sent. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Storskarv Svart 3.August.2014 Del på Facebook Svart 3.August.2014 Wow, dette må da være en fin tur! God fart nå ;-) Jeg bor i innløpet av Bømlafjorden og her er det ganske stille i dag, dere må nok tøffe for motor... Sitér dette innlegget Link to post
På svai Svart 3.August.2014 Del på Facebook Svart 3.August.2014 Nå passerer vi snart Kvitsøy. Bilder sendes i første omgang til mms-bloggen. Frem til nå har det vært lite å ta bilde av der vi seiler godt av kysten. Etter Haugesund blir det kanskje mere bilder. Satt å vurderte å finne telefonen for å ta bilder av sjøen når det regnet som verst i dag morges. Så kom det plutselig en gås flytende forbi på en europall. Men så den for sent. Den gåsen skulle vi gjerne ha sett bilde av Finnarne... :giggle: Endel regn i området dere ferdes nå, tenker jeg ja. Virker som om vinden er relativt rolig, det er fint dere får en rolig tur over Sletta (Boknafjorden). Den kan fort bli litt masete i mye vind. Kysten oppover er fin, sikkert mange gode bildemotiver der. God seilas videre i en flott båt! Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 3.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2014 Tror nok ikke sletta blir noe problem idag nei. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
tombok Svart 3.August.2014 Del på Facebook Svart 3.August.2014 Nei, der så det ikke veldig problematisk ut Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 3.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2014 Det ble bra, men bildet må dere se her http://web.bzz.no/tabita/mms/?artid=206 klarer ikke å laste opp fra mobil. Timeout mot server. Nå går gamlefar og legger seg, så kan ungdommen styre i 2-3 timer. Snakkrs til natten. Med lanterner. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
finnarne Svart 4.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2014 (redigert) Gutta har seilt godt i natt og på morgenkvisten. Nå nærmer vi oss Sula, og må bestemme oss for om vi skal gå ut eller inn. Vinden er som vanlig rett bakfra,så det er storseil og motor som vanlig på denne turen. Det kunne vært verre. Redigert 4.August.2014 av finnarne (see edit history) Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
finnarne Svart 4.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2014 Ikveld går vi på innsiden av Bremangerlandet. Litt lenger enn på utsiden, men mye rolig sjø. Vinden er omtrent den samme (tror vi), så da ble det sånn. Vi hadde kanskje hatt mere sol på utsiden. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 4.August.2014 Del på Facebook Svart 4.August.2014 Fantastisk tur. Husker godt jeg møtte deg der på Jærens rev. Å at du og hadde en strevsom tur hjem. Håper derfor det går bra nå. God tur videre Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
finnarne Svart 5.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2014 (redigert) Et lite paradoks: 6 dager fordelt på 4 uker fra Haugesund til Grimstad, men 4 døgn fra Grimstad til Trondheim,ihvertfall sånn det ser ut nå. Men vi har hatt maks flaks med været så langt. Nå skal vi lete etter bunkring i området Fosnavåg-Ålesund. Soloppgang litt etter Stadt er ikke feil Redigert 5.August.2014 av finnarne (see edit history) Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Sydvesten Svart 5.August.2014 Del på Facebook Svart 5.August.2014 Flott tråd med fin oppdatering.. God seilas videre Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
finnarne Svart 5.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2014 Ålesund er passert,og vi er på vei mot Hustadvika. Ser ut som om vi skal rekke over før det skal blåse opp imorgen. Bunkring fant i Fosnavåg, siden Haugesund har motoren gått 38 timer og vi har brukt 62 liter diesel. Vi har vel en snittfart på 5.5knop, og vi har vel stort sett gått for motor og ett seil. Prisen for diesel var hyggelige 10,90. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
VannTro Svart 5.August.2014 Del på Facebook Svart 5.August.2014 Flott tråd Må si jeg er imponert over hvor langt dere har kommet og utholdenheten ! Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
glalaks Svart 5.August.2014 Del på Facebook Svart 5.August.2014 Nå er dere vel snart framme her i Trondheim?;) Hvor har dere plass? Ved jernbanen? Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
alf-inge Svart 5.August.2014 Del på Facebook Svart 5.August.2014 Så på marinetraffic.com at de fikk trøbbel av ett eller annet slag på Hustadvika, lå og drev en stund før de gikk (seilte) tilbake til Bud med svært variabel hastighet. Etter halvannen time i havn, gikk de ut igjen med god fart og er nå godt utpå Hustadvika. Det kan se ut som maskintrøbbel eller noe annet kritisk. Og at de heldigvis (eller uheldigvis, alt ettersom man ser det) hadde begrenset med vind. Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 6.August.2014 Del på Facebook Svart 6.August.2014 (redigert) Krysser fingra for at de bare ble tatt på senga av det fine været vi hadde igår.. tortur å holde på med oppussing i solsteika Redigert 6.August.2014 av Kaffelars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 6.August.2014 Del på Facebook Svart 6.August.2014 De er utenfor Skardsøya nå så dette går veien ! http://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:8.475802/centery:63.37712/zoom:8/mmsi:258147930 Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
finnarne Svart 6.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2014 (redigert) Etter mye om og men ser det ut til at vi nærmer oss slutten på Hustadvika. Utseilingen fra Ålesund gikk greit, men tregt. Etterhvert stilnet vinden, strøm imot. Så var det full stopp. 30-50 meter med rester av en fiskenot i propellen. Uten vind drev vi mot Terningen på utsiden av Bud. Etter en stund fikk vi slep inn til Bud, lånt våtdrakt og kappet bort restene av nota. Kostet oss 5 dyre timer, som nok resulterer i en tapt arbeidsdag for min del. Men båt og mannskap er like hele, det er jo det viktigste. Og Trondheimsleia er lang. Med dårlig fart siste døgnet i tillegg til 5 bortkastede timer igår kveld, så er vi nok ikke inne før ikveld Men soloppgang over Smøla er ikke feil Redigert 6.August.2014 av finnarne (see edit history) Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
glalaks Svart 6.August.2014 Del på Facebook Svart 6.August.2014 Godt det gikk bra:) Lite vind og mye regn her nå! Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.