Jump to content

Tabita - en studenthybel som skal til Trondheim

finnarne

Recommended Posts

• 3 måneder senere...
  • 5 år senere...

Nå har Tabita avsluttet sin epoke som studenthybel. Den ble forsøkt solgt der den ligger i Trondheim før jul, og det var egentlig på plass en avtale om salg, men det skar seg i siste øyeblikk.

Nå blir den klargjort for å seiles ned til Grimstad i påsken.

Vi seilte den 3 mann opp i august 2014, avreise KrSand rundt kl 14 en lørdag, og oppe i Trondheim rundt kl 21 onsdagen etter.

Nå er planen 2 mann, avreise Trondheim ca kl 06:00 lørdag 4. april. Vi er litt usikre på om det blir seiling døgnet rundt, eller om det blir å ligge til kai på natten. Foreløpig er det ihvertfall planlagt 2 stopp. Ett i Fosnavåg for å toppe tanker, og ett i Haugesund for innkjøp av mat.

Klarer vi Trondheim  - Grimstad på 100 timer  ? Det må bli uten å fange rester av fiskebruk på Hustadvika. Jeg tar med tørrdrakt for sikkerhetsskyld.

Ca 530nm  med minst mulig landligge,  ca 560nm om vi skal ligge til land om natten. Med snittfart på 5,5 knop så bør det gå, men jeg ser for meg at vi vil ha motvind store deler av turen.

Redigert av finnarne (see edit history)

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Det er plass til Bjørn og, om han vil . Vi _må_ ikke være kun 2. Litt spent på været, har et håp om at jeg ihvertfall får båten til Stavanger i løpet av påska, om vi ikke klarer helt hjem. Sitter å sjekker værmelding på Accuweather for begynnelsen av April. Regner med det er statistikk-basert det som ligger ute nå (Som all annen værmelding), men det ser ikek galt ut. Litt lite vind til tider, og mye motvind. Men det er jo motor.

Vifa - Bruce Roberts 35

Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

• 1 måned senere...

En måned igjen til vi er på tur nedover. Lenge siden jeg har vært på Accuweather for å se hva slags vær de gjetter det blir. Det ser ut som det blir endel motorseiling i pent vær. Lite vind og lite skyer.

Vifa - Bruce Roberts 35

Vi skal hente båt i Bergen og seile til Kragerø i påsken. Kanskje vi ses!
ser ut som Accuweather er langt mer pessimistiske til påskeværet nå enn for noen dager siden! Litt for langt frem til å stole på varselet ennå da!

• 2 uker senere...

Værvarselet svinger mye om dagane, ja.

Men nå har vi fått andre utfordringer.

Spørsmålet er om Landet er nedlåst når vi kommer til påske. Hadde jeg hatt god tid, ville jeg sannsynligvis utsatt turen. Men etter påske har vi strengt tatt ikke noe sted å ha båten i Trondheim. Men den ligger i Rosenborgbassenget, bak endel broer som ikke er så enkle å få åpnet for tiden. Egentlig skulle båten vært tatt ut derfra i går kveld, men Trondheim bydrift kunne ikke prioritere mannskap å til å stenge 3 broer

- Blomsterbrua/Verftsbrua

- Brattørbrua

- Sondre gate, Brua over kanalen til Jernbanen.

Og siden vi stikker 13meter over vannet med masta oppe så må vi tenke kreativt.

Har hatt kontakt med noen transportører/kranfolk der oppe, men slitet litt å med å finne ett sted som vi kan stå med kranbil å ta ned masta.

I en ideel verden så roer verden seg de neste 2 ukene, og vi kan få bruåpning, men har egynt å vurdere å ta ned masten med A-ramme i 2x4.

Vifa - Bruce Roberts 35

On 3/17/2020 at 10:59 AM, finnarne said:

I en ideel verden så roer verden seg de neste 2 ukene, og vi kan få bruåpning, men har egynt å vurdere å ta ned masten med A-ramme i 2x4

Det er vel ikke mange av oss som innerst inne tror at ting roer seg til påske... 
Høres litt spenstig ut å ta den ned slik, men det gikk jo greit på filmen... :wink:

mvh, Arne
www.tiarora.no

Foreløpig er planen lagt litt på is.

3 usikkerhetsmomenter:

- Ingen broåpning, vi må ta ned masten selv, og senere ta den opp

- Reise med fly og flybuss er strengt tatt ikke å anbefale for tiden.

- Været. Å legge seg i en båt for å vente på været hadde normalt ikke vært noe problem, men akkurat det å bli liggende en uke på kaia i f.eks Ålesund er kanskje ikke å anbefale når en er fra Agder i disse tider, selv om Grimstad nå skal være den "største" kommunen i landet uten noen registrerte smittetilfeller.

Har fortsatt ikke avbestilt flybilletten, men sjekker værmelding fortløpende.

Vifa - Bruce Roberts 35

I dag ble flybilletter kansellert. Spennende å se hvor mye jeg får igjen av SAS. I utgangspunktet var det vel SAS Pluss-bilett, som var bestilt fra Kjevik kl 18:10, sånn at jeg kunne fullføre arbeidsdagen på kontoret. Fant ut det kunne være greit med 2x innsjekket bagasje. Og mulighet for endring/avbestilling av billett mot gebyr på 400 kr.

Sjekket her forleden dag for å se at flyet fortsatt var planlagt, men det var det ikke. Nå var jeg blitt booket om til avgangen 17:15, uten at jeg hadde fått noen melding om det. Tror det burde kvalifisere for full refusjon av billett.

Sånn det er nå, hadde vi trengt 5-6 dager med rett vær for å få båten hjem. Først lite vind i Trondheim for å ta ned og opp masten, så skulel vi helst ikke hatt  kuling imot de første dagene av påsken.

Frister ikke å ligge å vente på været nå i disse karantenetider. Så nå blir det klargjøring av Fryd, så forsøker vi å selge den før vi henter ned Tabita i midten av juni.

Vifa - Bruce Roberts 35

• 2 måneder senere...

Å selge båt fra 80-tallet har vist seg vanskelig i Trondheim. De som er interessert lokalt, har ikke båtplass, og kostnaden med å få båten til mere sentrale strøk (sånn båtsalg/båtkjøper-messig) er ganske høye, og endel er skeptiske til å bruke en uke på å seile den ned langs kysten.

Så nå reiser jeg oppover til Lørdag for å "seile" den ned.

melding.png.ed845df4344178af9367db975bbc8d6e.png

Blir nok mye motorgange med de værmeldingene, og skeptisk om vi klarer å holde 6 knop.

Service på motor er tatt,  og båten skal være klar for turen.

Om noen rekker å avtale kjøp av båten før jeg reiser, så løser de en utfordring for meg, når båten kommer ned til sørlandskysten, må enten den eller Maxien selges.

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=158439320

Vi har noen dansker som er interessert, og et nok mener det er mer interessant om båten er på sørlandet.

Vifa - Bruce Roberts 35

Utsira er ment å passeres i god avstand. Det samme med

Hitra, Ona, Kråkenes, Fedje, Lista og Oksøy. De er lagt inn på lista for å få ett greit sted å hente værmelding.

De eneste stoppene som var planlagt var Fosnavåg og Haugesund, for bunkring av evt diesel og mat. Det var der vi bunkret på vei opp.

Men nå ser det ut til at vi skal innom Bergen og plukke opp en potensiell kjøper. Da blir det nok å gå til Stavanger for å enten å sette av etter prøvetur, eller for å mønstre av etter salg. Da tror jeg Haugesund  (og Utsira ) utgår.

Vifa - Bruce Roberts 35

Høyde under Blomsterbrua er 3,4 meter, under Brattørabrua er 2,1, under brua over til jernbanen er det 2,2 meter. 

Rett ut Nidelv-brua er det 3,4 og 3,5 meter høyde. Tror vi sliter med å legge båten såpass over på siden, og fortsatt kunne manøvrere.

Men nå er båẗen på utsiden av broene, så bare å fly opp i morgen, klargjøre litt, og seile nedover på søndag (og mandag og .... )

Vifa - Bruce Roberts 35

Da er vi på vei. Gikk fra Trondheim kl 15. Vindstille og sol fra skyfri himmel. Etterhvert kom motvinden. Blåser vel 4-5 m/s. Vi går for motor.  Tror marine traffic skal fungere. 

https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/shipid:311143/tracktype:9/lpt:1592063739

Kjører fra mobilen, så den kan nok fuske. 

Kapteinen har akkurat køya. Vi planlegger å kjøre 4+2 vakter. Så nå har han 2 timer hvile.

Vifa - Bruce Roberts 35

Vinden ble ikke helt som yr hadde meldt, men blir den noen gang det ?

Valgte å gå innom Hasselvika for å fylle opp ett par ekstra dieselkanner, og toppet samtidig opp tanken. Så ble det litt sikksakk over mot Agdenes, mens vi flyttet ett par sykler fra akterdekk og ned i akterkabinen. Så nå ligger de der sammen med et opplagsstativ og en heldekkende presenning. Kapteinen fikk bare en times søvn på grunn av stoppet på Hasselvika. Etter stoppet forsøkte jeg meg på litt søvn, men ga opp når jeg var vektløs i forpiggen. Baugspydet var under vann til tider. SÅ da var det opp, så vi kunne heise seil. Kryss med delvis innrullet hardvinds genua 2. Ble litt mere behagelig da.

Etterhvert så roet vinden seg, så vi kunne ta inn seilet og gå for motor rett mot vinden igjen. Det går raskere. Men rakst går det ikke. Pr nå er snittfart 4.3 knop, litt svakere enn vi hadde håpet. SÅ vi vurderer en stopp i Ålesund for å se om butikkene er åpne der i kveld. Alternativet blri å ligge litt i Fosnavåg før butikken åpner. Ikke store forskjellen i tid å gå innom Ålesund uansett.

Nå er det lavt skydekke ute, håper det kommer mere vind (fra fornuftig retning) som kan blåse bort skyene.

Vifa - Bruce Roberts 35

Har onCourse sluttet å fungere?  Jar hatt den på siden vi forlot Trondheim,  men marineTraffic sier at vi fortsatt er på Skansen. Den stopper også stadig vekk å rapportere data om den havner i bakgrunnen.  Selv om jeg har slått av batterioptimalisering. Kjører den stort sett i forgrunnen. Greit å se andre båter som har ordentlig ais.  Spesielt i tåkehaveti dag morges.

Vifa - Bruce Roberts 35

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...