finnarne Svart 12.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2020 Det var litt å ta tak i på Tabita. Selv om vi gikk fra Trondheim til Grimstad uten store problemer, så var det noen små. Dette var vi åpne på til de som kikket på båten underveis, og de som kikket på båten når den kom til Grimstad. Små problem: 1. Det kom inn vann i luka over forpiggen når baugen ble dyppet i sjøen. Gammel fugemasse ble fjernet, og ny ble lagt på, problem løst. 2. Plutselig var det 100 liter vann nede mellom kjølen og dørken. Vi var redd det var en gammel lekkasje rundt rorstammen som var blitt mye verre. Det var heldigvis ferskvann, en slangeklemme som ikke var kommet ordentlig på etter lufting av trykkvannssystemet etter fylling av tanken. Problem løst. Litt større problem: 1. Når vi hentet båten etter kjøpet for 6 år siden, nevnte selger at det kom inn litt vann fra rorhylsa. Vi oppdaget underveis til Trondheim for 6 år siden at det ikke var litt, men ganske mye. Men fettpressa var igjen hjemme, så vi fikk ikek fikset det underveis. Det var her vi ble redd vi hadde en _stor_ lekkasje når vi fant 100 liter vann i kjølen. De 100 literne med ferskvann var greit å finne ut av, men det kom fortsatt litt for mye vann inn gjennom rorhylsa. Fettnippelene måtte byttes, og etter at vi byttet den, har det ikke kommet inn vann. Problem løst 2. Eksosbendet er som på alle gamle eksosbend fra md7 og md5, og sikkert endel andre. Saltvann drypper på eksosbend som kjøles ned, det ruster innenifra, og sprekker opp. PÅ Tabita har det fortsatt å dryppe saltvann ned på impellerpumpa. Nå er eksosbendet fikset med reparasjonspasta og bandasje, slik at det kan holde i år. Det må fikses, enten i høst eller til neste år. Problem utsatt. 3. Det ble kjøpt inn ny impeller som ble byttet før avreise i Trondheim. Under byttet, så ble lokket på ekspansjonstanken skrudd av, og det fosset vann ut av impelleren, som var uten lokk. Jeg var redd det var gjennomslag mellom sjøvannskretsen og kjølevannskretsen. Det sitter en Marlec ferskvannskjøling på motoren, så den er i utgangspunktet ferskvannskjølt. Jeg var sikekr på at det satt en elektrisk sirkulasjonspumpe til kjølevannet. Men neida: Dette var god skjult under eksosbendet. Det er lett å se hvor saltvannet har dryppet fra eksosbendet og ned på sjøvannspumpen. Det forklarer også hvorfor det kom kjølevann ut av impellerpumpa når lokket var av. Vi hadde bare byttet impeller på kjølevannssiden, ikke på saltvannet. Vi tok sjangen på å kjøre, siden vi fant ut av dette på søndag før avreise, og ikke hadde flere impellere liggende. Vi hadde også med oss flere pumper som kunne brukes til sirkulasjon om det hadde blitt nødvendig. Det må jobbes litt for å komme til saltvannspumpa, siden skruehodene sitter bak kjølevannspumpa. Men det er mulig å få tak i nye pumper om det skulle være nødvendig. Eller bygge om til elektrisk sirkulasjonspumpe, og bruke en normal saltvannspumpe. På vei ned hadde vi ikek fått skrudd lokket på impelleren ordentlig til, nede bak/under eksosbendet. så der drypte det kjøleveske konstant. Vi etterfyllte underveis etter behov. Når vi kom ned, så trykktestet jeg kjølevannskretsen, og så snart jeg koblet ut kjølevannspumpen, så var det tett. Lokket ble tatt av, gjort rent, og satt på plass, og nå holder det på trykket. Det er heller ingen tegn til vann i olje, eller trykk i kjølevann, så det begrenset hvor vannet kan finne veien. Så da var det siste problemet i verste fall utsatt. Men vi fikk ikke solgt båten med de nevnte feilene. Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
finnarne Svart 12.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2020 (redigert) Så vi stod med 1 båtplass, og 2 båter. En båt (Tabita) som var vanskelig å selge, og en som vi ikke hadde tenkt å selge (ViFa, tidligere Fryd, Maxi 77). Tirsdag for snart 2 uker siden, la jeg ut Vifa, en Maxi 77 på finn.Pris kr 0, men vil gjerne selge med deler med anslått verdi 20-25.000. Delene kunne selges for 10000. Jeg la heldigvis ikke ut telefonnummeret mitt, selv om noen klarte å finne det. Det ble brennhett. 3 visninger tirsdag ettermiddag, der en ikke fikk lov av kona til enda en båt, en forventet en båt med ny motor og nye seil til den prisen, og en som visste han ikke hadde båtplass, men som kom for å snakke likevel. Så en visning til senere på kvelden, kl 22:30, og så noen som hadde vært der ute på egenhånd. En som skulle komme neste ettermiddag, og tok båten om alt var greit, og en hel masse folk som ville se. Noen ville kjøpe usett, og prøvde å prute på prisen. Jeg sa at båten ikke var solgt før det var penger på konto, eller båtplassen tom. Eller om Tabita ble solgt først, da skulle ikke Vifa selges. Mens det kokte som verst på onsdagen, kom det mail fra en danske som ville se på Tabita. Da hadde vi egentlig gitt opp å få fornuftig betalt for Tabita, så jeg sendte listen over på mail, og forklarte problemene, og at vi nå var i ferd med å selge vår andre båt. Hans svar var: Hei igjen. Ja sånn er det med gamle båter. Jeg kommer tirsdag, og om det ser greit ut, så gir jeg det dere vil ha for båten. Vi begynte å gå tom for lånebåtplass, så vi måtte tenke kreativt. En av de lokale sa de hadde båtplass klar, og ville gjerne kjøpe Vifa med litt motordeler og opplagskrybbe. Vi gjorde en avtale med dem. Om Dansken ikke tok Tabita, så fikk de overta Vifa, og kjøpe noen deler. Om Dansken tok Tabita, så hentet vi tilbake ViFa. Jeg var etterhvert usikker på hvilken løsning jeg håpte på. Begge båtene ble markert solgt på Finn. Noen potensielle kjøpere av Vifa be sure. Redigert 12.Juli.2020 av finnarne (see edit history) Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
finnarne Svart 12.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2020 Dansken kom på onsdag. Vinden på mandag/tirsdag gjorde det vanskelig med ferge over Skagerak før. Han virket litt solgt allerede når han så båten på brygga, men når vi fikk løftet båten på land, så var avtalen i boks. En båt som har hatt 7 år i vannet. Vi har brukt en Scrubbis på den 2-3 ganger det siste året. Tabita er nå solgt, men blir liggende her frem til August. Virker ikke som han kjøpte båt for å ha ferie i den i sommer, men han kjøpte en Nordship 28, fordi det var det han ville ha. Vi er fornøyd. Han virker fornøyd Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn